Jakt, Jägarmat & Jaktjournalen

Ja tiden går som bekant fort, speciellt under hösten! 🙂 Här i Västerbottens inland har det varit mycket dimma och sista dagarna har det (på natten och morgonen) äntligen varit några minusgrader…snart är det spårsnö! 😉

Bjursele

En hel del jakt har det blivit såklart och Norma är alltid redo! 🙂

Norma redo för jakt

Här har haren visat upp sig och Norma kommer efter i full fart…kanske lite för full fart?!? Hon får alldeles för ofta tappt på vägar! Är det fler som har det problemet? Har hon för bråttom? Kommer det med tiden/åren? Tips och erfarenheter tas tacksamt emot!

Norma driver

Vi brukar oftast inte skjuta haren om inte hunden i fråga gjort ett bra jobb. Det blir som en belöning. Även om man bestämt sig för att slutligen skjuta haren är det såklart inte säkert att man lyckas dock…speciellt inte om man har barnen med sig…Jag och barnen hade en morgon sett haren en gång och gjorde oss beredda när drevet närmade oss igen…Barnen var såklart bakom mig men gissa hur lätt det är att fokusera på en eventuell hare då det efter några sekunder ser ut så här bakom ryggen?!? Finn tre barn! 😉

Harjaktsbarn 2

Det kan vara en bra idé att vänta med camokläder tills de är lite större! 😉 Det är absolut inte helt enkelt att ha med sig barnen på jakt! Man får ha mycket tålamod, energi och en massa uppfinningsrikedom men det är alla gånger värt det tycker jag! Hundarna får i alla fall jaktträna och barnen får vara ute! 🙂 Sista tiden har vi alltid haft med en lite högre grill/eldstad för att förebygga eventuella brännskador…

Harjaktsbarn 1

Wilda är såklart också alltid taggad för jakt och både jag och Daniel har varit ut med henne en del. Fåglarna har dock inte alls suttit speciellt bra, det har varit ganska blåsigt och så har lövfällningen kommit igång på allvar…

Fågeljakt

Jag och tvillingarna har också varit på studiebesök i älgskogen, man måste ju ”prägla” dem på olika vilt och jaktformer! 😉 Närmsta grannen hade skjutit en kalv för sin unga jämthund så vi åkte dit för att kolla in älgen lite närmare! 🙂

Älgjakt 2

Jag och äldste sonen har hunnit ha lite kvalitetstid både i jaktskogen och vid fiskevattnet. Hösten är ju bara magiskt vacker! ❤

Fiskefika

Det har inte nappat ihjäl sig men några fina bitar fanns det minsann! 🙂

Edde å abborre

Ja hela familjen har också hunnit ner till sjön, eller ja, till träsket som vi ju säger här! Det räcker om man får tre fiskar, oavsett storlek och sort! Då är barnen nöjda! 🙂

Fiske med barnen

Edde har även pimpat sin fyrhjuling så nu kan han äntligen säga att det är en Polaris… 😉

Edde har pimpat ATV

Jag har också lagat en massa mat i vanlig ordning. Det känns ofta som ett storkök här hemma nu för tiden och värre lär det väl antagligen bli med tiden men jag tycker ändå att man ska äta gott och varierat! Här kommer ännu ett litet tips till muurikan: tjäderwok! Jag körde lite halvfruset tjäderkött i matberedaren och marinerade det med olja, soja, öl, vinbärsgelé och kryddor. Sedan stektes det på muurikan tillsammans med bacon. En gräddsvkätt på det och i med kokt pasta så har ni en toppengod måltid! 🙂

Tjäderwok

Jag fick en massa goda äpplen också som jag har testat göra lite olika ätbara saker av. Har man lite tid är till exempel en smulpaj perfekt och för att lyxa till den lite kan man riva lite vit choklad i smeten! Mums! 🙂

Äppelsmulpaj

Ni har väl förresten inte missat Maria, Miranda och jag i nya Jaktjournalen från vårt evenemang Wild Women Weekend!?! Kul! 🙂

Jaktjournalen

Avslutningsvis kommer det inom snar framtid att bli lite bloggförändringar för min del! Jag ser väldigt mycket fram emot det och kommer med mer information snarast! Kram, kram och fortsatt skitjakt, skitfiske och dylikt! 🙂

Categories: Barn, Fiske, Hemma, Hund, Jakt | 4 kommentarer

Inläggsnavigering

4 thoughts on “Jakt, Jägarmat & Jaktjournalen

  1. Härliga bilder som alltid :)) Hösten är nog den vackraste årstiden! Fast alla har minsann sin tjusning 😀

  2. Ella

    Besökte Rusta nyss, och det var älgar, björnar, varg på precis allt: plädar, påslakan, kuddar, ljus, tapeter, glas, resväskor osv, så när jag gick där tänkte jag på dej… 😉 /Ella

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

