Harjakt, Hushåll & Höstpyssel…

Trots en del varma dagar har sista veckan verkligen bjudit på höst med allt vad det innebär…Härligt! 🙂 Det har blivit en hel del harjakt och här kommer (kanske) onödigt många bilder från detta!

Norma på harjakt

Norma har inte bjudit på så många superlånga drev än så länge men det tar sig hoppas jag! 🙂 Vi har dock bjudit på mycket fika till barnen…det är som sagt en viktig del i jakt med barn! 🙂

Jag å sönerna på jakt 2

För att inte vara alltför onyttig kan jag tipsa om att ta med frukt, fruktsallad, grönsaker (i lämpliga bitar), russin och pix (alltså Läkerol)! Att grilla korv kommer man dock inte undan! Det är ju både roligt och gott! 🙂 Det kan dock bli en del glödkonkurrens i slutet av jakten… 😉

Edde å Daniel grillar korv

En egen termos till barnen kan vara väldigt viktigt! Glöm ej heller eventuell tutte och snutte!

Trött Harry på harpass

Eller tumme och snutte… 🙂

Henry, jakt å snutte

Och har man ingen vagn eller annat fordon tillgängligt när man ska byta pass och de små benen är trötta (för det blir de) kan man med fördel använda sparkcykel (som jag i vanliga fall använder till att motionera hundarna)! Av tomten önskar jag mig för övrigt en riktig sådan…en kickbike! 🙂

Sönerna på sparkcykel

 

Tvillingarna har dock gjort sina längsta ”jaktpromenader” hittills men man ska passa sig för att gå alltför långt då det kan bli ganska jobbigt att ”bärga” hem dem då man är själv! De vill dessutom helst aldrig gå in…absolut ingen nackdel egentligen men svårt vad gäller inkallning… 🙂

Jag å sönerna på jakt 3

Jag tror och tycker att det är bra för de små att gå i skog och mark men man får ha en hel del fantasi och aktiviteter på lut för att det ska bli så roligt som möjligt! Att hitta kojor under trädgrenar är roligt och att plocka och äta bär funkar alltid! Här letar Edde de allra största blåbären…

Edde på harjakt

Att leka kurragömma, klättra på stenar och titta på spår är också roligt! 🙂

Kollar spår...

Hösten är också en hektisk tid i hushållet då det ska plockas, samlas och vidareförädlas! Det är kämpigt att hinna med allt men ack så trevligt när det är gjort och hemmalagat är ju bara bäst! 🙂 Jag har också haft stor hjälp av nära och kära på flera av momenten! ❤ Av goda vänner fick vi till exempel massor av kantareller och jag fick massor av ”hjälp” från sönerna… 🙂

Jag, sönerna å kantareller

Förra helgen plockade vi in det sista våra buskar hade att ge och gjorde en syrlig blandpaj med krusbär, röda vinbär och svarta vinbär. Helt okej tycker jag som gillar lite surt! Jag valde dock att göra ett ganska sött och supergott ”pajlock” som en liten kompensation…passar egentligen bäst till äpplen men funkade även i detta fall! Sätt ugnen på 175 grader. Smält 150 g smör i en kastrull och dra från värmen. Blanda i 3 dl havregryn, 2 dl socker, ½ dl ljus sirap, 1½ dl vetemjöl, ½ tsk bakpulver och 2 msk mjölk. Skala och skiva eventuella äpplen tunt eller använd dig som sagt av en massa bär och lägg dem i en smord pajform. Fördela pajsmeten över och ställ in i ugnen i cirka 30 minuter. Servera med glass eller vaniljvisp! Mumsigt, snabbt och enkelt! 🙂

Syrlig paj

Några helt vanliga hundpromenader med diverse övningar har det också blivit under veckan…Edde hänger då gärna med! 🙂

Edde å hundarna

Och lite fyrhjulingsutflykter…det har verkligen varit fint väder många dagar! 🙂

Utflykt till Sikträsket

Sönerna har också fått sig en egen älgtrofé som jag satt upp i lekrummet i väntan på deras första egna riktiga sådana… 🙂

Älgtrofé

Eftersom det här blev som ett jakt- och utomhusdidaktiskt blogginlägg för förskolebarn avslutar jag i den andan och tipsar om denna fina bok som jag fick i present av mina ”svärisar”…både rolig läsning, fina bilder och ”kuliga” aktiviteter och pyssel tillsammans med barnen…och/eller finskspetsarna… 😉

Wilda å bok

 

 

Categories: Barn, Böcker, Hemma, Hund, Jakt, Recept | 8 kommentarer

Inläggsnavigering

8 thoughts on “Harjakt, Hushåll & Höstpyssel…

  1. Lena Östling

    Härliga bilder Mona och vilka lycka för dina barn att få lära sig om djur o natur!

  2. Så mysiga bilder! och så kul att det funkar så bra att ta med alla killarna på jakten :))

    • Tack tack Susanne! 🙂 Det funkar inte alltid helt lätt och smidigt men det är ändå helt klart värt det! Och allt blir ju ändå lättare och lättare med tiden! 🙂

  3. Du göre bra Mona! Märks att du har mycket god jaktlust, det sitter inte fast fastän du har tre barn. Kram på Er ♡

  4. Vilken underbar uppväxt dina barn har.Tillgång till skogen,jakt, fiske och bo på en sån fin plats..Finns ingen bättre motorikträning än att vara i skogen för barnen…Kommer att fortsätta läsa din blogg.Kram

    • Tusen tack Britt! Så roligt att du gillar bloggen! 😀 Ja jag och maken tycker såklart att detta är bästa livet, för både stora och små! Hoppas bara vi lyckas göra allt helt lagom så att barnen också alltid kommer att tycka att detta är det bästa! 🙂 Kram kram!

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

