Fågeljakt, Fasadskylt & Funderingar…

Fantastiskt fin dag idag efter en nollgradig natt! Jag känner mig faktiskt avundsjuk på alla älgjägare en dag som denna! Skitjakt på er! 🙂 Helgen har varit super då vi haft besök av ”svärfars” vilket inneburit att vi hunnit göra en massa jobb på gården samt att jag och maken haft möjlighet att jaga tillsammans flera dagar vilket inte hör till vanligheterna då man har småbarn och ofta får jaga i skift i vanliga fall…Kvalitetstid på hög nivå! ❤ Jag fick dessutom skjuta en tjäderhöna för Wilda… 😀

Jag å Daniel på jakt

Wilda har jobbat på bra i helgen och vi har sett en del fåglar, väldigt roligt! Här kommer en till bild på hönan och Wilda… 🙂

Wilda å tjäderhöna

 

Det har varit strålande väder i helgen, på gränsen till för varmt (det känns som att jag ofta säger så…) och myrarna lyser upp med sin skönhet! De är dock väldigt jobbiga (myrmarkerna) också om man måste över och runt och hej och hå men bra träning är det! 😉

Myrmark

Det vore fint om man kunde tillskansa sig hundkondition! 😉

Wilda på jakt

Norma har än så länge ”bara” legat i träningsläger i jakten på hararna men från och med idag är det ju skarpt läge! 😉 Mellan varven passar hon gärna på att vila och har inget emot att vara kudde åt Harry under tiden… 🙂

Harry å Norma

På tal om hare hade vi en ”harmordgåta” under helgen…Vem/vad har tagit ”vår” hare tror ni?

Harmordgåta...

Ja vi funderade och hade lite teorier men ringde till slut en vän. Vännen Magnus kom och löste snabbt gåtan; en mindre rovfågel eller uggla var ansvarig…onödigt kan jag tycka! Det vore fint om man alltid kunde ha med sig någon klok vän när man är i skog och mark för även om man spenderar mycket tid där tycker jag ofta att det finns saker och ting som man undrar över! Något jag inte funderar över är hur gott och roligt det är att äta ute! Det gäller även barnen! Vad äter ni för utemat? 🙂

Dubbel-H äter utemiddag

Under helgen har vår fyraårige Edde gjort en egen uteplats vid sin ”sommarstuga”…det är alltså lekstugan…och där har det fikats en hel del också! 🙂

Utefika med Edde

Under lördagen var vi på väldigt trevlig surströmmingsfest i Bjursele, anordnad av Bjursele jaktlag. Jättekul att få ansikten på en massa namn! 🙂 Vi fick också goda och väldigt stora kantareller av ”svärfars” som här genomgår besiktning och mätning av Edde… 🙂

Edde å kantareller

Avslutningsvis kommer en bild på den nya fasadskylten till det nya garaget som nu kan anses ganska färdigt! Äntligen! 🙂

Fasadskylt

Jag höll på att glömma andra viktiga funderingar…det stundande valet…jag har läst och läst och känner mig ganska kluven! Det är så himla svårt att köpa ett helt koncept! Jag måste nog dela upp det tror jag…Har ni funderingar just kring jaktrelaterade frågor tycker jag att ni ska besöka Älgflugornas Herre! Ha en toppenbra vecka alla och fortsatt skitjakt till alla jägare! 🙂

 

 

Categories: Barn, Hemma, Hund, Jakt | 8 kommentarer

Inläggsnavigering

8 thoughts on “Fågeljakt, Fasadskylt & Funderingar…

  1. Fina hundar och natur

  2. Grattis till hönan och jätte kul att du hittade in till min blogg. Jo den där tuppen Micke äntligen fick skjuta för Coffy har vi väntat länge på. Kände som att förbannelsen över att aldrig få skjuta en tjädertupp äntligen är bruten. Vår förra nobs fungerade aldrig jaktligt, han var mer som en sällskapshund. Med Coffy är det andra bullar men nog undrar man om man är riktigt klok som skaffar en trädskällare. Får se om jag kommer kunna jaga något efter knäprotesoperationen. Kämpar på med rörligheten.

    • Ha ha, klart att ni ska ha en trädskällare! En riktig utmaning! 🙂 Hoppas verkligen att ditt knä blir bättre! I väntan på detta kan du ju alltid köpa en drivande hund också… 😉 Ha d bäst!

  3. Hej! Härliga bilder från er igen!!! Grattis till utdelningen! Blir ju inte så mycket sådan jakt här fast vi har mycket tjäder på våra jaktmarker.
    Man får njuta av tiden med de små. INte är det svårt när jag vet att de får komma till fina hem. Tre av köparna har redan varit här och kollat. Jag låter dem välja namn efter fornnordiska namn och de har valt Arve, Bard, Nisse, Odd. Visste inte att Nisse är fornnordiskt men det är det, tösen i familjen valde det
    Hörs Majsan//

    • Tack tack Majsan! 🙂 När drar jakten igång på allvar för er då? Det är verkligen super att det känns så bra med valpköparna! Jag tror att jag skulle tycka att det där var ganska svårt och jobbigt! Vi får se med tiden om det blir någon valpkull här så småningom…Kram till alla två- och fyrbenta! 🙂

  4. Åh, grattis att ni fick komma er ut på jakt och att du fick skjuta en tjäderhöna! Väl unt!

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

