Fiske, Finnträsk och Firande…

Värmen håller i sig! Det är galet varmt! SMHI har till och med utfärdat en varning, klass 1, för värmen här uppe och det kan omöjligt höra till vanligheterna! Jag längtar till hösten och vintern! Mellan garagebygge och utflykter gör vi vårt bästa med försök till svalka… 🙂

Träskbad

Under helgen har vi varit i mina föräldrars stuga i Finnträsk för att fira min fina pappa Tord som fyllt 60 år! Jag har mycket att tacka honom för! Han har tagit väl hand om mig och lärt mig mycket! Både han och min fina plastmamma Lena! Ja hon är ju inte ens av plast utan ”the real deal” – en riktig mamma! ❤ Pappa är dock väldigt norrbottnisk och vill helst inte vara med på bild men hur fin är inte denna bild på mig och min käre far under mitt och makens bröllop! ❤

Fest 10

Och på tal om bröllop så har jag och bästa maken firat sockerbröllop (6 år) under helgen (vi kommer dock att fira det nästa helg). Hoppas på måååånga år till! ❤ Under helgen som var har vi fokuserat på min pappas firande och inledningsvis på en lunchutflykt till ”Gammelsågen”… 🙂

Gammelsågen 3

Det är väldigt fint därikring! 🙂

Gammelsågen 2

Såklart hann vi fiska lite i Finnträsk också…

Jag, Edde å gädda

Mer fiskfångst…Inga imponerande storlekar direkt men ändå… 🙂

Fiskfångst 1

Här är jag, maken och sönerna på en fisketur med båten då bränslet tog slut strax efter jag tog bilden…inte alls önskvärt! Speciellt inte med småttingar i båten! Tur att vi hade fiskar att leka med och några godismutor i fickan medan vi rodde tillbaka mot stugan! 🙂

Grabbarna i båten

Det har såklart varit varmt även i Finnträsk, så varmt att jag och mina bröder Robin och Johnny vittjade mjärdar simmande en kväll…det hör inte heller till vanligheterna men är fullt möjligt! 🙂

Simmande vittjning av mjärdar

Här hemma har jag lite panik över konditionsträning för hundarna och mig (inför hösten) då det är så himla varmt hela tiden! Det blir mest promenader och gärna till något blött ställe. Finnspetsen badar gärna men inte finnstövaren så ofta är jag minst lika blöt som dem i mina försök att svalka av dem…

Myrbad med hundarna

Jag kan också konstatera att blåbären börjar vara redo och snart även hjortronen! 🙂

Blåbär å hundar

På kvällarna är det magiskt vackert vid träsken då det ofta är riktig ”surdimma”…eller det låter mycket finare om vi säger att det är älvorna som dansar där uppå… 🙂

Sikträsket

Jag har även hunnit med ett besök på trapbanan i Norsjö med några andra jagande brudar, med min nya hagelbössa (Sühl), ett ”välhadd” arvegods från makens morfar men vi är långt ifrån kompisar ännu! Den här bilden tog min skyttekompis Inga-lena på mig…

Trapbanan

Nu ska jag i alla fall börja packa lite igen (och sova) för denna helg är det dags för en efterlängtad semestertripp med maken till fantastiska Åre och Fäviken Game Fair! Läääängtar! 😀 Avslutningsvis önskar jag alla ett besök där och en jättetrevlig helg! Här kommer en avslutande bild på en lampfot som jag gjort, inspirerad av allt återbrukande…Skärmen har jag inte bestämt mig för ännu så ni får som sagt en bild på foten! 🙂

Lampfot

 

 

Categories: Barn, Borta, Fiske, Hemma | 8 kommentarer

Inläggsnavigering

8 thoughts on “Fiske, Finnträsk och Firande…

  1. Grattis till bröllopsdagen och hoppas ni får en toppenhelg på Fäviken! Längtar så själv efter att åka dit, kanske nästa år… 🙂 Såå fin lampfot! Hur gjorde du?

    • Tack tack Sarah! Det var super i Fäviken, nästa år måste du bara boka in det! 😀 Lampfoten gjorde jag av ett stycke gammal lampa och några leksaksdjur…De senare limmade jag fast på lampfoten och sedan sprayade jag allt några gånger med en mattsvart lack! 🙂

      • Absolut, får ta ut en semestervecka då! 🙂 Och så låter det visst som att jag borde göra ett besök på leksaksavdelningen, den där lampfoten var verkligen supersnygg!

      • Tusen tack! Ja gör ett besök där (och på Fäviken) eller på någon bra leksaksdjursida på nätet! 🙂

  2. Ja, grattis till bröllopsdagen och till lyckade fisketurer. Bra också att ni kommer er iväg till Fäviken. Hade gärna hängt på men det är lite mycket nu. Vi får dejta senare istället =)

    • Tack tack Susanne! Ja det var lika bra som alltid i Fäviken, du skulle ha hängt med! 🙂 Vi får hitta på nåt annat skoj lite senare! 🙂

  3. Grattis! Vad fina blåbär ni verkar få. Här är det alldeles för torrt. Idag kom det 8 mm men behövs mer.
    Tyra är bra tjock nu…..torsdag borde de komma 🙂

    • Ja här behövs det också mer regn men i veckan har de ju lovat lite mer instabilt väder i alla fall! 🙂 Såå spännande med valpisarna! 😀

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

