Flykt, Fiske, Främmen och Favoriter…

Sommaren har fortsatt visa sig från sin varmaste sida ända tills idag då det kom ett välbehövligt åskoväder inklusive en hel del regn och lite strömavbrott…Vi fortsätter att i vanlig ordning ha massor att göra och jag fortsätter ta miljarder foton så här kommer ett mastodontinlägg…jag kan bara inte göra ett hårdare urval! 😉 Med flykt (i rubriken) menar jag egentligen utflykt men det började ju på ”fel” bokstav…vi har hunnit med en hel del utflykter, bland annat till fina Rismyrliden, ett välbevarat nybygge från 1825…Här lyckades jag fånga sönerna på en och samma bild… 🙂

Sönerna i Rismyrliden

Det fanns en hel del djur att se på, bland annat finfina kor och kalvar…

Kalvar

Fina små griskultingar! Suggan var inte riktigt lika söt, hon kan mest beskrivas som fascinerande gigantisk! 🙂

Grisar

Sönerna gillade nog allra mest kattungarna och hade olika tricks för att locka fram dem. Edde provade med gräs och lock, Henry tittade mest…nära…

Henry, Edde å kattungar

…Harry provade istället att bjuda på Festis… 🙂

Harry å kisse

Tillsammans med några vänner (och grannar kan man säga, det är ju typ bara fem kilometer mellan oss) har vi varit på fyrhjulings- och fikautflykt i finvädret. Fyrhjuling och båt är absolut bästa fordonen sådana här varma dagar då man mest av allt vill ha lite svalka… 🙂

Utflykt 1

Det går en hel del Festisar och annat drickbart…

Utflykt 2

Vi har också varit på utflykt till Hasse och Solan som vi fick köpa vår fantastiska gård av. Hos dem bjöds vi på vackert väder, fantastisk utsikt, häftig båttur och grymt god mat! Edde hade även fullt sjå med att försöka håva småabborrar där och sedan att vakta dem för småbrorsorna… 🙂

Edde håvar miniabbisar

Henry och Harry hade fullt sjå med stranden och vattnet och som tur var fick de låna en gummibåt som faktiskt gjorde att de höll sig något så när i och kring den… 🙂

Fraukälen

En hel del fiske har det blivit, jag och Edde har till och med kunnat åka iväg på flera turer på egen hand…kvalitetstid! ❤

Jag, Edde å gäddan

Edde håller sig än så länge mest till metspö och jag till kastspö. En kväll var det riktigt utmanande för äldste sonen då vi tappade flötet under fyrhjulingsresan till sjön…han lyckades dock ändå min duktiga storfiskare! ❤ Det borde finnas spöhållare på fyrhjulingar! Eller det finns kanske? Annars får vi nog fundera ut en lösning! 🙂

E metar 3

Den här gäddan-i-gäddan hade vi i mjärden en dag…

Gädda i gädda

Vi har haft en hel del trevligt främmande också, bland annat var Kjell (Snälle-Jägarens kennel) förbi och hade bland annat denna goding med sig…Molly…hur sugen blir man inte!?!

Molly å Edde

Min starka vän Heidi med son har också varit förbi. Vi bor en bra bit ifrån varandra och ses inte så jätteofta men det är alltid lika roligt när det sker! Hon är en av mina absoluta favoritmänniskor!

Besökare å barn 2

En annan av mina favoritmänniskor, Miranda, har också varit hit. För att bland annat hämta sin gråhund Eiko som vi skött om medan Miranda med familj var på resande fot. Sönerna har varit helsålda på honom och Edde har lagt ner mycket tid på att bland annat borsta honom… 🙂

Pälsvård 2

 

Jag har varit lite desperat också, över hur lite skytte man hinner med nu för tiden…Jag kastade ut en tråd på facebook om tjejskytte i Norsjö och snabbt fixade det sig. I söndags var första kvällen på skjutbanan. Det gick helt okej för mig tycker jag då jag ju har ny bössa och dessutom inte skjutit på älgbana på många år! Kul att träffa alla brudar också och kul att skjutledarna lovat oss fler söndagar på banan. Nu på söndag är det dags för trapskytte! Hör av dig om du vill hänga på! 🙂

Skjutbana

Sista dygnet har vi varit en sväng till ”svärfars” sommarstuga vid havet. Där har vi ätit surströmming, grillat och lagt ut nät vilket resulterade i många fina sikar… 🙂

E å B tar upp nät

Superfint båthus har de och kolla in den extra fina vindflöjeln! 🙂

Båthus

Edde och farfar rensar fisk och kollar in vad fiskarna ätit. Väldigt lärorikt! 🙂

E å B rensar fisk

Sedan blev det en hel del fix och söl då Edde och Henry sorterade om bland fiskarna…det får man ta helt enkelt! Ska det bli några fiskare så! 😉 Harry sölade minst, han tog istället chansen att försöka stick iväg på egna äventyr…det gäller att ha ögon överallt, inte bara i nacken… 😉

H å E leker med fisk

Fler som var glada åt fiskarna och fiskrenset var måsarna och trutarna! Med båten åkte vi även förbi en fin liten fågel-ö där det finns gott om både nya och gamla måsar… 🙂

Fågel-ö

I stugan lade sig Edde till rätta på kökssoffan med sina favoritböcker som både han och vi läst i många gånger! 🙂

E läser fiskebok

Hoppas ni orkade med hela inlägget! Nu ska jag ge mig och packa om lite för en ny utflykt imorgon! Ha en toppenbra helg! Här kommer en sista bild, ännu ett av alla harbesök hemma på gården…den här är kanske sugen på att låna någon av våra bilar då jaktsäsongen ju faktiskt närmar sig med stormsteg! 🙂

Harbesök

 

 

Categories: Barn, Böcker, Borta, Fiske, Hemma, Hund | 4 kommentarer

Inläggsnavigering

4 thoughts on “Flykt, Fiske, Främmen och Favoriter…

  1. Vet inte hur jag skulle kunna tacka Er nog ♡

  2. Härlig mix som du alltid presenterar av er vardag och upptåg! Så härligt era grabbar har att få vara med på fiske o annat. Superfina bilder!
    ha det bra i värmen!

    • Tack tack Majsan! Ja det gäller att i alla fall försöka ”forma” dem i tid! 😉 Tanken är ju också att alla ska få ha lite kul och lite miljöträning! 🙂 Ha det bäst du också! Jag gissar att det är lika varmt nere hos er?!?

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

