Fiskar, Finnträsk & Filurer…

Jag har galet mycket bilder från sista veckan vilka jag försöker hårdsortera ut och det är inte helt lätt då jag inte vet exakt vilka ni läsare är och vad ni vill läsa om…hinta mig gärna! 🙂 Veckan har i alla fall varit mer än somrig vilket denna bild kan representera från i förrgår afton…temperaturen och min längtan efter vinter och jakt! 🙂

Temperatur

Vi har varit på begravning i Finnträsk, av min ”plastmorfar”…Alltid jobbigt och tråkigt med begravning men han har levt ett långt liv! Sönerna skötte sig utmärkt (vi tränade på en fågelbegravning hemmavid dagen innan för att minimera frågorna från den väldigt frågvise fyraåringen) och det var riktigt roligt att träffa deltagande nära och kära och att sedan umgås med de närmaste i stugan var ju fantastiskt trevligt trots det egentliga ändamålet! ❤ Väl i stugan hann inte alla ens byta om förrän det var dags för fiske…

Edde å gädda

Alltid lika spännande med fiskar! Blir inte våra söner fiskare så blir ingen det! 🙂

Sönerna å fisk 1

Det känns väldigt mysigt och stämningsfullt att vara i mina föräldrars sommarstuga! Kanske ännu mer nu då jag är äldre?!? Här är utsikten (ännu en gång) från altanen…

Finnträsk

 

Edde stannade kvar några dagar i Finnträsk med mormor och morfar och invigde den nya badtunnan (och badplatsen) med råge! 🙂

Edde badar badtunna

Hemmavid fortsätter garagebyggandet och vi har god hjälp från olika fronter! Stort tack till er! ❤

Garagebygge

Maken har nu också semester och vi har gjort en hel del utflykter, bland annat till ett närliggande träsk där vänner bjöd på fika och tvillingarna fick sig en välbehövlig kurs i slip- och tjärteknik av åror! 😉

Dubbel-H i Lidsträsk

Jag har kokat en hel del sylt också, det är visst alltid slut och jag tackar både mig själv och ”svärfars” att jag aldrig behövt köpa dylikt eller ens bär under detta år! ❤ Rabarberkräm har jag också gjort. Rabarberna var inte helt nöjda över att behöva byta plats under året men några har i alla fall kommit upp och tvillingarna Henry och Harry åt krämen med blandad upplevelse och både som barn och hund…

Dubbel-H å rabarberkräm

I princip alla mål äts nu på inglasningen och med många fönster öppna! Vi grillar också så ofta som möjligt! Det godaste som finns! Som tillbehör kan jag varmt rekommendera rökt fetaost, vitlökskräm och potatisgratäng eller potatissallad med extra mycket hemmaodlad gräslök! 🙂

Grillmiddag

I vanlig ordning har jag också lite hemmaharebilder…den här vet jag inte om den ville leka med leksaker eller hänga tvätt men den drog i alla fall när jag kom runt hörnet och tänkte göra det sistnämnda… 🙂

Hare 2

Älgar, precis som harar, får väl ingen nog av? Så här kommer även en hemmaälgbild! Lite suddig kanske genom kikaren men vad gör väl det?! Hon stod kvar trots både däckbyte och människoprat! Snart är det höst! 😉

Älgkviga 1

 

På tal om älgar och jakt så har jag och sönerna också varit på besök till min bror/kusin (ja han är min kusin biologiskt men ändå mer som en bror) med familj och deras finfina stuga. De hade till och med ett fantastiskt fint älgtorn på ”verkstads- och surströmmingsstugan”! Inget man kanske går upp i men vackert ändå! 🙂

Älgtorn på tak

Tillsammans åkte vi på Barnens Dag på hembygdsområdet i Burträsk och på Burträsk marknad med de traditionella munkarna…jättekul var det minsann men jag fortsätter hävda att jag längtar tills tvillingarna har både lite bordsskick och rumsrenhet! Sådetså!

Sönerna äter munkar

Hundarna, inklusive bonushunden Eiko, har också fått sitt! Olika med hänsyn till temperaturen men just här på långpromenad! 🙂

Hundpromenad 1

Vi har även varit på långpromenader med granne och hundar! En kväll stötte vi på en väldigt irriterad ”spänning”! Det är som praktiskt att säga så här ikring då det då inte krävs en specificering av rovfågel men jag gissar att detta faktiskt är en ormvråk…inte helt lätt att se men av ljudet att döma så…

Spänning 1

 

Vi (då menar jag hundarna mest) hann också med lite kvällsbad i fantastiskt fina Bjursele i solnedgång! 🙂

Solnedgång Bjursele

Idag har vi också hunnit med både jobb och utflykter! Det får dock komma i nästa inlägg då ni kanske redan nu är less på alla bilder och text! Jag avslutar istället med ett riktigt bra boktips! Det är inte varje dag som jägarinnor, isbjörnsjakt och Arktis fuigurerar i samma skönlitterära förpackning varma dagar som dessa! 🙂

Boktips

Categories: Barn, Böcker, Fiske, Hemma, Hund, Recept | 8 kommentarer

Inläggsnavigering

8 thoughts on “Fiskar, Finnträsk & Filurer…

  1. Alla dina bilder vill jag se, för de är bara helt Underbara ♡ Saknar min gråtuss så oerhört ♡ Kram på Er ♡

  2. Superfina bilder! En härlig mix av dina dagar….mycket trevlig läsning om hur ni har det där uppe!!
    Tyra tjocknar på nu och 2 1/2 vecka kvar, 31 juli är det beräknat. Hoppas få bra fördelning så jag slipper göra någon besviken som inte får någon valp. Ha en härlig hel! Nu ska vi ta fram bössorna för det är dags att åka till lerduveskyttet!
    Kram Majsan i Söder 🙂

    • Tack tack Majsan! 🙂 Superspännande med valpar! Hoppas allt går bra och att hon får många fina små! Hoppas också att skyttet gick bra! Kram kram!

  3. Maria

    Otroligt snygg tapet du har 🙂
    Alla dina bilder är roliga att se dessutom gillar jag att läsa det du skriver på din blogg :).
    Och va kul med ett boktips, de tackar ja för 😉 ska se om ja kan hitta den å köpa. Hade så bra så syns vi ”snart” kram/maria

    • Tusen tack Maria! Ja de där tapeterna gillar jag verkligen! 🙂 Boktips har jag måååånga av om du vill ha fler! 🙂 Jaaa, snart ses vi! Ska vi superkul med en riktigt tjejig jakthelg! 😀 Kram kram!

  4. Lorenz Enmark

    Hej monaiträsklandet….
    Jag är sedan 28 år bosatt i Malmö men har mina rötter och är uppvuxen i Finnträsk, Byske, tjusiga bilder du lagt ut av dina barn och hundar djurlivet och fiskefångsterna.
    Jag undrar om du är en Finnträskbo eller kanske om du är inflyttad, vilket fall som helst så är din blogg välarbetad och några problem med att få dagarna att gå finns nog inte för dig ser jag.
    Lycka till i fortsättningen
    /Lorenz

    • Vad kul Lorenz! Och tack! 🙂 Det är min mamma (inte min biologiska egentligen men lika älskad som en sådan) Lena Nilsson (Karlsson som ogift) som har sina rötter där. Hennes far är från Finnträsk och hette Lennart Karlsson, hennes mor hette Thyra Karlsson (Markström som ogift) och är ursprungligen från Ålund. Mina föräldrar är ofta i stugan i Finnträsk. Du då? Är du hemåt någonting? 🙂

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

