Gåvor, Gården & Gratäng…

Igår kom faktiskt något som kan kallas lite sommarvärme…äntligen! Jag har dessutom semester…typ…jag måste ändå jobba lite nu och då men det är en av mina förmåner säger min chef… 😉 Det kan väl inte riktigt kallas semester heller när man är hemma med tre små människovalpar, två hundar och tusen projekt på gården men vila får man kanske göra sen nån gång!?! 🙂 Vi har i alla fall jobbat på som tusan (tack till alla som hjälpt till) med att få i ordning den nya ”innehundgårdsdelen” och i helgen fick hundarna äntligen inviga den! Nu är det nästan som det var förut! 🙂 Den stora utedelen har de såklart också kvar!

Nya hundgården 2

Norma gillar skarpt de nya hundkojorna! 🙂

Norma i nya hundkojan

Ni noterade kanske en gråhund i hundgården vilket inte hör till vardagligheterna men under helgen fick vi efterlängtat besök av de goda vännerna i familjen Frings-Håf och vi har fått äran att sköta om Eiko medan de är på resande fot! 🙂 Både Edde och Henry älskar honom så vi kanske borde köpa även en gråhund? 😉 Nä vi skulle faktiskt mest behöva en kombination av jakt- och barnvallande hund…känner ni till någon sån kan ni väl höra av er! 🙂

Henry å Eiko

Jag har varit på några riktiga långpromenader och det känns fantastiskt skönt att äntligen kunna gå både långt och fort! 🙂 Här är en bild från igår och en påtvingad vilopaus… 😉

Hundarna vilar

När det är varmt vill man såklart kunna ge hundarna vatten och kanske något litet bad och finns det inget annat än myrar så får man ta det! Igår var till och med jag sugen att kasta mig ner men som tur var kom en liten regnskur! 🙂

Myrbad 2

Eller så siktar man in sig på någon sjö! Här var jag och hundarna på cykeltur sent en kväll förra veckan och på räcket sitter en väldigt irriterad liten fågel som antagligen hade ungar i närheten…jag vet inte riktigt vad det är, jag är ganska dålig på icke skjutbara och små fåglar men någon kanske vet?

Cykeltur m. hundarna

Jag och grannen träffade på en annan irriterad fågelmamma under en gemensam hundpromenad förra veckan och där vågar jag mig på att gissa att det var en storlom… 🙂

Storlom

Vi har fått en massa fina gåvor under veckan också! Stort tack till ”svärfars” för en garage-ekonomisk gåva! ❤ Sedan kom också ett paketet en väldigt passande dag vilken i vanlig ordning inleddes med att jag stapplar ut endast iförd morgonrock med lösa hundar och med sikte mot hundgården. Den här morgonen satt det dock minst tre harar mitt på gården och tumult utbröt! Vår finnspets Wilda stack som en rem och medan jag skrek åt henne sprang jag och kastade mig över vår finnstövare Norma…mitt vrålande och ”eleganta” tigerhopp räddade faktiskt situationen men jag är som sagt väldigt tacksam över att vi inte har några nära grannar!!! Paketet som senare damp ner i brevlådan från Ulf och Annelie på Hällgrens Motor innehöll finfina tröjor till hela familjen! 🙂

Nya tröjor

De andra fina gåvorna var från familjen Frings-Håf och innehöll ett superfint och väldigt passande nyckelskåp och utökad vapengarderob till sönerna! 🙂

Gåvor

Det var länge sedan jag hade något recept med och förra veckan blev jag grymt sugen på något tacosmakande, snabblagat och matlådevänligt….Jag och dubbel-H (Henry och Harry) åkte på Ica i Norsjö vilket jag annars gärna undviker! Alltså, jag åker gärna helt själv och handlar. Att åka och handla själv med tvillingarna innebär en noga uttänkt strategi, att helst köpa två av allt, att inte köpa något alltför ömtåligt och framför allt att vara snabb! Jag skulle gärna se en tvillingkundvagn för att underlätta det hela, man är ganska begränsad i varumängd om jag säger så men ingenting är ju omöjligt! 🙂

Dubbel-H på ica

Här kommer ett av vårt ”matinhandlingsresultat”; Tacogratäng! Sätt ugnen på 225 grader. Bryn en purjolök och 500 g älgfärs. Tillsätt 1 gul och 1 röd paprika (i små bitar) i slutet. Krydda med 1 påse tacokrydda och blanda i 1 dl vatten. Blanda 300 g Philadelphiaost och 4 dl lätt créme fraiche och lägg i botten på en form. Bred köttfärsröran över oströran och toppa med 200 g riven ost. Kasta in gratängen i ugnen i cirka 20 minuter och servera sedan med sallad och nachochips! Mums! Jag skulle nog ha kunnat ha lite mer krydda i gratängen men resten av familjen tyckte att det var väldigt bra som det var! 🙂

Tacogratäng

På tal om mat och om fåglar har jag sista veckorna sett ovanligt mycket ormar, möss och råttor vilket jag väljer att se som ett bra tecken! Jag vill också önska alla en trevlig vecka och ett gott nytt jaktår! 🙂

Categories: Uncategorized | 10 kommentarer

Inläggsnavigering

10 thoughts on “Gåvor, Gården & Gratäng…

  1. solveig Lindberg

    Å så fint nybygget blev , ja vi tittar förbi å inspekterar de sen när jag blivit av med förkylningen. Å ta nu de lite lugnt å stressa ej över allt som är ogjort . tänk som spanjorerna i morron Kram till er Alla vi hörs

  2. Gunnel

    Så fint det blev! Härligt att höra att ni har det bra och att alla två och fyrbenta är friska!

    • Tack snälla Gunnel! Ja de små har haft en hel del hosta och snoriga näsor men sånt är ändå överkomligt jämförelsevis! 🙂 Kram på er!

  3. Annelie

    Så skönt att ni inte är sysslolösa! Grymt fint blir det i alla fall. Fågeln är nog en strandpippare 🙂

    • Ha ha, nä det verkar vi som aldrig bli! 😉 Tusen tack fina du! ❤ Strandpipare låter som att det passar väl då den verkligen kunde konsten att "pipa"! 😉

  4. Pussa små trollen från mig o gråtussen såklart ♡

  5. Hej! LIgger lite efter i bloggkommentarerna. Vad fint ni får det nu. Hundarna ser ut att må fint i nya kojan. Har ni typ uppvärmda vattenskålar mtp sladden till skålen?? Vårt hundfrigga/gästfrigga är vi nöjda med. Vi har det ju även som gäststuga. Hundarna är bara där när vi är borta. Vi köpte t o m en fin soffa åt dem 🙂 De gillar ju att ligga i en sådan…..fast helst sängen 🙂 Hundarna ligger utslagna redan ute nu då det är supervarmt redan. M//

    • Hej Majsan! Ja jag ligger också kraftigt efter, på alla fronter är jag rädd! :-/ De uppvärmda vattenskålarna är från Lundhs hundprodukter och fungerar toppenbra! 🙂 Er hund-/gäststuga låter toppenfin, du måste visa lite bilder! 🙂 Å ja det är sjukt varmt även här! Jag har lite panik över allas konditionsträning! :-/

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

