Havsbesök, Harpromenader & Havsfiske…

Vi lämnade ett kyligt och ”hagligt” Tjärnliden på midsommaraftonens morgon för en härlig helg ute vid havet tillsammans med nära och kära i svärmor och svärfars fina stuga…

Midsommarblomma

Det var inte så himla varmt där heller men solen visade sig i alla fall så att man till och med kunde vara utan jacka stundvis och gå på lite utflykter…

På väg mot havet

Det var absolut inget badväder men det går ju lika bra att leka vid havet i regnkläder…det kan dock behövas en vattentömning lite då och då… 😉

Havsbus

Midsommarafton innehöll i vanlig ordning en massa god mat, dryck, trevligt sällskap och även detta år hade trollen godis till barnen! 😉 Här är de små på väg efter trollstigen…

Godistrollstigen

Resten av helgen kantades av utflykter och havsfiske, det senare då det regnade som mest men det finns ju inget dåligt väder! 😉

Jag på havet

 

Tvillingarna fick vara med farmor och farfar i stugan men Edde missade såklart inte fisket! 🙂

Edde å Daniel på havet

 

Vår vän Tomas drar upp nät medan hans son Gustav och vår Edde spänt tittar på…Tomas hund Rolle verkar mer intresserad av vad jag pysslar med… 🙂

Pettsson å nät

 

Edde och Gustaf visar stolta upp delar av fångsten (sik och öring)…

Edde å Gustaf å fiskar

Vi hann även med ett besök hos några vänner i Burvik och deras nya familjemedlemmar…

Grisar

Viltspaning ute vid havet innebar mest fågel- och harobservationer och framför allt helt annan spaning…bland annat en labyrint som jag var tvungen undersöka närmare. Ändå från mitten av 1400-talet och in på 1900-talet har det byggts labyrinter vid gamla fiskelägen för att få god fiskelycka. (Bara i Skellefteå kommun finns 16 kända sådana och i Norrbotten är det visst ännu vanligare.) Fiskarna kunde också gå in i labyrinterna för att locka till sig otursgubbar och när de befann sig i mitten av labyrinten sprang de snabbt ut till båtarna. Otursgubbarna var tvungna att gå samma labyrintväg tillbaka och hann då inte med…

Labyrint

Ett gammalt utkikstorn hittade vi också…

Utkikstorn

Vi vågade oss upp och det var en fantastisk utsikt över havet! Det ser som vanligt inte alls lika magnifikt ut på bild men men…

Utsikt

Om det finns mycket harar här så finns det som vanligt massvis ute vid havet! Flera så kallade ”harpromenader” blev det tillsammans med hundarna och jag gjorde minsann flera personbästa i snitthastighet! 😉

Harpromenad 1

En hel del extra äventyrliga promenader har det varit hemmavid också…Den här bron var inget problem för Wilda medan jag själv liksom kröp över men över kom jag och det utan att ens bli lite blöt! 😉

Wilda å bro

Jag gick även lite vilse faktiskt vilket inte är så vanligt men ibland händer det såklart! Jag skulle ”bara” runda ett blötområde och gick till min glädje på både en gammal tjädertupp och en hare. Detta måste ha bidragit till min plötsliga orienteringssvårighet! Slutligen kom jag i alla fall fram där jag kände igen mig men det var åt helt fel håll än vad jag hade tänkt mig och då blir man ju helförvirrad! 🙂

Norma å jag vilse

Några andra som var helt fel ute en dag var två älgtjurar som uppehöll sig vid ”storvägen” nedanför oss och en kände dessutom för att (likt en ren) kasta sig över vägen just när jag kom körande…allt gick dock bra och tvillingarna fick i all fall spana in älgar på nära håll och självklart tränade vi lite älglock! 🙂

Älgtjur

Nu ska jag ”kasta” mig ut på äventyrspromenad och önskar er alla en trevlig vecka och helg! Själv längtar jag verkligen till helgen då hundgården ska färdigställas i mer ursprungligt skick och ett efterlängtat besök hägrar! Här kommer en avslutande bild på hur garaget artar sig…

Garageuppdatering

Categories: Barn, Borta, Fiske, Hemma, Hund | 4 kommentarer

Inläggsnavigering

4 thoughts on “Havsbesök, Harpromenader & Havsfiske…

  1. Oooo, vilken underbar midsommar ni har haft ♡ du bjuder verkligen på underbara bilder! Bäst är vattentömningensbilden =D Här kureras förkylning o det känns både gruvsamt o längtande…Flygandet skall man lämna till fågeln =) Längtar att få krama busarna…o dig såklart ♡

    • Ha ha, ja det blev lite blött för speciellt Henry ibland! 😉 Ja oj vad jag längtar till helgen! ❤ Flygandet går nog bra ska du se! 😉 Krya på dig i massor! Kram kram!

  2. Vad fint ställe de har!! Helt ok Midsommar här nere hos oss.
    Va bra att er bygge börjar bli klart. Sedan när jakten drar igång hinner ni inte med det.
    Tyra verkar vara dräktig i a f men Ayla är nog inte det. Det var ju en parning som jag fick till med dem.
    Nåja, det får bli vid nästa löp i så fall. Hon är duktig i skogen o en go hund. Trym likaså så det blir nog fina valpar. Tyra är parad med en duktig hund så det ska bli spännande.
    Ha en fin vecka!
    M/

    • Ja det är superfint där och verkligen härligt med lite havsluft ibland! 🙂 Du har så rätt, alla projekt ska helst vara färdiga innan hösten! 😉 Spännande med en ny valpkull! Bra ändå att det tog på just Tyra! Det kanske är lättare få till fler ”kärleksmöten” mellan Ayla och Trym!?! Stort lycka till med allt och ha en bra vecka!

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

