Hitta, Halo & Hundar…

Nu är vi som mitt emellan vårvinter och vår! Jag gillar verkligen det förstnämnda! Nu börjar nämligen gruset, leran, vattnet och den ”fantastiska” vårbajslukten ta över mer och mer och mycket av allt detta ”fantastiska” kommer såklart även inomhus med alla två- och fyrbenta…ingen höjdare! Men barnen tycker att det är väldigt roligt ute… 🙂

Dubbel-H ute

Det är dock mer snö kvar än man kan tro…speciellt där mina äventyrspromenader ibland råkar äga rum…bra träning är det minsann! 😉

Snöiga ben

Det är även fortsatt härligt när vårsolen bjuder på finfina dagar! 🙂

Norma i vårskogen 2

På tal om solen fick vi även tillfälle att njuta av det optiska fenomenet halo runt just solen i lördags. Förr ansåg man att detta var en varningssignal från gudarna och idag säger SMHI att en sådan innebär 75% chans att det blir regn inom fem timmar…så blev det dock inte här men vackert var det!

Halo - vinterregnbåge

Medan jag, barnen och mina föräldrar njöt av god middag och vinterregnbåge njöt min man med vänner i fjällvärlden och fiskarna var minsann på hugget vissa dagar… 🙂

Fjällfiskar

Jag hoppas några blev kvar till påsk för då SKA jag till fjällen! 🙂 I väntan på detta fortsätter vårt ”vardagsmaraton” då tvillingarna bara blir snabbare och snabbare och allt mer påhittiga…en jobbig röntgen har vi också genomgått under veckan med lille Henry och såklart en hel del lek. Något jag verkligen önskar mina barn är bland annat att de ska vara trygga i sig själva och därmed även trygga i olika omgivningar och sammanhang! Hur man nu gör detta har jag inget svar på men jag läste någon gång att man ska vara noga med att uppmärksamma dem och samtala mycket! Att samtala mycket är för övrigt bra för alla, små som stora! Vissa saker kan man kanske också förebygga?!? Vår fyraåring har väl aldrig direkt varit mörkrädd men ibland har han funderingar kring mörkret så under förra helgen tänkte jag göra något roligt av det och arrangerade en mörkerskattjakt. Jag hängde upp reflexer (ganska tätt) lite hit och dit i skogen och så fick han (och Wilda ville också med) följa dem med hjälp av en ficklampa för att slutligen hitta en liten skatt. Väldigt kul! Ett tips är dock att inte använda en barnficklampa eftersom deras sken inte är direkt det bästa… 🙂

Edde å Wilda på mörkerskattjakt

Det finns ju också väldigt många bra barnböcker med olika teman och nu tänkte jag tipsa om igelkotten som skulle klara sig själv. Den är köpt på Ikea och handlar om att lära sig saker i skogen, om att ha roligt och att det kan vara bra med lite hjälp ibland… 🙂

Igelkottebok

Ha en trygg och lekfull vecka och helg! 🙂

 

Categories: Barn, Böcker, Fiske, Hemma, Hund | 6 kommentarer

Inläggsnavigering

6 thoughts on “Hitta, Halo & Hundar…

  1. Läcker solbild! Och smart med reflexerna i mörkret! Det tror jag att jag ska testa, vet inte om sonen är så mörkrädd – men det skadar inte om han kommer sig mer ut i skogen =) Ha det så gott!
    / Susanne

  2. Vet inte hur jag hamnade här. Men nog bor ni i ett paradis. Väcker viss avundsjuka!

  3. Härliga bilder…snön försvinner så sakta ser jag.
    Så bra att ni kan gå ut och få upp så mycket fisk. Kalasmiddagar ju!
    Trevlig Söndag!
    M//

    • Tack Majsan! Ja nu går vi mot mer våriga tider, ska faktiskt bli skönt att inte behöva klä på barnen så himla mycket kläder! 🙂 Röding och öring är jättegott! 🙂 Kram och trevlig vecka!

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

