Vår, Värk, Vy & Viktigt…

Jag hade verkligen, verkligen sett fram emot att åka upp till fjällstugan under sportlovet men istället fick jag åka in på ännu en sjukhusvistelse som började i Skellefteå och slutade i Umeå där jag kunde ”njuta” av denna vy…

Vy från NUS

 

Det slutade med operation av mitt diskbråck…igen…och jag skulle kunna hålla ett långt tal här om sjukvården och om att vara sjuk med allt vad det innebär MEN nu är jag bara så himla glad över att vara hemma och att inte ha någon nervsmärta så vi lämnar det därhän! 🙂

Hemma hade det minsann hänt grejor under veckan jag var borta, våren hade börjat sitt antågande…

Wilda i vårskogen

 

Någon enstaka fluga har börjat vakna till liv och Henry och Harry har med glädje börjat utforska vapnen mot dessa…

Dubbel-H i camo 2

 

Vi har till och med kunnat fika och njuta på inglasningen UTAN en massa ytterkläder…ja hundarna har också njutit där…

Norma på inglasningen

 

Än så länge kan man nog kalla nuvarande årstid för vårvinter för i helgen har alla (utom jag då) kunnat njuta av både utflykter med skoter och fyrhjuling…

Pappan och dubbel-H på ATV

Det har också blåst stormiga vindar, varit galet halkigt och lerigt och för tillfället vräker faktiskt snön ner…men våren kommer att fortsätta komma, det kan jag lova! Medan vi väntar på våren och framförallt på hösten är det ju viktigt att motionera både sig själv och sina jakthundar. Nu är det fortsättningsvis promenader jag får syssla med ett tag framöver men det gillar såklart hundarna och det finns mycket man kan göra under promenaderna också för att stimulera dem ytterligare. Passa på att träna lite lydnad såsom inkallning, fot, sitt, ligg, stanna och så vidare. Att köra lite hinderbana och balanseringsövningar i skogen är också alltid kul och nyttigt!

Wilda på sten

 

Man kan också gömma lite godis här och där, råka tappa lite sådant eller tappa annat som de kan finna och eventuellt apportera…till exempel en handske…

Norma och vanten

 

Gör promenaderna och dig själv intressant, det är ju faktiskt egentligen hunden som ska hålla koll på dig och inte tvärtom! Att ha bra kontakt och att träna just kontakt kan det heller aldrig bli för mycket av!

Jag å Wilda - kontakt

 

För att fortsätta på hundtemat har vi under veckan firat ”lilla” Norma som fyllt hela två år, det känns inte alls speciellt länge sedan hon såg ut så här… 🙂

Lill-Norma

 

Avslutningsvis kommer veckans barnbokstips, ett av alla fynd från årets bokrea (eftersom vi bor i skogen gör jag numera alltid mina bokreainköp via nätet på bokus och det är väl inte riktigt samma sak men det är ju fortfarande böcker…), ”Mitt vilda liv” av Amanda Eriksson som handlar om ett barn som under sommarlovet åker till sin morfar och hans speciella kåta i en liten by i skogen…

Bok - Mitt vilda liv

 

 

Vi har redan läst den många varv och byggt många miniatyrkåtor… 🙂 Till veckan ser jag fram emot att fortsätta läka hemma med familjen och att dessutom få rå om och få hjälp av min lillebror Robin som kommer på besök några dagar! 🙂 Ha en toppenbra vecka alla ni andra också!

Categories: Barn, Böcker, Borta, Hemma, Hund | 8 kommentarer

Inläggsnavigering

8 thoughts on “Vår, Värk, Vy & Viktigt…

  1. Annelie Claesson

    Vilken härlig blogg 🙂 Blir lyrisk när jag ser Normas valpbild, dom är för härliga, bara synd att den tiden går så himla fort.

  2. Men oj då!!! Hoppas du kryar på dig snart. Tur att du får lite hjälp.
    Jättefina bilder.

  3. Så himla skönt att du äntligen fick bli opererad!!!! Jisus så trögt det kändes där ett tag. Men nu äntligen borde det ju vända. Bra boktips, bra aktiveringstips så man inte bara går runt och Facebookar på promenaderna typ och skitsöt bild på Norma som valp! Hur mår du i ryggen nu? Kan du snart ”hitta på” nåt? Typ lerduveskytte, övernattning med tält i skogen eller liknande?
    / Susanne

    • Ha ha, tack tack Susanne! 🙂 Jag mår väl egentligen himla bra, lite för bra kanske…Tanken är att jag ska ta det himla lugnt i en månad (inte lyfta mer än ett mjölkpaket, endast promenera o.s.v.) och inte göra mer ansträngande aktiviteter på fyra månader… :-O Men man får väl helt enkelt försöka känna av vad ”gammkroppen” pallar för! 😉 Tältning måste ju absolut snart gå och lerduveskytte går ju inte vänta med alltför länge! 😉 Vi hörs av och gör en plan! Kram kram!

  4. Tiden bförbi just nu. Tusen saker som skall göras, så jag hinner knappt uppdatera min blogg och kolla in andras. Ser att jag har missat förra inlägget också!!! Jag måste verkligen ta mig i kragen med Eiko som passade på att ignorera min inkallning förra veckan och var borta hela natten! Det skall bli slut på det. Tror förvisso att det är lite trots och könsmognad som är på gång, för han testade att morra till Aron en dag, något som han aldrig har visat förut. Han är ju alltid så snäll och lugn. Underbara bilder och jag hoppas verkligen att du återhämtar dig, så att vi kan jaga en helg till hösten! Underbar huvudfota 😉 Kram på Er ♥

    • Ja jag håller helt med Miranda! Jag har inte heller hunnit mycket och nu är det dessutom 4-årskalas nära förestående… :-/ Eiko har säkert sin sista trotsperiod så det är bara att hålla ut och träna mer men kanske lite senare då han är mer fokuserad!?! 🙂 Självklart ska vi jaga till hösten om jag så ska behöva kräla fram! 😉 Stor kram! ❤

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

