Jultomte, Juljakt & Jaktdekorationer…

På självaste julafton hittade både tomten och en massa snö (det sistnämnda for tyvärr illa dagen efter) hit till Träsklandet. Tomten körde renar i år och hade parkerat bakom ladugården (så att inte vår förstfödde skulle lista ut ett och annat)… 🙂 Han hade en massa paket med sig och jag säger stort tack för dem och för alla nära och kära som kom hit och bidrog till ett fantastisk julfirande! ❤

Tomten

 

Det blev ingen julhare på julafton då Norma var ganska trött efter en låååång jaktdag dagen före dopparedan…Det är en enorm fördel att faktiskt bo i skogen och på jaktmarken då man helt enkelt kan gå hem och tillbaka (till eventuellt drev) om tålamodet eller annat tryter hos barnen. Jag har därför ingen exakt koll på drevtider men hon drev i många timmar och det blev många mil! 🙂 Om ni kollar längst upp på bilden ser ni var vår gård ligger och man kunde alltså njuta av drevsången även hemifrån. 🙂

Pejl Norma 2

Det blev däremot en julorre på självaste dopparedagen! 🙂

Edde å orrtupp

Till skillnad från råttfällorna har mårdfällorna tyvärr varit tomma…än så länge…snart får vi nog flytta någon fälla eller göra ett honungstampongkok som Miranda förespråkar. För mårdar finns det! Vi har sett en del spår och förra veckan fick Wilda chansen på ett helt färskt sådant…

Mårdspår

Efter ett stund ljöd ståndskallet genom skogen men tyvärr träade den inte utan kröp under en sten 😦 Vår ”lillröda” var minst sagt irriterad! Och jag också eftersom jag inte fick någon grythund av tomten! 😉

Wilda gräver efter mård

 

På tal om Wilda så har hon utvecklat något slags tvångsmässigt vaktande över tvillingarna. Hon vill helst inte alls vara med dem men verkar känna något slags tvång att alltid vara i samma rum som dem så länge de är vakna…när de gjort natt lägger hon sig någon helt annanstans…lite märkligt kan jag tycka…

I lekrummet med tvillingarna å Wilda

Norma har däremot ingen som helst vaktinstinkt utan lägger sig där hon tycker att det är skönast (mjukast och varmast) och om Henry och Harry är där eller inte struntar hon fullständigt i! Hon kan hellre ”leka” med dem eftersom de har mycket roliga leksaker och ofta matrester någonstans… 🙂

Dubbel-H å Norma i soffan

Avslutningsvis vill jag önska alla ett Gott Nytt (Jakt)År (skippa gärna raketer och smällare för djurens skull) och så måste jag visa lite nya jaktdekorationer som jag fick på plats i grillkåtan idag! Textinspirationen fick jag på nordicwhunting där det mestadels bjuds på en massa jakt och allt vad det innebär! 🙂

Grillkåtepynt

Categories: Barn, Hemma, Hund, Jakt | 8 kommentarer

Inläggsnavigering

8 thoughts on “Jultomte, Juljakt & Jaktdekorationer…

  1. Gott Nytt År på Er däruppe!
    Önskar er allt gott 2014!
    Kram Majsan//

  2. Grattis till orren! Och typiskt att mården skulle dra under stenen, men bilden är riktigt bra när Wilda försöker få ut den. =)
    Funderar på om du tycker hennes vaktande är störande? Och jag drar en del likheter med hur Hagel ständigt tassar efter mig, kanske inte direkt för att vakta mig utan mer av mammighet. Gulligt en stund men sedan väldigt tröttsamt. Så jag har börjat tuffa till mig, kommenderar honom att ligga på sin bädd under trappen istället för att hänga efter mig. Och visst ser han ut som om hans hjärta ska brista – ett tag. Sedan sover han sött när han äntligen kan slappna av.
    Så ibland behöver hundarna lite förhållningsorder att hålla sig till, om du nu finner det störande. Du kan kanske behöver visa henne att det är du som är chefen och att det är din uppgift att hålla koll? Hon kan slappna av liksom. Nåväl, bara en tanke =)
    Ska bli kul att ses snart. Vi friskar på oss så fort det bara går!
    / Susanne

    • Bra Susanne! 🙂 Ja Wildas ”mammighet” eller vad det nu är är absolut mest störande för henne…Hon går att tvångskommendera någon annanstans alternativt skickas utomhus…för hennes skull. Hon är inte stressad utan tar det lugnt där hon nu ligger mitt ibland alla människovalpar men de sistnämnda är ju dock inte så lugna…det vore alldeles perfekt om barnen vore bättre på alla mina förhållningsordrar! 😉 Du har dock helt rätt – jag får vara mer sträng med henne men hon har väl listat ut att med tvillingarna behövs det egentligen en (eller två) extra mammor… 😉 Kram och vi ses snart!

  3. Vilken härlig text som du målade på väggen! Den såg jag inte på min urgamla mobil :-/ Ser ut som Ni har haft en fin jul och pojkarna bara växer! Tänker smått på Harry god ”kära” blick =D Ha en god fortsättning och jag hoppas vi ses snart ♥

    • Ja visst var den bra! Jag har beställt en till sådan samt lite tassavtryck som jag kanske ska sätta upp kring något av vapenskåpen…vi får se! 🙂 Ja nu längtar vi mycket efter dig! Puss å kram! (Några extra från Harry till dig!) 😉 ❤

  4. Perfekt att ha så nära till jaktmarken!! Själv har vi nästan fem mil till marken där vi jagade förut…:) Kul att ni fick en julorre också och roligt att se hur finnspetsen försöker få tag på mården! 😀 Önskar dej/er allt gott på det nya året!

    • Ja det är verkligen det bästa, att bo på jaktmarken! 🙂 Godaste nya (ute)året på dig oxå å hoppas att du äntligen fått lite snö! 🙂

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

