Fjäll, Fiske & Fruset…

Jag, maken och äldste sonen är tillbaka i vardagskalabaliken efter en fantastiskt skön långhelg i fjällstugan. Stort tack till farmor och farfar som tog hand om tvillingarna och hundarna! ❤ Det var lite märkligt såklart att vara utan de sistnämnda men jag tror att vi alla behövde lite batteriladdning. Dimman och snön hängde ganska tungt över den nu svartvita fjällvärlden hela helgen men det är magiskt och vackert lika fullt! Det var också mycket mer vinter än vad jag förväntat mig så jag hade för ovanlighetens skull för lite kläder med mig men lager på lager på lager fungerar ändå ganska långt… 🙂

Jag å Edde i fjällsnö

 

Nedanför vår stuga på Sandvikens Fjällgård (där det även går att hyra stuga) vid Tjaktjaures strandkant fanns en hel del fina ”blommor” som också frös under de dimmiga, vackra eftermiddagarna…

Frusna blommor vid Tjaktjaure

 

Tjaktjaure hade inte riktigt frusit till men den är nog kraftigt på gång. Lite längre upp mot norska gränsen hade det dock frusit och vi premiärpimplade bland annat på vad vår vän Alf-Inge från Norge lite ironiskt brukar kalla ”svenskt hemlivann” eftersom det ligger ganska nära vägen 🙂 Jag lyckades dock få mig en liten röding med betoning på liten men lyckan var total både för mig och kanske allra mest för Edde som ju är lite lätt galen i fiske och fiskar 🙂

Jag, Edde å rödingen 2

Vi hade även trevligt sällskap av bland annat Eddes faddrar och våra goda vänner Stellan och Jennie med sonen Oscar samt storfiskarna/fiskeförebilderna Gunnel och Marietta. Det blev ingen mer fisk i sällskapet men en hel del plumsande i snö och i brist på mina egna fyrfota att fota ser ni till höger i bild Mariettas (och hennes sambos) jämthund Donna kämpa sig fram mot isen 🙂

Donna vid hemligtjärn

 

Jag och Jennie hann även med en annan ”plumsig” utflykt då jag hade en plan för att hitta de ”hemliga” grottorna vid Mierkenäs som få verkar hitta till…vår plan stoppades dock lite av snön då det inte var helt lätt att ta sig fram…men fint var det och nu har vi ju en färdig plan till en annan gång 🙂

Hängbro fjällen

 

Vi hittade en del fina ”ispartier” och med lite fantasi kan man kanske låtsas att det döljer sig en grotta under all is… 😉

Isparti i fjällen

 

Isigt var det i alla fall 🙂

Is i fjällen

 

På väg ner igen hittade vi både en del ripspår och älgspår, Jennie och Stellans finska spets Rikko var på alerten 🙂

Ricko i fjällen

Hej då fjällen för denna gång! Snart blir det hej till hemmakudden och snabbladda för imorgon som bland annat innehåller en lite gruvsam Skellefteåresa! Jag avslutar med att önska alla en god natts sömn och med en bild på min senaste inredningsdetalj som min snälle svärfar än en gång fått hjälpa mig med 🙂 Den ska inte stå i trappen men det var bäst ljus där just nu, den ska stå i badrummet och förvara toalettpappersrullar – en ”vild” toalettpappershållare helt enkelt 🙂

Toapappershållare

Categories: Barn, Borta, Fiske, Fjällen, Hund | 8 kommentarer

Inläggsnavigering

8 thoughts on “Fjäll, Fiske & Fruset…

  1. Underbara bilder du bjuder på och en underbar bild på dig och Edde ♥ Du är en beundrandsvärd mamma….En mamma som dig borde alla barn få ha ♥ Snygg rumpeputshållare =D Kram….och vi ses på måndag ♥

  2. Vilka läckra bilder från isarna! Och vad mycket snö. Förstår att det var skönt att ladda batterierna. Synd att man ofta ska ha så dåligt samvete för att man lämnar bort småbarnen, för själva tror jag att de ofta är rätt nöjda … =)

    • Tack tack Susanne! Ja visst är det så, barnen behöver nog också ladda batterierna från sina föräldrar ibland 😉 Jag var extremt dålig på att ”lämna bort” Edde då han var liten men nu med tvillingarna känner man faktiskt att man behöver det ibland…ångest helt klart men inte lika mycket 🙂

  3. Oj vilket vinterlandskap! Ser sååå härligt ut och vad jag längtar efter snön och fjällen! Skönt att ni fick komma iväg och få lite ”egentid”, det behöver man:))

  4. Så vackert!! Otroligt att det är snö där uppe i norr och här nere i söder är det så varmt ännu. Jag hoppas att snön dröjer då vi vill vara ute med taxarna under hela den jaktsäsongen.
    Va kul att du fick en röding. Har du specialrecept för hur du gör den??

    • Ja det är verkligen ett avlångt land Majsan 🙂 Jag gillar verkligen snön men jag hoppas ni får mindre av den så ni får längsta jaktsäsongen med hundarna! 🙂 Vi fiskar faktiskt mer än vad vi äter…vi ger ofta bort eventuella fiskar eftersom min man tyvärr är allergisk. Till barnen gör jag såklart fisk ibland och till mig själv också, jag föredrar helt klart de ”röda” fiskarna och då gärna grillad i folie (med smör, salt och citronpeppar) med pressad potatis en god kall sås till 🙂

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

