Jaktprov, jaktväder & jaktrelaterat…

Jag och Wilda har tränat, laddat och längtat inför kommande helgs jaktprov/klubbmästerskap i Storsele men under helgen har hon inte alls gått speciellt bra i skogen…jag hoppades nästan att det var en storrackarns björn eller nåt som störde men nej! I söndags såg jag någon liten bloddroppe på golvet och antog direkt att det var Norma som börjat löpa eftersom det börjar vara dags för henne men när Wilda kom in kollade jag henne också och visst fasen var det hon…hon som inte löpt en endaste gång under någon som helst höst (hon har under sitt snart sexåriga liv endast löpt en gång per år och det under våren)! Suck, suck, suck…det betyder inget jaktprov för oss och inget mys med andra likasinnade 😦 Stort lycka till alla som faktiskt kan åka dit! Och ja, vi har i alla fall haft en del fint jaktväder under helgen…

Wilda på jakt 2

 

En dag hittade jag även ett nytt spännande gryt men det var ingen hemma just då i alla fall 🙂 Vem tror ni bor där?

Gryt

 

Jag ångrar nästan att jag inte åkte iväg på lite älgjakt under helgen som var med tanke på hur allting utvecklade sig men äldste sonen gjorde i alla fall slag i saken och hängde med morfar på älgjakt (mormor Lena har fotat) 🙂

Edde på älgjakt 7

 

Jag och sönerna hann också med lite bus och mys i Burträsk med mormor Lena och stackars Niko som får stanna hemma från jakten ett tag framöver på grund av ett trasigt muskelfäste…

Mormora med barnbarn

Och på tal om mer älgjakt fick jag under helgen nöjet att, i trevligt sällskap, se en ganska dålig älgjaktfilm…det sköts ganska mycket men jag föredrar jakt med hund och jakt med lite känslor…

Jaktfilm - älg

 

Jag har även hunnit prova göra ”inlagda kantareller” som är gott till viltkött. Dela ca. 350 g kantareller i mindre bitar. Koka svampen i 1 dl vitvinsvinäger, 1 dl vatten och 1 tsk salt i ca. 10 minuter. Sila sedan bort vinägerblandningen och låt svampen rinna av. Skala och finhacka 2 vitlöksklyftor och varva sedan vitlöken med svampen i en glasburk och täck med olivolja. Ställ burken i kylen och låt stå i någon dag innan du äter den. Inläggningen håller i minst en månad.

Inlagda kantareller

 

 

Höstgott i kylen och höstfint ute…det är onekligen något speciellt med dimma!

Höst i Tjärnliden 2

 

En ny ”höstljusstake” har jag också införskaffat till inglasningen…

Höstljusstake

 

 

Och en ny bok…passande till hösten 🙂 I början fick jag rent av gåshud av fina beskrivningar sedan var det väl en hel del jag inte riktigt höll med om men helt klart läsvärd! 🙂

Bok

 

Tvillingarna busar på, vi närmar oss nu deras ettårsdag och livet blir inte lugnare om vi säger så… 😉 På bilden nedan har ännu ett busfrö smugit dit…i en säng hon inte får vara i…

Henry, Harry å Norma

 

Vi hade andra smygande besökare ute på ”lägdan” idag…en get med två kid (ifall det inte syns så bra då jag fotade från vårt sovrumsfönster och fortfarande utan ett bättre objektiv…) Vi har som sagt väldigt lite rådjur här och jag blir så glad när jag ser att de faktiskt finns och att de dessutom förökar sig 🙂

Rådjursbesök 3

 

Med harjakten har det gått sisådär, inga superduperdrev ännu men i morgon kanske…och kanske i spårsnö 😉

Norma första snön 130924

 

Ha en fortsatt trevlig vecka! 🙂

Categories: Barn, Böcker, Borta, Hemma, Hund, Jakt | Etiketter: , , , | 10 kommentarer

Inläggsnavigering

10 thoughts on “Jaktprov, jaktväder & jaktrelaterat…

  1. Vilka underbara bilder o vilken underbar bild på Edde med morfar ♥ Grytet ser ut som ett räv gryt, för vi har två likadana här och det bor räv i den. Älgfilm regisören står kanske för filmens namn ”T(h)am” 😉 Synd att du inte deltar i helgen, men jag skall göra mitt bästa att kamma hem det ett år till =) Ha en underbar vecka, så hörs vi ♥ Kraaaaam!

    • Ja det känns otroligt tråkigt Miranda! 😦 Det låter dock bra att du tar hem priset ett år till! 🙂 Ja jag tror också på räv, ska hålla lite koll och förhoppningsvis skjuta den… 😉 Ha ha, ”tam”, det var bra! 😀 Ha det bäst! Stor kram! ❤

  2. Vill önska Er en underbar helg! Hör av mig efter helgen. Kommer dock att sakna dig och Vilda där ♥

  3. Så typiskt med löpet…Härliga bilder och så kul att du hittade grytet :))

    • Ja otroligt typiskt 😦 Ja vi har ganska många gryt härikring men detta har jag inte stött på tidigare, alltid kul att se att de finns, speciellt inför årets ”Rovdjurskamp” 😉

  4. Ja, det var skit att hon skulle tajma det och löpa precis då. Men fina bilder på ”passgubbarna” och grytet, någon verkar ha lagt ned en hel del arbete =) Kul med sängtjuven också =)

    • Tack Susanne! 🙂 Ja det var verkligen illa med löpen, dessutom blev det en jättebra provhelg för de flesta som var där men jag får gratulera dem och komma tillbaka med nya krafter vid ett senare tillfälle 🙂

  5. Ja det där med löp är ju så, både Tyra o Ayla löper. Ayla har inte alls fått jaga ännu. Tyra hann ju vara ute 1 okt i a f. Tur är att vi har Trym o Vilja som fått gå. Nu till helgen får vi inte gå ut pga älgjakten som startar måndag. Fånigt! Älgar bryr sig inte om en liten tax som driver rådjur.
    Härliga bilder från er där uppe

    • Ja det är typiskt och det känns sååå länge med en löpperiod under hösten! :-/ Å ja det är ofta bra med flera hundar! 🙂 Fortsatt skitjakt på er!

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

