Stående fågelhund, Skattjakt & Skåp…

Under helgen fick jag trevligt jaktbesök av vännen Susanne och hennes unga vorsteh Hagel. Tanken var (såklart) att vi skulle jaga, hitta fåglar och skjuta hej vilt så att Hagel skulle få någon ”morot”…

Susanne och Hagel

 

Vi jagade på och lyckades få en bra runda i rätt vind. Jag som sällan behöver bry mig om vinden när jag jagar med våra egna hundar tycker att detta helt klart kräver extra tankekraft och såklart att man inte genast kan gå där man tänkt sig…nåväl, det enda spännande vi såg, i fågelväg, var en fin tjädertupp som seglade en bra bit utom skjutavstånd och Hagel hade dessutom just hittat ett harbajsmecka (jag måste nog gå dit med Norma någon dag)…Vi hörde också en något mindre fågel, förmodligen en järpe eller möjligtvis en orre så de finns i alla fall 🙂 Jag försökte fota Hagel lite nu och då och denna bild, som nog blev den bästa, symboliserar honom ganska bra 🙂

Hagel

 

Det är full fart och man blir så glad av att se hans glädje och energi trots ganska lite fågelkontakter. Det är också en väldigt trevlig jaktform, tycker jag, eftersom man hela tiden kan röra på sig! När jag blir ”stor” och har mer tid att vara i fjällen önskar jag mig nog också en stående fågelhund. Trots en hel del gående tog vi någon liten paus ibland och Susanne fotade när jag hade fullt sjå med att ha godisbiten för mig själv 😉

mona-och-hagel

 

När vi var nästan hemmavid igen och till och med Hagel lite (med betoning på lite) trött kom vi i alla fall ganska nära en älgko…

Älgko

 

Susanne platsade Hagel och provade locka på henne men då hade hon tyvärr dragit och med den relativt starka vinden hörde varken vi eller hon (förmodligen) något mer ifrån varandra…

Susanne å Hagel lockar älg

 

På kvällen var både jag och Norma trött! Hon hade jagat hare under dagen och sedan fått busa en stund med sin tvillingsjäl Hagel och då kom tvillingarnas nya mjukdjur väl till pass…

Norma

 

På tal om harjakt så har vår förstfödde, Edde, fått nya jaktkläder och han missar inte gärna ett jakttillfälle…här sittandes på harjakt med ryggsäcken full med fika och korv 🙂

Edde på harpass

 

För att indoktrinera honom ännu mer i ”livet i skogen och med jakten” har vi under veckan även lekt skattjakt. Det kanske är lite ”overkill” för en 3½-åring men kul var det i alla fall! Vi började att leta en skatt med gps:en och Wilda ”hjälpte till” 🙂

Edde med gps

 

Jag tror inte riktigt att han förstod det där med skatten förrän vi hittade den men det var ju som sagt skattjaktspremiär…Skatten (en liten plastlåda med några godisar) var gömd i en grushög så han antog, helt logiskt, att det var från mitt jobb den var levererad tillsammans med gruset… 🙂

Skatt hittad!

 

Sedan var det dags för en traditionell skattkarta då jag ritat en väldigt detaljerad karta över vår gård (första gången det kändes jobbigt med stor gård med många byggnader och utrymmen)… 🙂 Jag hade prickat en rejäl omväg som han skulle gå men vi hann inte ens hälften förrän han sa: ”Men mamma, skatten finns ju i sandlådan!” 🙂

Edde med karta

Dubbel-H (Henry och Harry) är än så länge lite små för skattjakt men tiden går fort och de gör mig glad men svettig varje dag! Nu är det lite nya rutiner och mycket fart…

Dubbel-H kör bil

 

Lite pyssel har vi också hunnit med, när det regnat som mest. Jag håller bland annat på med ett nytt, gigantiskt nyckelskåp…jag förstår inte varför de alltid ska vara så små? Eller har vi mer nycklar än andra? Hur som haver blir det en egen tolkning av Hälge…

Nyckelskåp 1

 

Ha en fortsatt trevlig höstjaktvecka och glöm inte att köpa Jakt & Vapen nästa vecka där bästa Miranda ska figurera… 🙂

Categories: Barn, Hemma, Hund, Jakt | Etiketter: , , , , | 8 kommentarer

Inläggsnavigering

8 thoughts on “Stående fågelhund, Skattjakt & Skåp…

  1. Robin

    Men vad stora tvillingarna blivit!

  2. Vilka härliga bilder från er Jakt. Synd att Hagel inte fick utdelning, men det kommer väl snart.
    Vilket fint skåp du gjorde. Kan du göra flera o säkert sälja , snyggt!

  3. Skattjakt är absolut uppskattad hos de små. Körde mkt av det då Aron var liten =) Håller med föregående, vad dubbel-H har blivit stora! Känner mig ngt dumt då jag bara har träffat de engång :-/ Nyckelskåpet blev ju hur bra som helst! Orrarna är ju min favorit 😉 Drygt en vecka kvar innan vi träffs i Storsele. Skall bli kul med lite tjej/jakt/tävling tajm =) Kramelikram ♥

    • Tack tack Miranda! 🙂 Ja det ska bli riktigt kul med ännu en ”finnspetshelg”! 🙂 Å tvillingarna har du ju dessutom träffat flera gånger, när de låg i min mage 😉 Vad brukade du ha som skatt åt Aron under skattjakterna? Kram kram å trevlig helg! ❤

  4. Härliga bilder! Så kul med skattkjakt och så gulligt med lillkillen i jaktkläder :)) Snyggt nyckelskåp med!

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

