Jakt, Jobb & Järn…

Ja äntligen kan man nu säga att hösten är här, både vad gäller jakt och vacker natur! 🙂 Här jagas det för fullt, hundarna har inte fått många ”lediga” dagar…och inte sönerna heller 😉

Harjakt med barnen

 

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: jag äääälskar att bo i skogen! Jag och sönerna åt lite förmiddagsmellanmål ute på gården då Normas drev närmade sig med stormsteg, jag fick upp mobilen, missade att fota haren med sekunder men ni ser i alla fall Norma sladda ut från skogen och upp på vägen 🙂

Hardrev

 

Det finns gott om harar i år men de är extremt små många av dem och det är väldigt ”gräsigt” så jag väntar fortfarande på lika snabba upptag och långa, fantastiska drev som Norma (Bergvattnets Dakka) bjöd på förra hösten men de kommer nog…jag har förstått att vi inte är ensam om detta problem. Skogsfåglar finns det inte så gott om i år men jag har både sett och hört dem och hunnit ut på en del kvällsturer med Wilda. Under helgen ville även Edde jaga fågel så vi gick ut på en liten tur…

Jag å Edde på jakt

Jag hade inga större förhoppningar eftersom Edde inte riktigt nått den åldern då det går att vara tyst speciellt länge, men man måste ju uppmuntra intresset, och döm av min förvåning då Wilda bjöd på ståndskall…nu visade det sig tyvärr vara en ekorre men vi fick i alla fall ha lite spännande och smyga på enligt konstens alla regler… 🙂

Wilda ståndskall

Helgen var väldigt varm och vi gjorde en del fyrhjulingsutflykter – hela familjen 🙂

Dubbel-H på fyrhjulingssläp

Jag måste erkänna att jag längtar en del tills Henry och Harry är större och vi kanske kan investera och förflytta oss med två fyrhjulingar (minst) istället för att någon måste sitta på släpen…men tills vidare är det ju ,om än inte så bekvämt, lika fin höstutsikt 🙂

Stövlar och myr

Några turer till Fäboträsket, båten och mjärden blev det men ingen firre trots att vi ”lockade” med tunnbröd som min pappa lärt mig och som minsann funkar fint på andra ställen…

Fäboträsket - båten

Helgen var som gjord för utflykter, jakt och utemiddagar…vi gjorde blanda annat kolbullar som ju är grymt gott. Det finns en massa olika recept på det men jag gör följande: skär ca. 6 hg rimmat sidfläsk i små bitar och börja med att bryna det. Häll sedan på smet (lite mer/tjockare än en plätta/tunnpannkaka) bestående av 4 dl vetemjöl, 2 dl kornmjöl, 9 dl vatten och 1½ tsk salt. Servera med lingonsylt och njut! Vi har en speciell kolbullepanna i typ gjutjärn men jag lovar att det går minst lika bra eller ännu bättre i en teflonpanna!

Kolbullemiddag

I bakgrunden ser ni den fina kåtan som jag fick i 35-årspresent och jag funderar en hel del på hur jag ska ”inreda” den…såklart med något slags ”jakttema”! Har ni några tips eller idéer så dela gärna med er! Jag har i alla fall en fantastiskt fin hushållspappershållare där som svärfar gjort i ett av mina absoluta favoritmaterial: ”gammladuvirke” 🙂

Hushållspappershållare

Någon kvällssväng till jobbet har jag också varit och söndagskväll var det svårt att ta sig in på jobbet då det var så vackert ute…här är en bild från ”Räveln”…

Räveln

 

Nederst i vänstra hörnet anar ni strandremsan för jag misstänkte att jag behövde den för att senare veta vilken väg jag skulle vända bilden 😉 Vänd åt höger skymtar ”Fabriken – Bastuträsk företagshotell” där vi har kontor och garage/verkstad…

Räveln - jobb

 

Lite överallt kring Fabrikens ”grusåsmiljö” finns ”halvnakna”, knotiga och vackra träd:

Knotiga träd

 

Nu hoppas jag själv att slippa gå mer ”halvnaken” då det ju faktiskt är höst och jag önskar att det kunde bli lite kyligare! Trevlig vecka alla och fortsatt skitjakt till alla jägare!

Categories: Barn, Fiske, Hemma, Hund, Jakt, Recept | Etiketter: , , , , | 9 kommentarer

Inläggsnavigering

9 thoughts on “Jakt, Jobb & Järn…

  1. Härliga bilder från er vecka! Ja visst är hösten vacker, men jag önskar precis som du att det ska bli lite kyligare…men solen får gärna skina 😀

  2. Ska bli intressant att se hur du inreder din grillkåta. Sen norpar jag nog lite tips =) Supersöta sockar på småpluttarna! =)

  3. Bilden med båten i skön är ju för vacker. Trevlig vecka ni haft. Ja det ska bli kul och se vad du hittar på med kåtan. Schysst födelsedagspresent är det i a f.
    I helgen har vi rävjakt lördag o grisjakt sön. Har inte möjlighet att gå på något. SÖndag ska jag ända upp till Skara på utställning med Trym o Vilja.

  4. Vilka underbara bilder!!! Fick mig ett gott skratt av Eran transport! Man är ju så desperat att få komma ut! Vilka söta strumpor =D Ser att Edde blir mer o mer lik dig. Hushållspappershållare gillar jag skarpt! Den vill jag ha!!! Kram på Er ♥

    • Ja alla sätt är bra förutom de dåliga brukar man ju säga 😉 Jag ska lägga in en hushållspappershållarbeställning åt dig! 🙂 Stor kram och fortsatt trevlig helg! ❤

  5. O, tack snälla!!!!! Önskar Er en underbar helg! Ses om tre veckor ♥ Kramen!

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

