Tjäderberg, Trädskällare & Taggsvampar…

Jag har haft en hel helg med kvalitetstid och den kunde sannerligen inte varit bättre! En jakthelg i ”Tjäderberg” med goda vännen Miranda och våra finnspetsar! 😀 På väg mot jakten tog Miranda denna bild på mig och Wilda:

Jag å Wilda på Tjäderberget

 

Vi hittade lite fågel första dagen men inget hade vi med som middagsmat till jaktkojan, vi fick trösta oss med lite goda svampar, öl och ”påsmat”. Jag som gärna äter svamp är dock helt värdelös på att själv plocka dem men jag har fått en riktig kurs denna helg av Miranda 🙂 Här har hon händerna fulla av vår förrätt; rödgul trumpetsvamp…

Svamp

 

På väg mot kojan stoppade jag ner bössan och tog fram kameran istället, här ser ni skuggorna av två riktigt trötta jägarinnor med hundar 🙂

Jägarskuggor

 

Och med fantastisk utsikt…

Fjällutsikt

 

På lördagen hade vi riktigt många fågelkontakter men det var varmt och torrt och de satt inte alltid så bra eller så satt de redan uppe…jag lyckades smyga bort vår middag men som tur var gjorde inte Miranda det 🙂

Miranda, Thai å tjädern

 

Thai och Wilda under lördagens lunchpaus 🙂

Thai å Wilda

 

Lördag afton/kväll anlände vi till nästa fantastiskt mysiga jaktkoja 🙂

Jaktkoja

 

Både Thai (som rullat sig i något likluktande) och vi svettiga jägarinnor fick oss ett snabbt bad i en kallkälla innan vi tillagade och åt en superb middag bestående av bland annat Mirandas tjäderhöna och taggsvampar 🙂

Tjädermiddag

 

Under söndagen var det lite småregningt, småblåsigt och smådimmigt vilket gjorde att fåglarna inte satt så bra då heller men ändå såg vi en hel del fåglar och njöt av ståndskall. Även denna dag lyckades jag smyga bort en pippi och jag påminner mig själv (speciellt i premiärtider) och er andra ivriga trädskällarjägare att hellre smyga tillbaka flera gånger och attackera från nya håll än att hela tiden försöka komma närmare och till slut alldeles för nära…Här har jag och Wilda hittat ett naturligt regnskydd medan Miranda smyger på ett av Thais ståndskall:

Regnskydd

 

Ja aldrig har jag sett så vacker och gammal fjällnära skog, så mycket skägglav, så stora myrar, så många ätbara svampar och så många björnbajsar… 🙂

Björnbajs

Stort tack till Miranda för en underbar helg! ❤ Jag och Wilda längtar redan tillbaka! 🙂 Fortsatt skitjakt till er alla jägare och kom ihåg att smyga lugnt! 😉

Categories: Borta, Hund, Jakt | Etiketter: , , , | 10 kommentarer

Inläggsnavigering

10 thoughts on “Tjäderberg, Trädskällare & Taggsvampar…

  1. Vilken härlig helg du haft….det skulle man önska. Fågeljakt sådär är ju inte vad vi pysslar med normalt, spännande.
    Jättefina bilder du fick visa oss av din toppenhelg!!!

  2. Ååå, så mysigt och roligt. Vad roligt att det blev en pippi! Intressant det där också om smygtaktiken man måste ha. Kan tänka mig att jag skulle ha svårt för trädskällarjakt, man måste vara så lugn och tålmodig … men så är det i och för sig med den mesta jakten, även om jag inbillar mig att man får vara lite mer framfusig med stående fågelhund =)
    / Susanne

    • Ja det är mycket det som är så spännande med trädskällarjakt tycker jag…och utmanande…att ”leka” lite indian 🙂 Och att njuta av ståndskallen! 🙂

  3. Tack själv för underbart sällskap! Som sagt va, det här kan vi ha som vår traditionella sammankomst varje höst =) Sköt om dig o varma kramar ♥

  4. Å vad det ser härligt ut! och vilken fin mark att jaga på:)

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

