Släpp, Stuga & Sjukdom…

Hemma bäst! Så är det bara! Idag har jag och sönerna anlänt hem efter flera dagars både ofrivilligt och frivilligt resande då bland annat en av tvillingarna blev onödigt sjuk. Han är dock på bättringsvägen och vi har hunnit avnjuta en liten minisemester tillsammans med ”morfars” i deras sommarstuga…

Stugan i Finnträsk

Edde och morfar for ut med mjärden i det fantastiskt stilla vattnet upplyst av en stark och varm kvällssol…

Ut med mjärden

Lite fiske hann vi alltså med och i mjärden fick vi några fina abborrar…och mörtar såklart…

Edde å mjärden

 

Några hundsläpp har jag också hunnit med och som ni förstår av tidigare harobservationer har jag hört och sett en hel del drev kring huset 🙂

Norma driver

Det är så härligt när hundarna (och jägarna) får vara härligt ”jakttrötta” på kvällskvisten 🙂

Trött Wilda

Trött Norma

 

Edde tyckte dock att det var roligast när jag och han gick ut med morfar och Nico…betyder det att vi måste utöka vår flock med en till hundras? 😉

Morfar, Edde å Nico

Jag och smågrabbarna har också jobbat med viltvård och bland annat lagt ut lite extra smått och gott på viltåkern…

Småkillarna på viltåkern

 

Älgar har haft fler ”kvällsfikapauser” på viltåkern och på tal om just älgar är det ju väldigt enkelt och absolut godast att göra egna hamburgare av just älgfärs! Under förra veckan har jag dessutom experimenterat mig fram till ett nytt hamburgerrecept som jag tycker blev absolut bäst 🙂 Jag har inga exakta mått eftersom jag blandade lite eftersom och efter tycke och smak men följande använde jag mig av: 500 g älgfärs, 1 finhackad gul lök, en skvätt grädde, en skvätt öl, en skvätt soja, 1 äggula, 1 finhackad vitlöksklyfta och kryddor i form av salt, svartpeppar, timjan och grillkrydda (snåla inte på kryddorna)…och den godaste hamburgerdressingen gör man enkelt genom att blanda lätt créme fraiche och chilisås 🙂

Älgburgare

 

Jag har ju inte heller berättat hur det gick fortsättningsvis för maken på bockjaktresan söderut; jo det slutade med fyra fällda bockar för honom och en för ”Snälle-Jägarens Kjell” 🙂 Grattis och fortsatt skitjakt! 🙂 Nu ska jag ta och börja fundera på att fylla mina ”resväskor” igen men denna gång inför min galet efterlängtade jaktresa tillsammans med bästa Miranda Frings och såklart våra finnspetsar 😀 Skitjakt på oss och på alla er andra där ute i skogarna!

P.S. Jag finns även på instagram med namnet traskmona om ni vill ”peppras” av ännu fler bilder från Träsklandet 🙂

Categories: Barn, Borta, Fiske, Hemma, Hund, Jakt, Recept | Etiketter: , , | 8 kommentarer

Inläggsnavigering

8 thoughts on “Släpp, Stuga & Sjukdom…

  1. Vilken tur att Henry är piggare. Riktigt otäckt! Underbara bilder! Det ser så skönt ut då finsk spetsar sover. De är så bra på att kurra ihop sig ♥ Gissa om jag längt!!!! Skall städa idag. Det är ändå för varmt att släppa hunden. Skall ut imorgon istället =) Ha en underbar dag och glöm inte skavsårsplåster =D

    • Ja verkligen tur! Jag släpper inte heller någon idag, det är sjukt varmt! 😦 Jag håller på för fullt med packning nu och ska försöka att inte glömma skavsårsplåster! 🙂 Kram kram å äntligen ses vi snart! 😀

  2. Håller med Miranda, skönt att det har vänt för Henry och att livet börjar återgå till det normala. Roligt att ni hunnit med några hundsläpp också. Låter skitroligt med jaktresan, det är dig/er väl unt! Jag ska få åka på en egen i början på september med stående fågelhundsjakt i fokus. Småtaggad för det … ;-P

    Såg du förresten reportaget om downhill i Bygdsiljumsbacken i Norran? Det är öppet på söndagar ett tag till =)
    / Susanne

    • Ja verkligen, både med vändning och hundsläpp! 🙂 Jag tror aldrig jag längtat så mycket efter en jakthelg, nu behöver man nog egentid mer än någonsin! Och med en annan vuxen människa dessutom…fantastiskt! 😀 Kul att både du och Hagel nu får börja ”jobba” i ert rätta element 😉 Hoppas även jag får se honom live någon dag! 🙂 Jag känner att jag ligger efter lite i Norranläsning efter denna helg men jag ska kolla! 🙂 Ha d bäst å kram på er!

  3. Härliga bilder, spec på hundarna där de ligger och myser :)) Skönt att lillen mår bättre med.

    Önskar dej en fin skogstur med Miranda :))

  4. Halloj där uppe!
    Trist med sjuklingar men hoppas det är bättre nu.
    Va fint stugan ligger…..härligt med ett sådant ställe att åka till.
    Vovvarna ser ju för goa ut. Våra har njutit av det fina vädret på bryggan nere vid sjön. VI gick ner vid 14 och hem 19. Grillade älgbiffar o lite rött till, ännu semester och kanonväder.

    • Så härligt Majsan! Hoppas du får en fortsatt toppensemester! Det ser onekligen härligt ut både för er och hundarna av bilderna på din blogg att döma 🙂 Nu mår alla finfint här hemma och jag laddar för egentid i form av en hel helg i jaktens tecken 😀

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

