Imponerad & Inspirerad!

Det har varit en fin vecka och helg med många projekt som vanligt. Jag har även ”passat på” att fylla år och fick en imponerande present av maken! Presenten anlände på släp och efter många timmars slit, av framför allt maken och svärfar, blev den (grillkåtan) så här fin:

Grillkåta

Jag fick många fina presenter men måste bara visa en bild på denna fantastiskt fina ljusstake som svärfar gjort till mig och det otroligt roliga vinet (läs noga på etiketten) som min svåger Fredrik och hans Elin hittade till mig i Prag:

Ljusstake å vin

Till kalasandet passade jag på att prova lite nya tårtrecept och jag kan verkligen rekommendera ”Chokladmoussetårta med hjortron”; kör 200 g knapriga chokladkex och 75 g smör i en mixer till en smulig massa. Klä en springform, ca 20 cm i diameter, med plastfolie. Tryck ut chokladsmulorna i botten av formen och ställ kallt. Smält 200 g vit choklad på svag värme i vattenbad. Vispa 3 dl grädde lätt. Rör ner 2 äggulor i chokladen. Rör ut chokladen i grädden och tillsätt 2 msk hjortronsylt. Fyll formen med moussen och ställ kallt i minst två timmar. Dekorera kakan med hjortron och hyvlad vit choklad.

Chokladmoussetårta

På fredagskväll gjorde jag en egen utflykt till en väldigt imponerande och inspirerande kvinna vid namn Lena Pettersson. Det är några mil grusväg mellan oss, perfekt för viltspaning tänkte jag men såg endast några harar…däremot fick jag stanna flera gånger för att fota naturen, det var en magiskt stilla och vacker kväll och bland annat Granträsket visade sig från sina bästa sidor…

Granträsk 1

Värsta ”playan” mitt ute i skogen…

Granträsk 2

Lena är mamma, mormor, matte och jägare. Hon bor själv med sina tre jakthundar och två katter uppe på ett berg i vad som tidigare var en skidstuga och med väldigt gamla och spännande historiska anor. Hon renoverar, fixar och trixar med det mesta själv och får lägga ner en hel del tid i traktorn vintertid för att komma sig nerför berget. Lena har jagat sedan hon var 17 år och genom åren både med bössa och pilbåge. Hon har varit på imponerande jaktresor men det bästa hon vet är ändå att jaga med egna hundar hemmavid.

Lena å Iza 2

Här är en bild på hennes Iza, en blandning mellan smålandsstövare, drever och tax, och i bakgrunden ser ni några av hennes imponerande troféer från Afrika:

Iza å trofeer

Duktiga jämthunden Cilla fotade jag i hundgården:

Cilla

Av hundraserna att döma förstår ni att Lena mest pysslar med älgjakt och drevjakt men hon håller även på med en del fällfångst. Det är inte bara Lena och hundarna som är imponerande och inspirerande i Avaberg utan även omgivningarna och utsikten från hennes hus! På denna bild ser ni även hennes östsibiriska laika Era:

Utsikt Avaberg 2

Utsikten åt ett annat håll denna fina kväll:

Utsikt Avaberg

Efter mycket prat om jakt, hundar och barn drog jag mig sent omsider hemåt. Tiden går så fort när man har roligt! Även på vägen hem var det bara harar som visade sig men det är ju inte illa det. Hemma fortsätter de också att visa sig, i veckan har tre små harpaltar uppehållit sig vid vår ladugård och i morse lyckades jag fota en av dem:

Harpalt

Alltid roligt att se även om jag såklart mest längtar efter att släppa Norma efter dem! Snart är det dags! 🙂 I väntan på detta får det bli lite skjutträning…ha en toppenvecka!

Categories: Borta, Hemma, Hund, Jakt, Recept | Etiketter: , , , , | 15 kommentarer

Inläggsnavigering

15 thoughts on “Imponerad & Inspirerad!

  1. Kul att se flera tjejer som jagar.
    Fick du stugan på första bilden??
    Jättefina bilder du fick på din färd till Lena.
    Jag kom hem med 9 kg kantareller nu efter en kort sväng, vi har massor!!!:-)

    • Ja visst är det kul!?! Ja jag fick grillkåtan, det var kanske lite dumt att inte förtydliga det så nu har jag lagt in en liten parentes 🙂 Inte illa med så mycket kantareller! 🙂 Det finns tydligen en hel del av den varan här också men jag är tyvärr själv en ganska dåligt svampplockare…det är tur för mig att svärmor och svärfar är desto duktigare! 🙂

  2. Robin

    Vad fint hon verkar bo! Bara ni inte blir inspirerade att flytta igen :).

    • Ha ha, nä Robin! Nu bor vi ju på (för oss) det ultimata stället och räknar med att bo här in i det sista! 🙂 Å jag tror att Lena känner likadant för sitt ultimata ställe… 🙂

  3. Lyllo dig som får sådana fina gåvor! Här finns det ingen plånbok för sådant 😉 Kvälls bilderna är verkligen underbara!!!! Chokladmoussetårta med hjortron skall jag prova att göra, det låter otroligt gott. Ikväll skall vi har hallonpaj med knäckskal, vilket jag aldrig har provat. Vill avsluta mitt meddelande med att jag inte gillar trofé jakt….Hoppas din vän inte tar illa upp, men många sådana jakter går utpå att någon letar rätt på bytet och se får skytten komma dit o fälla det. Tycker inte att sådan jakt är riktig jakt, men rätta mig gärna om jag har fel! Det skall vara ärligt spel mellan jägare och bytet. Ha en underbar kväll. Kramen och grattis än engång!

    • Tack Miranda! Ja du måste prova den där kakan, supergod! 🙂 Angående Lenas Afrikajakt så har hon då suttit på pass och jag tror dessutom att hon skjutit alla med pilbåge så nog har hon fått kämpa…och fått fina och välförtjänta troféer! 🙂

      • Låter bra, men många troféjakter är oftast planerade och ren avrättning, så jag har som lite svårt för det….men är det som du säger, låter det helt ok (=

  4. Vad roligt att du/ni fick en grillkåta, och att den kom upp så snabbt. Det var tur i oturen att det blev strul med leveransen av vår grillkåta så vi fick en färdigmonterad utkörd på plats =)
    Lena verkar vara en väldigt intressant person! Det är så härligt när man träffar på sådana där människor som inte räds för att leva ensamma, gå sin egen väg och skapa det, för dem, det ultimata livet.
    / Susanne

    • Ja jag tänkte minsann på er färdigmonterade kåta ett tag där när taket skulle upp…men det blev ju bra till sist 🙂 Ja det är härligt med härliga människor som lever livet som de vill! 🙂

  5. Hej! Har hittat så många för mej nya, fina bloggar, senaste tiden .. din är en av dem! Fin och inspirerande. Återkommer gärna! 🙂 /Anki

  6. Vad är det för chokladkex? 😀 Tårtan såg MAGISK god ut! Och hej på dig förresten! Förlåt om jag inte gett någon respons på din kommentar förns nu! Jag tror faktiskt jag mins dig från både statoil och UG 😀 JA det är bra att det finns några barn i närheten, måste ju träffas någon dag tycker jag! och ni bor förjäfla fint måste jag bara tillägga!!! 😀

    • Men hej Tina! Trevligt! 🙂 Ja till tårtan använde jag såna där Maryland (tror jag att de heter) men det går nog ta lite vad som helst efter tycke och smak. Ja det verkar ju finnas otroligt många småbarn här i närheten å absolut borde vi styra upp en träff! 🙂 Tack för ”platskomplimangen”! Vi trivs fantastiskt bra här uppe! 🙂

  7. Tittar in för att önska en underbar helg ♥

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

