Tält, Tjärn & Träning!

Varmt, varmt, varmt! Så kan man sammanfatta de senaste dagarna. Som jag skrev i senaste inlägget planerades ett litet äventyr under helgen, våra äventyrskompisar drog sig tyvärr ur men har man lovat så har man så jag och Edde for själva…dessutom tycker jag själv att det är väldigt trevligt att tälta! Så vi tog fyrhjulingen och gav oss iväg medan pappa Daniel var hemma med tvillingarna… 🙂

Jag å Edde på ATV

 

Vi började med lite fiske i Björntjärn där vi mest fiskar vintertid då marken kring den är i myrigaste laget men fint är det! 🙂

Björntjärn

 

Jag hade inga större förhoppningar då vi kastade ut kroken men minsann vad där fanns tusenbröder i abborrform, på en kort stund hade vi fått upp sju ganska små och tappat minst lika många. Jag hann aldrig ens få ihop kastspöet och knappt hann jag fota något heller men Edde var glad! 🙂 De som överlevde kastade vi såklart tillbaka för ytterligare tillväxt!

Edde får fisk

Vi slog upp tältet lite närmare hemma då vi blev själva och eftersom Edde inte sovit i tält tidigare…Det har ju trots de varma dagarna inte varit så många plusgrader på nätterna så jag tog såklart på oss alldeles för mycket kläder och vaknade på natten av att jag svettades…men Edde sov som en stock hela natten och undrade redan dagen efter var vi ska tälta till helgen. 🙂

Edde i tältet

 

Dagen efter blev det ett träningspass med hundarna och grannfrun med hund, vi ”besteg” berget Flygge alldeles här intill och tog förmodligen den sämsta tänkbara vägen ner men fint var det…och svettigt! 🙂 Jag försökte även få med grannarnas jämthund Nosler på bild men han var inte så intresserad av det, han var egentligen mest intresserad av vår Norma som är i sluttampen på löpen så han fick av förståeliga skäl inte vara så nära 😉

Promenix på Flygge

 

Jag har även varit ute på barnvagnsträning i skogen under veckan då vi ätit lite färska mellanmål i bärskogen…jag kan lova att det går betydligt tyngre med tvillingarna nu än förra hösten…De har dessutom blivit väldigt ”mobila” på egen hand och det i kombination med våghalsighet då de även klarar av något som jag trodde var omöjligt: att krångla sig ur gåstolarna?!? Jag är dessutom rädd att detta bara är början…men de är friska och glada och jag får varje dag massvis av vardagsmotion 😉

Bärplockning

 

Även hundarna har fått extra mycket träning, i morse hörde vi till och med det första (ganska otippade) drevet då det var en harpalt i hundgården när hundarna anlände dit 🙂 Haren kunde dock oskadd skutta ut! Våra hundar är ganska duktiga på att inte skälla så mycket i hundgården, något jag även försöker reglera men i morse var det livat ganska länge och då jag gick ut fick jag se två harpaltar till som sprang ut och in och runt vår ladugård (väldigt nära hundgården) så då kunde jag ju inte säga så mycket…inte till Norma i alla fall 🙂 Oj vad jag längtar tills jag kan släppa henne! 🙂 Fler älgar har även varit på besök på viltåkern och fler större harar har också varit på besök på gården (en inte alltför skarp bild fotad av min make igår morse men ni ser ju vad den föreställer) 🙂

Haren

 

Nu ska jag gå och knyta mig och drömma om den nära annalkande hösten med allt vad den innebär! God natt och ha en fortsatt trevlig vecka! 🙂

Categories: Barn, Fiske, Hemma, Hund | Etiketter: , , | 6 kommentarer

Inläggsnavigering

6 thoughts on “Tält, Tjärn & Träning!

  1. Härligt med tälttur! Vi hakar gärna på någon gång när det passar! Kanske vi får visa vårt ”hemliga” ställe vid Bjuröklubb?
    Hurtigt kämpa på med tvillingvagn i skogen -men jag vet hur det bara drar i benen att få bege sig längre ut 🙂
    /Susanne

    • Absolut Susanne! Det vore kul! 🙂 Nu finns det väl risk för tidsbrist när hösten nalkas men vi får planera in desto fler tältäventyr nästa år! 🙂 Det är tur att jag kan ”plåga” barnen på korta turer i skogen å hundarna på långa 😉

  2. Visst är det härligt att tälta! Jag älskar också det. Syns att Edde uppskattade det =) Värmen här är hemsk! Hoppas att det ger sig innan hösten. Kram på Er, så hörs vi!

    • Ja man gör det alldeles för sällan nu för tiden men när barnen blir större så… 🙂 Jag hoppas också att inte denna värme sträcker ut sig in i hösten! Kram kram!

  3. Du får konstruera en jaktbarnvagn. Det vore något. Säkert fler som vill ha det.
    Nu har vi semester o det blir en hel del skytte o lite fix på jaktmarken med. Det går fort fram nu till en härlig säsong. Unghundarna skall tränas o hoppas på drevprov för dem i höst

    • Ja jag lovar att jag har funderat på det Majsan! En riktig terrängmodell med camoöverdrag som tillval 😉 Jag vet dock inte om marknaden är så stor… 🙂 Ja nu är det äntligen nära hösten och jakten! Tjohoo! 😀 Lycka till med allt fix!

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

