Fjällgården, Fäviken & Finbesöken…

Innan helgens barnlediga weekendresa hade vi som sagt finbesök av min lillebror Robin och mina föräldrar men även av några älgar som hittat till vår viltåker som vi anlagt tillsammans med stuggrannen Nicke. Kul! 🙂

Älgbesök på viltåkern

 

 

Dagen efter åkte jag, Daniel, Susanne och hennes vorsteh Hagel (här hittar du Susannes jaktlivsblogg) mot Åre. Bilresan kändes mycket längre än vad vi mindes men det var kanske för att vi längtade dit så mycket!?! Vi trodde även vi kört fel när vi skulle hitta till hotellet och vägen bara blev brantare och brantare och smalare och smalare…när jag började fundera på hur jag ens skulle lyckas vända dök hotellet upp och det var helt klart över mina förväntningar 🙂

Hotell Fjällgården

 

Hotell Fjällgården ligger mitt i skidbacken, 556 meter över havet tror jag att jag läste, och där hade man såklart väldigt fin utsikt (förutom från vårt rum där man såg rakt in i en björk)…

Utsikt från hotell Fjällgården

 

Man kunde också spana rätt ut i skidbacken såklart (förmodligen mer spännande vintertid) eller mot andra skogsbeklädda fjäll:

Utsikt hotell

 

Även inredningen på hotellet var helt i min smak, här ser ni en del av matsalen/baren:

Matsal hotell

 

Efter ett stopp på Lundhags hann vi inte så mycket andra utflykter på fredagen men såklart begav vi oss ner till Åre centrum för god mat och dryck. Förutom alla trevliga människor och fina hotell finns det fantastiskt många bra matställen där och dessutom var det ju strålande uteserveringsväder 🙂

Daniel på Beefalo

 

Att ha hund med sig i Åre är dessutom väldigt sällan ett problem, tvärt om! 🙂 Här är Susanne och Hagel på en favoritrestaurang; Beefalo:

Hagel å Susanne på Beefalo

 

Lite strosande i Åre och kring Åresjön hann vi också med innan vi tog taxi upp till hotellet igen. I alla fall en i sällskapet passade också på att bada lite 🙂

Hagel badar 2

 

Kolla in Hagels tunga på nästa bild… 🙂

Hagel badar

 

Dagen efter var det då äntligen dags för Fäviken Game Fair 🙂 Här ser ni en bild på pågående permobjörntest och ni anar några av de över 200 utställarna där nedanför…

Fäviken game fair

 

Även detta år satt vi som klistrade vid trickskytteshowen med Jocke Smålänning och Kenneth Aspestrand! På bilden nedan kastar de för hand upp fem duvor var och skjuter samtliga…med fem skott var…De är helt otroligt skickliga och väl värda att se!

Jocke Smålänning

 

Man ska helst kunna gå på mässan två dagar för att hinna med allt man vill se men en dag är bättre än ingen och jag hittade allt jag skulle plus lite till…Mina shoppingmål var bland annat en ny jaktjacka, en som inte är för varm och inte för kall…jag hittade en från Härkila som jag hoppas blir perfekt. Jag skulle också ha nya windstopperhandskar eftersom jag ”krupit bort” mina gamla (jag fick dock en orrtupp för dem) och här kommer en bild på de flesta av mina ”fynd”:

Inköp Fäviken

 

Daniel gjorde också en hel del ”fynd” och vi hittade en fin keps till min pappa som nyligen fyllt år och vi funderade om vi skulle köpa en likadan till vår granne (som under helgen hämtade hem jämthund nummer två) 😉

Keps

 

En fantastisk helg var det trots lite tidsbrist och trots att mina och Susannes downhillplaner regnade bort (vi gör ett nytt försök nästa år) men nu är det i alla fall väldigt skönt att vara hemma med mina små två- och fyrfotade hjärtan igen! Stort tack igen till mor- och farföräldrar som tog väl hand om våra hundar och barn! ❤

Categories: Borta, Fjällen, Hund, Jakt | 16 kommentarer

Inläggsnavigering

16 thoughts on “Fjällgården, Fäviken & Finbesöken…

  1. Vilka underbara bilder och vilken fin keps Daniel fick tag på!!!! Är den till mig 😉 Fick höra ända till Högland att folk ignorerade värmen och lät hunderna ligga kvar i bilen!? Hur är folk fattade!? Tur att Susanne är rädd om sin Hagel! Här har vi landat och livet rullar på. Slaktboa börjar ta form och jag räknar dagar tills du kommer ♥ Kram ♥

    • Ja nu är det inte allt för länge kvar 😀 Det finns tyvärr hundägaridioter överallt! Om man inte vill gå runt med hunden på själva området i Fäviken finns det dessutom hundgårdsplats att hyra där vilket gör det ännu märkligare att folk väljer att lämna sin hund i en varm bil!?! Skämmes på dem! Å kram på dig! ❤

  2. Visst var det trevligt! =) Och smart av dig att hinna fota lite vettiga bilder på ressällskapet, det led jag lite brist på även om jag lyckats fånga er någon gång … Det här får vi göra om, med fler dagar på plats. Skulle inte göra något om Åre och Fäviken kom lite närmare rent geografiskt också … eller vad skulle det kosta att leja en helikopter? =)

  3. Fina grejer du hittade och vilket fint hotell 🙂 Det är en bra mässa och visst är det imponerande hur bra de är på att skjuta hagel!! Nästa år kanske vi åker dit igen. Skulle gärna titta in på Lundhags jag med…ha det!

  4. Robin

    Vad fint det verkar ha varit!

    • Det var det verkligen Robin! 🙂 Du minns väl hur det ser ut i Åre även sommartid? Det var ju inte så länge sedan vi var där och i Vålådalen på semester! 😉

  5. Jenny

    Hejsan,

    Får man fråga vilket företag du köpte den coola t-shirten från?

  6. Vilken kul helg ni verkar ha haft! T-shirten var jättehäftig. Vill ha stämpel på den 🙂

  7. Halloj! Vilken helg ni haft. Superfina bilder!
    🙂 Cool keps! Jo det gäller att ha stor pengapåse när man skall iväg på sådant.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

