Harar, Hundar & Hundfoder…

Jag har fått äta upp mitt senaste lite smågnälliga inlägg kring kyla och regnskurar då det knappt varit ett moln på himlen sedan dess…Nu svettas jag nästan ihjäl men, kan som ni säkert förstår, i alla fall hänga ut tvätt varje dag 😉 Det går inte att plåga vare sig mig eller hundarna på speciellt hårda motionspass så vi har ägnat oss mycket åt mental träning då vi bland annat lekt kurragömma…

Kurragömma

 

…haft ”frestelseövningar/nej-övningar/platsövningar”. På bilden nedan har de varsin liten korvhög framför sig vilket är den ultimata frestelsen, förutom en hare eller fågel då…Blev ju extra spännande då jag skulle ha stenkoll och fota samtidigt men de var så duktiga…Träna mycket på nära håll innan ni börjar experimentera, det är ju en övning som annars lätt kan misslyckas och de själva kan ta sin belöning…

Korvträning

 

Hinderbana brukar jag köra med Norma och Wilda på gården och då med hjälp av vad som helst (träd, rutschbana, sandlåda o.s.v.). Mellan ”stationerna” vill de gärna gå fot vilket inte är helt lätt med två samtidigt och då finnspetsen helst vill vara helt själv med mig. Det är absolut inte det optimala om man vill ha klockren fotgång men jag är inte så hård på detta och ser det mer som en samarbetsövning…

Fotträning

 

Under våren och sommaren har vi provat lite olika hundfoder och nu tror jag minsann att vi hittat det optimala med hjälp av Jaktgården. Det är Purina Pro Plan och vi har valt ett slags högenergifoder som man kan ge året om genom att justera mängden. Dessutom får man det hemkört om man beställer tillräckligt mycket (via Jaktgården) och hur fantastiskt är inte det då man bor i skogen! 🙂

Hundfoder

 

Något mer som är fantastiskt är att vi haft harbesök på gården, av både stora och små, nästan varje dag sista två veckorna! Verkar verkligen lovande inför hösten! 🙂

Harbesök

 

Nu till det sista fantastiskt för denna gången; imorgon drar jag och maken och Susanne till Fäviken Game Fair! Som jag har längtat! Förra året blev det inget besök där då jag var så himla gravid men nu ska vi äntligen dit! 🙂 Det är dessutom vår första helg på tu man hand sedan tvillingarna kom till världen…ska bli jättehärligt men förmodligen ska jag oroa mig och sakna dem en hel del också…Den fantastiska helgen inleds egentligen redan idag då efterlängtade lillebror Robin kommer på besök så nu ska jag sluta babbla och börja packa så jag har det bortgjort innan han kommer! Ha det bäst!

Categories: Hemma, Hund | Etiketter: , , | 6 kommentarer

Inläggsnavigering

6 thoughts on “Harar, Hundar & Hundfoder…

  1. Ha det underbart Mona o Daniel! Ja, skulle vore till dig, men det kænns som mera rætt att gøra det, då det ær rætt sæsong 😉 Ha det bæst sjælv! Stora kramen ❤

    • Det är ju alltid rätt säsong för att komma till Träsklandet Miranda! 😉 Men snart är det höst och snart ses vi! Äntligen! 🙂 Kram kram!

  2. Imponerande att se en finsk spets och en stövare gå fot – samtidigt =) Jag gör så med Hagel och Trassel också. Med Trassel har jag ju varit toknoga, så han MÅSTE gå innerst annars blir det helt fel för honom. Hagel är inte lika nogräknad, och jag har låtit det vara så, så han kan gå fot längre ut och längre fram.
    Kul att ni hittat ett bra foder och får det hemkört, mycket värt!
    Och gissa om jag är peppad nu jag med inför Fäviken! Ska bli skitskoj. Måste packa lite till … syns i morgon! =)

  3. Härliga bilder, vi hade en skål med köttbullar på hundträningen som störning o det var inte lätt för en del.
    Ayla har haft diarre sedan söndags natt. Försökt med svält o ris men fick nu medicin istället. Ikväll skall hon få special foder i en vecka….surar rejält på mig att hon inte får mat :-).
    Äntligen kom det i a f 12 mm regn imorse. Nu skiner solen igen . Trevlig helg!

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

