Besök, Blåbär & Bröllopsdag…

En av de stora fördelarna med sommartid är att man kan hänga ut tvätt (och jag lovar att vi tvättar en hel del) men denna sommar är det förmodligen större chans att vinna på lotteri än att tvätten faktiskt ska torka utomhus…jag ska dock inte klaga för mycket eftersom jag gillar att det är lite svalt men inte så svalt att det som ska bli jaktbart och plockbart inte får en chans att bli det! Vi är ju dessutom inte alls klara med vårt byte av värmekälla…tur att snälla lillebror Johnny var här och jobbade med detta under veckan! Han fick dessutom en hel del hjälp…

Johnny å Edde

Dubbel-H (Henry och Harry) fick inte hjälpa till så mycket men hittar allt som oftast på egna projekt…våra nya ”stövarsäkra” skålar har till exempel visat sig inte vara så ”bäbissäkra”…

Hundskålsmarodörerna

Under veckan fick vi också trevligt och långväga besök av Röjas uppfödare Kjell (Snälle-Jägarens Kjell) och nog sved det lite extra av saknad i mina tårkanaler då jag träffade Röjas mamma och halvsyster (Märta och Ebba)…

Ebba å Märta

 

Kjell hade med sig en massa fina presenter till våra söner, Edward fick bland annat ett kastspö som han tränar med minst en gång per dag ute på gräsmattan 🙂

Edde å kastspö

 

Jag och Edde har också hunnit plocka/ätit lite blåbär under helgen och jag önskar att jag hinner få till lite mer bärplockartid under veckan som kommer…Edde plockar blåbär

Vi har även haft en bonushund under veckan, Niko, då mina föräldrar varit på semester. Här är en bild på hundarna och Edde under vår dagliga hundgårdstid (när tvillingarna sover) då vi plockar bajs, leker, myser och tränar med hundarna:

Hundrutiner

Under veckan har jag och maken även haft träbröllopsdag och så här såg det ut för fem år sedan på Sandvikens Fjällgård då vi nygifta, glada och lättade över att inte ramlat i Tjaktjaures blå vatten, tappat ringarna däri eller glömt bort vad vi skulle säga 🙂

Vigsel 11

 

Bröllopsdagsmiddagen blev orre och här kommer ett av mina favoritrecept på orre…orrwraps kan vi kalla det (gott, enkelt och nyttigt) och jag tror bestämt att ursprungsreceptet kommer från Trädskällarsidan där det även finns fler goda skogsfågelrecept.

Till fyra personer börjar du med att strimla och steka 2 stora morötter och ½ kålrot. Tillsätt sedan 1 strimlad purjolök och 1 strimlad paprika. Stek tills de är mjuka. Lägg sedan i cirka 3 hg orrkött i små bitar och stek tillsammans med grönsakerna och sänk temperaturen till medelvärme. Häll sedan i 1 dl öl, ½ dl soja, ½ tsk krossade enbär, salt, svartpeppar och 1 pressad vitlöksklyfta. Låt allt puttra några minuter och blanda under tiden en dressing gjord på créme fraiche och chilisås. Servera sedan på tortillabröd. (Öl passar för övrigt bättre till än rödtjut…)

Orrwraps

 

Avslutningsvis ett litet filmtips, en film som jag gav min make i bröllopsdagspresent, och som vi såg med ”jägargrannar” i lördags. Mycket grytjakt, drevjakt, mycket action, många bra hundar och sparsamt prat på härlig värmländska 🙂

Jaktfilmstips

Categories: Barn, Hemma, Hund, Jakt, Recept | Etiketter: , , , | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

