Fjäll, Flyg & Fiske…

Ja äntligen blev det en liten fjällresa! Vi packade in hela familjen (utom vår finnspets Wilda som fick åka på semester till farmor och farfar) och packning näst intill bristningsgränsen i vår minibuss…tur dock att vi köpte just en sådan! Det var tvillingarnas första tripp till fjällstugan och även de kunde äntligen njuta av lite fjälluft 🙂

Dubbel-H i fjällen

 

Det blev till och med en liten bild på mig och sönerna och visst har vi fantastisk utsikt från stugan!?!

Jag å sönerna

 

Lite fiske hann vi med lite nu och då i Tjaktjaures stundvis ganska stilla men ”vakfulla” vatten. På bilden nedan är det fader-son-fisketur på gång då Daniel, Edde, Stellan och Oscar är på väg ut.

Fisketur fäder å söner

 

Första rödingen fick Stellan (Eddes gudfar/fadder) men den tog Edde snabbt beslag på…

Edde å rödingen

 

En dag fick jag, Daniel och Edde chansen att göra en lite utflykt i luften då Eddes snälla gudföräldrar/faddrar skötte om Henry och Harry 🙂

Helikopter

 

Väl uppe i luften var Edde helt i extas och nästan skrek ut allt spännande han såg (det tog ett tag innan piloten Frans från Vuoggatjålme fick komma till tals) såsom kalfjäll, sjöar, snö och så vidare. Han tyckte dessutom att vi var som en sjöfågel däruppe?!? 🙂

Edde i helikoptern

 

Här flyger vi över ”Gretasjöarna”:

Gretasjöarna

 

En liten annan vikel, jag tror även att man ser ”Flygarn” på denna bild…

Fjällvy från ovan

 

Här ser ni en av Mujtunissjöarna:

Mujtunis

 

Såklart flög vi även över Sandvikens Fjällgård där vi har vår stuga. Helikopterfönstret var inte helt rent eller regnfritt som synes men ni kan ju ändå se hur fint det är! 🙂

Sandviken

 

Många vattendrag kändes ovanligt glaciärvattengröna i fjällvärlden, både från marken och från luften. Kolla till exempel in Seldutjåhkå:

Seldutjåhkå

Jag och vännen (tillika Eddes gudmor/fadder) Jennie hann också med en liten tur till fots upp mot Skärrim (eller ”Norskberget” som vi brukar kalla det, förmodligen eftersom det ligger precis på gränsen…) med hundarna…

Skärrim 1

Här tror jag bestämt att finnspetsen Ricko missbedömde avståndet lite…och vår finnstövare Norma ville helst inte ens behöva fundera på det…

Skärrim 2

Ja det blir kanske onödigt mycket fjällbilder nu men jag kan som inte hejda mig…

Skärrim 3

Jag och Norma tog en liten godispaus…

Jag å Norma på fjället

Jag avslutar detta fjällinlägg med en bild på lördagens festmåltid då det arrangerats en fantastiskt trevlig middag (med efterföljande fest) i stora kåtan på fjällgården och med helgrillad ren på menyn. Stort tack och stor applåd till arrangörerna! Jag tror nu att alla hoppas att detta blivit en tradition! 🙂

Helgrillad ren i kåtan

 

 

Categories: Barn, Fiske, Fjällen, Hund | 6 kommentarer

Inläggsnavigering

6 thoughts on “Fjäll, Flyg & Fiske…

  1. Det kan aldrig bli för många bilder från fjällen!! Så underbart vackert :)) Längtar dit jag med….men snart ska det nog bli en tur 🙂

  2. Åh, så fjällsugen man blir! Så underbart! Och imponerande att ni inte låter – ”alla omständigheter” som gör att packningen är maxad – hindra er! =) Skrattar åt beskrivningen av när Edde åker helikopter. Kan verkligen tänka mig vilken upplevelse det måste vara. =)

    • Ja det var en ”höjdare”! 🙂 Å allt gick faktiskt över förväntan med hela konkarongen och min förhoppning är att det i framtiden kommer att gå ännu lättare 🙂

  3. O, då jag ser tvillingspajka, vill man bara krama dom hårt ♥ Vilka godingar ♥ Säger det igen, vilken upplevelse för Edde att få åka Helikopter. Jag är så flygrädd, så jag hoppar över sådant idag! Hoppas kunna få följa dig till Eran stuga någongång….Nu längtar, längtar o längtar jag…..KRAM ♥

    • Jag oxå! 😀 Ja det vore kul om du hängde med till fjällstugan! Vi kanske får boka in en tjejhelg nästa år!?! 🙂 Stor kram på dig! ❤

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

