Bygga, Blomma & Ben…

Det har mest varit mulet sista tiden med dagliga inslag av åska och lite regn. Luften är mycket svalare vilket jag gillar skarpt men det är lurigt att ha vissa saker inkopplade i ”väggen”, att hänga ut tvätt och att hinna plocka maskrosor innan midsommar…jag kanske inte ska utveckla vad jag ska ha dem till men jag behöver alltså några liter fina och rensade maskrosor…inte så svårt kan man tycka men när det inte är så mycket sol har de i bästa fall sett ut så här:

Maskrosor

 

Jag plockade i alla fall ett helt gäng bara för att sedan inte få tid till att rensa dem…suck…maskrosprojektet går alltså inte så bra (i år heller)…men det har däremot hundgårdsprojektet…Hundarna har under helgen fått en rejäl utbyggnad av hundgården tack vare maken och svärfar. Här ser ni tre generationer spekulera:

Hundgårdsutbyggnad

 

Vi har inte mätat exakt men nu har hundarna mer än 200 kvadratmeter hundgård/rastgård vilken sitter ihop med den inglasade hundgården. Den gamla ”utedelen” ska eventuellt flyttas och bli gästhundgård vid gäststugan. Det känns mycket bra att hundarna nu kan sträcka lite mer på benen även när de är i hundgården och att man kan göra lite övningar och aktiviteter även där inne 🙂 Jag får visa en bättre bild sedan av hela bygget men här ser ni i alla fall en del av den under invigningen med Wilda, Norma och dreverkompisen Klinton:

Invigning hundgård

 

Även jag har sträckt en hel del på benen, tillsammans med hundarna, på diverse äventyrspromenader och enda gångerna det inte blir regn utan istället riktigt varmt är när jag ger mig ut iklädd regnkläder, utan myggspray och utan kamera…suck…här får ni i alla fall se några fina bilder av Sikträsket (fotat med mobilen):

Sikträsket 2

 

Sikträsket 1

 

Grilla har vi såklart gjort oavsett lite regn och jag måste tipsa om ett av helgens grillkött som faktiskt blev över förväntan; vi tycker inte att rådjurskött är så speciellt gott i vanliga fall men vi har ju en hel del i frysen och måste såklart äta upp det och i helgen föreslog min man att vi skulle såga upp en rådjurssadel och grilla det med benen kvar…Jag marinerade detta med olja, rödvin, soja, salt, peppar, timjan och enbär och det blev ju fantastiskt gott! 🙂 Och ett litet gott såstips till det och till er som inte har tid eller tålamod med ”riktig” bearnaisesås (den är dessutom mycket nyttigare): Blanda 2 dl lätt créme fraiche, 1 tsk torkad dragon, 1 msk vitvinsvinäger, 1 msk riven gul lök, ½ dl hackad persilja, ½ tsk salt och 1 krm vitpeppar. Låt såsen stå en liten stund i kylen innan servering.

Grillat

Nu laddar vi för midsommar och mer grillning helt enligt traditionerna med en härlig helg ute vid havet i svärföräldrarnas fina stuga. Jag gissar att jag behöver resten av kvällen till att packa så jag avslutar nu med att önska er alla en jättetrevlig midsommar!

Categories: Hemma, Hund, Recept | Etiketter: , , , | 6 kommentarer

Inläggsnavigering

6 thoughts on “Bygga, Blomma & Ben…

  1. Såg underbart gott ut med maten ♥ Du skall införskaffa dig en vakuum mörrare! Bra grej! Vilken hundgård! Ser helt idyllisk ut! Jo, myggen är en plåga, men åndå ett måste för att vi skall få lite kycklingar. Ett tips för dina äventyr är att du införskaffar dig en ThermaCell. Jag har en sådan då jag vandrar/fiskar. Håller myggen borta. Hundarna brukar jag smörja in med äppelcidervinäger. Det fungerar även mot bromsbett och är inte giftigt för de att slicka i sig. Fungerar säkert lika bra på barn. Har dock inte testat…97 kakor blev det idag och jag känner mig verkligen tröstlös med detta som gäller foten. Vill så gärna gå fortare :-/ Kanske borde vila, men det är ju så svårt då det kliar i kroppen 😉 Till veckan skall nya bössan hämtas och skjutas in =) Sen vänder det på lördag….mot mörkare tider och hösten ♥ Kramar på Er ♥

    • Många bra tips Miranda! De får du utveckla/visa mer av senare! 🙂 Det lönar sig nog tyvärr att du vilar foten! Jag ska fundera ut andra projekt åt dig så du sitter lite stilla! 😉 Jaaa äntligen börjar vi snart gå mot höst! ❤ Kram kram!

  2. Vilken hundgård! Snyggt. Den måste vi komma och testa … =)

  3. Härligt inlägg. Våra hundar får springa i hela trädgården 3.700 kvm som vi satt nät för. Visserligen en o annan grävd grop till min frustration men men hundarna är prio för oss.
    Vilda åkte idag hem till Strängnäs. Så superägare hon får. Jag är sååååååååå nöjd o imorgon lämnar alla till lika bra ägare.

    • Låter toppen Majsan! Så himla bra att du känner dig nöjd över de nya hussarna å mattarna till de små liven! Hundarna är alltid högprioriterade och vi har dem ofta lösa men just nu bara under uppsikt då det finns så många småttingar ute i skogarna som jag inte vill ska råka illa ut förrän till hösten 😉

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

