Träd, Träsk & Trask…

Sommarvädret håller i sig med ömsom sol och värme och ömsom åska och regnskurar…det senare verkar allt som oftast dyka upp precis när vi ska grilla konstigt nog…Förutom myggen har nu även knotten dykt upp och jag vet inte riktigt vad jag tycker är värre men vi är ändå ganska förskonade just här uppe gården där det oftast råder lite bris 🙂

Oväder

Det växer och knakar i skog och mark, undervegetation och sly gör det ännu mer äventyrligt på promenaderna då man inte riktigt ser var man sätter fötterna 😉 Och på tal om promenader har jag ju funnit en likasinnad ”äventyrspromenerare” alldeles i min närhet…jag och ”grannfrun” Carro har nu börjat traska runt och utforska lite mer av omgivningarna och skogarna tillsammans med hundarna… 

Nossler, Norma å Wilda

 

Vi pratade bland annat om att förutom när man ser på sina barn kan man också se på skogen hur fort tiden går…där det ”nyss” var ett hygge ser man plötsligt ingenting och där det ”nyss” var en stig tar man sig knappt fram…Många minnen dyker också upp när man är i skog och mark, minnen för alla sinnen. Som liten hängde jag ofta med min pappa i skogen; i jaktliga sammanhang, utflykter, viltspaning (ofta innefattande fastkörningar) bärplockning och många timmar tillsammans med honom i skogstraktorn vilket nog har satt sina spår… 🙂 

Ofta ser man också träd som fascinerar och som ser lite ”annars ut” och här är ett vi såg på en av veckans långpromenader:

Knöligt träd

 

Vi bor ju i ”träsklandet” så en del träsk har vi också ”gått på”, det här kom vi fram till att det mest troligt var Sörträsket:

Sörträsket

 

Och det ganska stora Norrestträsket som ni i alla fall ser en del av:

Norresträsk

Någonstans kring Stor-Sikträskliden (tror jag) finns den här fina skylten där ni kan se att vi befann oss på ”Gammel Lansvägen” en fin kväll 🙂

Gammellansvägen

 När det växer så bra i skogen behöver det ju också röjas ibland vilket var ett av helgens projekt. Här har jag och Edde just kört ut lite fika till min man Daniel, min pappa Tord och min lillebror Johnny som gjorde ett bra jobb på vårt utskifte:

Röjningsfikapaus

 

Att jobba i sin egen skog och att få se den växa och utvecklas känns helt fantastiskt och i framtiden drömmer vi om mer egen skog 🙂 Inte bara skogen växer på våra ägor, även ”lägdan” och den fick sig också en omgång av maken och äldsta sonen under helgen:

Slår lägdan

 

Det blev ju som lite av ett skogstema i detta inlägg så jag avrundar med att önska alla en trevlig vecka (med mycket skogsturer) och en del ur Gustaf Frödings dikt ”I skogen”:

 

Du trotsiga tall, som sträcker

mot himlen din smärta topp,

jag känner din stolta strävan,

ditt anande starka hopp.

 

Du tror att den vackra stjärnan

på himlen du en gång når,

om också din trogna längtan

skall räcka i hundra år.

 

Hur skygg skall ej stjärnan gunga,

på knotig och kraftig gren

och sprida från barrig krona

sitt blinkande milda sken.

Categories: Hemma | Etiketter: , , , | 8 kommentarer

Inläggsnavigering

8 thoughts on “Träd, Träsk & Trask…

  1. Den dikten är ju bara hur fin som helst! Fisket gick bra och imorgon drar jag ensam med apostelhästen över fjället från Saxnäs till Borgafjäll. Hundarna följer. Tänker ta det i lugn takt med tanke på mina lungor, så det blir en övernattning mit på Gallo =) Hoppas bara vädret är med oss. Fina bilder som vanligt. Vi hörs! Kram!

  2. Vilka trevliga träsk du har där kring dig, det märks att ni är liksom mitt i ingenstans … =)
    Håller med dig i din kommentar till Miranda, jisses så skönt det skulle vara med en fjälltripp – att få vara för sig själv en stund … =) Jag har tidigare sagt att när jag blir pensionär ska jag fira och inleda det med att gå hela Kungsleden, Abisko till Hemavan i ett svep. Men sen har jag insett att vem vet hur jag mår då, om ens kroppen pallar det, om jag ens lever … Så det projektet har jag tänkt skynda på. Inte riktigt än, när barnen blivit lite större (för jag behöver nog några veckor på mig) men innan pensionen i alla fall … =)
    / Susanne

    • Nackdelen med Kungsleden är att det är för mycket människor där efter men kanske ändå något man borde göra! Det finns även en del ”bortglömda” delar av Kungsleden så jag hänger med Susanne! 🙂 Tills det är dags kanske vi får dricka någon Norrlands Guld tillsammans istället!?! 😉

  3. Så härlig omgivning du har runt dig. Det är ju lite annat i norr. TÄnk vad fint land vi har som kan erbjuda denna varierad natur från norr till söder

    • Ja det är ju faktiskt fantastiskt Majsan! Å trots att jag mest längtar efter höst och vinter är det ju även fantastiskt att vi har fyra årstider! 🙂

  4. Då var man hemma igen. Känns i bena. Var jobbigast att gå nedför. Vore kul om du hade varit med. Köpte två öl, men drack endast en….var så slut på kvällen! Ha en underbar helg!

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

