Björntest, barndomsminnen & blixtar…

Helgen spenderade jag och sönerna i mina föräldrars stuga i Finnträsk. Det var fantastiskt fint väder, lite väl varmt kanske men lika fint som alltid! Jag blir helt uppfylld av barndomsminnen varje gång jag är där, blir antagligen värre med åren också…det kommer nu en hel del bilder därifrån och kanske tycker jag att de är mycket finare än ni bara för att de är förknippade med så mycket minnen?!?

Finnträsk 7

På bilden ovan sitter jag på altanen och här nere vid vattnet fick jag som typ 5-åring min allra första större gädda på egna äventyr med kastspöet 🙂 Jag kastade väl ungefär tre meter ut men det funkade minsann ändå och jag minns också att det var den första och sista gäddan jag ätit med god aptit 😉 Här ser ni samma fantastiska utsikt men lite senare på kvällen:

Finnträsk 6

 

Lite fiske med mjärde hann vi i alla fall med denna helg och här ser ni vår treårige Edde och morfar på väg ut…

Finnträsk 4

 

Och lite mer från stugutsikten…

Finnträsk 5

 

En av dagarnas mjärdfångst och en väldigt nöjd Edde:

Mjärdfångst

Vi gjorde såklart även några besök på badstranden som endast ligger några tiotal meter från stugan. Edde är, som sin pappa, en riktig badkruka, trots nya badbyxor och med mormors lockande 🙂

Badstrand Finnträsk

 

Tvillingarna fick prova plaska lite men tyckte det var lite väl kyligt…Harry myste hellre med morfar på stranden…

Morfar å Harry

 

…och Henry (som i och för sig verkligen gillar att plaska) hjälpte mig med fotograferingen…

Henry

 

På lördagen var det dags för det spännande och efterlängtade björntestet. Jag, Edde, morfar och hans gråhund Niko (Retep’s Noak) körde till Tåme grusgrop för att se och för att testa Niko på permobjörn (anordnat av Jakt & Fritidsbutiken i Byske). Jag gjorde den stora missen av fota som en galning första dygnet i Finnträsk och hade såklart inte tagit med någon kameraladdare så förutom nedanstående bild på Niko i hundgården i Finnträsk får ni nu ”njuta” av mobilbilder…suck…

Niko 2

Niko är för övrigt en grym älghund, pappa har startat honom på tre jaktprov och han har erövrat tre förstapris…det är bara spårprovet kvar…jag tror minsann att jag ska hjälpa till med detta till hösten 🙂 Jag och min kära (jägar)vän Miranda har diskuterat det här med björntest och dess trovärdighet en del men väl på plats tycker jag ändå att förutsättningarna var mycket bra! Testet hölls i en stor grusgrop, ingen inhägnad, pejl lånades ut om man ville, björnen förvaras vintetid i Junsele och packas alltid in i filtar som levande björnar i Junsele sovit på vintertid, åskådare stod dessutom långt ifrån och långt ovanför testande ekipage. Vissa säger att hunden genomskådar permobjörnen, speciellt om de varit i kontakt med en riktig men vi var ändå alla otroligt glada och stolta då Niko blev en av relativt få godkända hundar 🙂

Björntest 1

Niko gjorde inga som helst avbrott och höll behörigt avstånd, kanske lite väl långt enligt regelverket men bra enligt mig! Edde var också väldigt imponerad och höll väldigt god min trots lång väntan…han lärde sig vad de flesta hundar hette, vad de var för ras och vad de jagade 🙂 Han blev dock lite hysterisk när vi skulle fara ”hem” till stugan och han inte fick gå ner till björnen…han hade tydligen väntat på det hela dagen och ville gärna klappa och rida på den…själv tänker jag endast så om hästar men men…

Edde på björntest

Det negativa under dagen var att det inte alls var någon nummerordning på de startande ekipagen (något som få förstod i så fall), vilka regler som gällde, att det i högtalarna hördes mindre och mindre allt eftersom och att det var typ militär skjutövning väldigt nära (det sistnämnda kanske dock bidrog till autenticiteten och Edde var ofta helt säker på ¨att björnen nu var död”…) . Det var i alla fall väldigt kul och intressant att se olika hundars beteende i närkontakt med permobjörnen på ett sånt avslappnat ställe! Jag har sett björntest på mässor och liknande men det går inte ens att jämföra…

Borta bra men hemma bäst och väl hemma kom i alla fall under måndagen ett efterlängtat oväder i form av blixtar, dunder och regn 🙂 Jag hann dessutom (för ovanlighetens skull) plocka in både tvätt och dra ur alla ”viktiga” kontakter. Det blev inte heller något långvarigt strömavbrott 🙂

Hemma 130603

Det har varit skönt med lite svalare väder då jag bland annat kunnat cykelträna ordentligt med hundarna och jag tror minsann att vår ”lilla” finnstövare varit greyhound/siberian husky i sitt förra liv 😉 Det har dessutom varit betydligt mindre mygg…ända tills idag då alla knott föddes istället…suck…jag längtar fortfarande mest till hösten! Ha en toppenbra och helst blodsugarfri vecka!

 

Categories: Barn, Borta, Fiske, Hemma, Hund, Jakt | Etiketter: | 6 kommentarer

Inläggsnavigering

6 thoughts on “Björntest, barndomsminnen & blixtar…

  1. Underbara bilder. Drömsläge för min del att ha stugan vid en sjö. Vilka härliga bilder på pojkarna och vilket miss att ha skjutövning under björntestet :-/ Här tränar vi för fullt.Smörjar foten med ZON och det går väl. Är less 😦 Cyklar 12 km med hundarna och 4 km intervallträning där Eiko få dra däck. Fungerar fint. Nu skall jag packa och dra till jämtland för att dra upp stor fisken =) Kram på Er!

    • Ja det är fint med vatten Miranda! Hoppas du har stor fiskelycka på vatten i helgen! 😉 Krya på dig med foten oxå! Kram kram!

  2. Vilka härliga bilder från stugan, förstår att ni trivs där! Roligt med permobjörnen, att din pappas hund blev godkänd och att det var verklighetstroget.
    Synd att Edde räknat med närkontakt efteråt och blev besviken. Leo såg ”Bumblebee” på Coops parkering och blev helt lyrisk. Men däremot allt annat än lyrisk när vi åkte innan ägaren kommit tillbaka och startat den. Om du inte har koll på vem ”Bumblebee” är så fråga Edde. Och vet inte han så Googla på ”transformers” och ”Bumblebee” 🙂

  3. Vilka härliga bilder, så vackert det är!!
    Jag längtar till hösten med, det skall bli kul med unghundarna

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

