Mässa, Myr & Mörtfiske…

Vi åkte som sagt till Skellefteå på Vildmarksdagarna förra helgen men tyvärr var det extremt lite besökare och väldigt lite att se…Det är så synd att det blir så när det äntligen satsas på något ”vettigt”! Men av de få som var där var många trevliga och vi fick i alla fall med oss hundmat och hundben hem från Jaktgården samt ovanligt goda souvas till våra egna magar 🙂 Vi hann också se lite björn-, älg- och vildsvinstest…det förstnämnda tänkte jag fördjupa mig i lite mer under helgen som kommer…Hur som haver har ju alla jaktmässor svårt att konkurrera med Fäviken Game Fair (tycker jag) och till min stora förvåning. glädje och lycka var det just en weekend dit som jag fick i morsdagspresent av mina kära ❤ Jag längtar!

Fäviken

 

Veckans utomhusprojekt har bland annat varit att vattna lite frön jag sått och en del buskar som svärfar hjälpt mig att plantera samt flytta. Jag har verkligen inga gröna fingrar så jag planterar väldigt lite för att ändå tycka att det är kul. Jag har bland annat satt morötter, rädisor och lite olika örtkryddor. Jag gillar skarpt tanken på att vara mer självförsörjande men just nu finns verkligen inte tiden, lusten eller den rätta färgen på fingrarna 😉 Svärfar/farfar och vår treårige Edde har även räddat ett helt gäng med grodyngel som höll på att torka ihjäl i en liten vattenpöl vid vår ladugård…de är nu flyttade till ett litet vattenhål nedanför gården och kräver minst ett besök per dag enligt Edde 🙂 Hundarna får oftast hänga med och kan då passa på att svalka av sig lite…Norma gör det inte frivilligt men det gör Wilda…

Wilda badar

 

Flera fina äventyrspromenader har jag och hundarna haft också. Jag har ju, som jag säkert sagt tidigare, väldigt svårt att gå samma väg hela tiden, eller ens gå på en väg och det värsta jag vet är att gå en sträcka för att sedan vända om och gå samma väg tillbaka…inte alls kul! Det här innebär då att det ibland blir lite väl äventyrligt, att det är svårt att beräkna tiden och att det är tur att jag har rätt så bra lokalsinne 🙂 Jag tror också att det är bra för hundarna (speciellt jakthundarna) att inte alltid gå på samma ställe, att inte alltid gå efter en väg eller stig och att passa på att träna inkallning, balansövningar och annat i skog och mark! En kväll kom vi i alla fall fram på en fin myr i kvällssol och visst längtar man till hösten!?! 🙂

Myrälgtorn

 

Myrblomma

 

Norma på myren

 

Det har ju varit sjukt varmt hela veckan, alldeles för varmt om ni frågar mig! Dessutom verkade det som att alla myggor föddes just den kvällen då jag var på myrpromenad 😦 Till och med hemma ”på berget” har vi ovanligt mycket mygg då det blåst ovanligt lite men jag tar ändå hellre tusen mygg än en fästing vilket var just vad jag hittade på Norma en kväll…det är faktiskt det vidrigaste jag vet och dessutom har man ju inget alternativ än att ta på dem då man ju faktiskt vill avlägsna dem så fort som möjligt…usch och fy säger jag bara! Ni som bor söderöver tycker säkert att jag är jättelöjlig nu men här hittar vi max en fästing per hund och per sommar så jag försvarar mig med att de då verkar ännu äckligare…

Fästing

 

Det sägs att man lättast får fästingangrepp på ängsmark och ja vi är ju omgiven av just det och av skog…Men det betyder också att det är fantastiskt vackert här och mycket plats att busa på 😉

Wilda å Norma springer

Norma å Wilda busar på ängen 2

 

Norma hoppspringer

 

Daniel å Edde å ATV

 

Idag har vi också varit ute på sommarens första fisketur med båten och tvillingarnas allra första sommarfisketur 🙂

Mona å H å H på fisketur

 

Med lite mutor i form av kex satt/låg Henry och Harry ganska snällt i båten så att även jag fick dra upp en liten mört. Daniel och Edde fick upp desto fler vilka blir perfekta att spara som agn inför vintern, om de ”överlever” Eddes omvårdnad vill säga…

Edde visar fångsten

 

Till och från båten åkte vi såklart fyrhjuling, hela ”skocken” ryms då vi även har släp…som jag och tvillingarna fick åka på idag…i framtiden tror jag dock att jag ska önska mig en till fyrhjuling istället 🙂

Lastning inför hemfärd...

Nu ska jag runda av med en bild från Träsklandetskogen för att sedan packa lite inför mitt och sönernas helgäventyr då vi ska åka till mormor och morfars stuga i Finnträsk. Ha en trevlig helg!

Tjärnlidenskogen 130530

 

 

 

 

 

Categories: Barn, Fiske, Hemma, Hund, Jakt | Etiketter: , , , | 6 kommentarer

Inläggsnavigering

6 thoughts on “Mässa, Myr & Mörtfiske…

  1. Vilka härliga bilder! Ja, verkligen att man längtar till hösten. Denna värmen är inte riktigt min favorit. 32,2 hade vi igår, puh! Någon träning blir det inte idag, för det är för varmt för hundarna. Blir nog en ensam runda utan hundar. Tycker Ni gör det bra med hundar, barn och allt. Underbart liv och roligt att det finns en till som mig 🙂 Trodde jag var konstig 😉 Kram vi hörs och ev ses snart =D

    • Tack tack! Ja vi kanske är konstiga bägge två, lika konstiga 😉 Jag ser fram emot en dejt snart…och höst! 🙂 Kram kram!

  2. Fnissar åt hur det måste se ut när hela gänget åker fyrhjuling med släp =) Blir bra när småpojkarna växt upp så alla har var sin, fem fyrhjulingar på väg ned till vattnet – coolt!
    Blir också längtanssjuk (heter det så?) efter hösten när jag ser din ”höstbild”. Men på jobbet skrek de i högan sky när jag sa att jag hellre ville ha höst =)
    / Susanne

    • Ha ha, ja jag lovar att det såg komiskt ut! Tvillingarna såg mest chockade ut…en stund…sen somnade de trots att det inte skumpar så lite på vagnen. Jag vet inte om jag ska längta eller inte längta tills de själva kan köra till vattnet… 😉 Det är väl förresten det mest logiska att längta efter höst! 😉

  3. Vilka härliga bilder!
    Jo jag längtar till 1 okt så fort rådjursäsongen är över med våra hundar. E man lite knäpp eller? 🙂
    Nu är valparna såååå gosiga och det är full aktivitet på dem….ledsamt att de åker till MIdsommar men de kommer till superfamiljer

    • Ha ha, nä helt normal Majsan! 🙂 Oj vad tiden går fort, kommer att bli väldigt lugnt i huset utan valparna kan jag tänka mig! Jättehärligt dock att du känner att de kommer till bra familjer!

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

