Hundträning, Harbesök & Hemligt paket…

Väderleken har under de senaste dagarna varit växlande sol och regn. Det har varit betydligt varmare och det finns endast lite, lite snö kvar vilken såklart ligger kvar precis där jag vill gå med hundarna…men lite blöta fötter (och ben) och en hel del koppeltrassel har ju ingen dött av 🙂

Väder v.20

 

Det har börjat grönska lite smått på ”lägdan” vilket innebär fler djurbesök och ännu senare kvällar då man hela tiden måste spana…Extra glad blev jag för några kvällar sedan då jag såg både tjäderhönor på kvällspromenaden och sedan inte mindre än tre harar på lägdan 🙂 Jag borde verkligen införskaffa ett bättre objektiv, kanske något att önska sig i morsdagspresent, men för att få en glimt av de förhoppningsvis framtida drevjaktshararna får ni hålla till godo med en skakig, skymningsbild genom kikaren…

Harbesök

 

Som ni kan se är de ganska vita ännu, med lite grå fläckar, och jag har sett dem eller kanske andra varje kväll sedan denna första 🙂 Och på tal om harar tränar jag och vår långbenta harhund så mycket vi hinner inför lördagens utställning. Igår hade jag lite kvalitetstid och tog med mig Norma (Bergvattnets Dakka) samt min syster och hennes samojed Jenna på lite öppenträning på Jaktgården. Övrig tid slappar Norma gärna med tvillingarna…här är det Harry hon ”myser” med…

Norma myser med Harry 1

…och Harry med Norma…

Harry myser med Norma 2

Henry, Harry och Edde fick förutom en massa hundmys även ett spännande brev/paket i veckan vilket var väldigt uppskattat av Edde speciellt som just kommit på det här med post…I paketet fanns fantastiskt fina mössor till alla blivande småjägare (förhoppningsvis) och jag gissade rätt då jag gissade att de kom från bästa jägarinnan Miranda Frings. Tusen tack igen! ❤ Här kommer en bild på småjägarna i sina nya fina mössor:

Grabbarna i nya mössor

När det har regnat som mest har vi ägnat oss åt en del småpyssel, bland annat har jag gjort min egen tolkning av de populära ”innebokstäverna” som jag hängt ovanför ytterdörren…

Bokstavspyssel

Vi har även målat en del och Edde har fått måla egna tavlor till den nya lekstugan…eller ny och ny…både jag och min mamma Lena har tillbringat en del tid där men den är ny här på gården…det gäller för övrigt att hålla tungan rätt i munnen när man målar och kanske speciellt om man målar med en pensel i varje hand 🙂

Edde målar tavlor

 

Nu när det blivit varmare vill man såklart grilla mest hela tiden och ett litet tips här som passar både som huvudrätt, tillbehör eller snacks är ”Fäbotjälare” som min vän Margit introducerade för många år sedan…linda baconskivor runt en god ostbit och grilla antingen på pinne eller på galler och med en liten pinne i 🙂

Fäbotjälare

 

Till grillat kan det vara gott med en ljummen pastasallad som omväxling och vad kan väl passa bättre än att göra en av denna fina pasta som jag fick av min svåger Fredrik och ”hans” Elin:

Älgpasta

 

Nu ska jag spana lite på hararna som är tillbaka här ute och sedan försöka få mig i säng. Jag önskar er alla en trevlig vecka och helg och hoppas ni håller tummar och tår på lördag som är en gruvsam dag både på gott och ont…

 

Categories: Barn, Hemma, Hund, Recept | Etiketter: , , | 6 kommentarer

Inläggsnavigering

6 thoughts on “Hundträning, Harbesök & Hemligt paket…

  1. Men så ysigt med hunden som ligger o gosar med pojkarna! :)) Å toppenfina mössor! Syr hon dem själv, månntro…? Kul med harar på åkern också, här ser man dem allt för sällan, men de finns, det ser man på alla kulor i skogen 😉

    • Ja jag hoppas att det blir bra med harar i år! Och fåglar! 🙂 Det är inte Miranda som sytt mössorna utan en tjej som hon snart verkar ska skriva om på sin blogg… 🙂

  2. Va go hon är mot grabbarna. Vilket häftigt tyg mössorna var gjorda av, coolt mönster. Vi har massa harar med här hemmavid men de har ju sommarfärgen såklart

    • Ja och lite väl go ibland också 😉 Ja snart är nog hararna rätt bruna här också men det är häftigt när de är vita mot det ganska gröna gräset 🙂 Ha det bäst å krama valpisarna! 🙂

  3. Vilken härlig bild på Norma och Harry. Han ser verkligen ut som att han har nåt bus på G! Älskar bilden på alla tre! Vilka go´troll! Är så glad att du gillade mössorna. Det är Jennie Dahlin som syr dessa och hon är helt otrolig på att sy allt möjligt! Skriver om henne inom kort på min sida 😉 Tråkigt att jag åkte på magsjuka, men förhoppningsvis råkas våra vägar snart ♥ Kramar i massor till Er!

    • Tusen tack Miranda! Jag tror att Harry kanske blir den allra busigaste 😉 Otroligt fina mössor, lite tråkigt att det nu blivit så varmt att de inte behöver mössa 😉 Supertråkigt att du åkte på magsjuka men förhoppningsvis kan vi göra en ny plan snarast! Kram kram! ❤

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

