Träning, Täkt & Tillvaratagande…

Under helgen har det fortsatt att blåsa och snöa lite då och då men under veckan har lite mer värme kommit. Vi har fortsatt mata småfåglarna och nya arter har dykt upp. Jag är absolut inte bra på småfåglar, är mycket bättre på jaktbara fåglar, men eftersom vår treåring är intresserad av alla så är det bara att plocka fram fågelboken lite nu och då och jag tror att de nyanlända är bland annat bofink och bergfink!?

Bergfink å bofink

 

Medan maken fortfarande var kvar i söder på råbocksjakt var farmor och farfar och hälsade på. Då passade jag och Edward på att lämna tvillingarna i deras förvar och åka till mitt jobb på lite firmagrillfest i grusgropen. Såklart passade vi även på att köra lite fordon, först ”storkissen”:

Mona å Edde i Cat

 

Edde har varit med både mig och Daniel en del på våra jobb så att bara köra runt i traktorn är inte så spännande längre…han pekar vilka grussorter man ska lasta, vill gärna att man ska byta skopa och så vidare…

Edde i Caten

 

Även lastbil ville han köra, en Volvo såklart…

Edde i lastbil

 

Förutom fordon fanns hans favorithund där, hans mosters samojed Jenna, vilken han också passade på att busa med:

Edde å Jenna i gropen

 

Jenna och min syster hängde även med mig och Norma på ringträning i Norsjö. Det var fantastiskt många hundar och hundägare där, fantastiskt bra träning och Norma skötte sig fantastiskt bra så nu känner jag mig inte riktigt lika nervös inför utställningen om två veckor 🙂

Jenna å Norma på väg på ringträning

 

Förutom ringträning tränar vi såklart även motionsträning, nu är ju snart hösten här igen 😉

Wilda, Norma å Röja på prommis

 

Edde har haft ”harjaktsträning” med Norma men hon föredrog att ligga kvar och knapra på ett ben istället för att jaga just denna hare 😉

Edde å Norma - harjaktträning

 

Jag har haft lite ”rävjaktsträning” med tvillingarna…vem hinner först till räven? 🙂

Rävjaktsträning med tvilligarna

 

Och på Daniels rådjursjakt gick det finfint, han fick skjuta tre bockar, här är en bild på den första:

Daniel å rådjur 1

 

Varken jag eller Daniel har just rådjurskött som en favorit men vi har gjort det bästa av det mesta och skickat mycket av det och lite annat till mästerrökaren Leif i ett närliggande ”träskland”. Vi har fått hem godbitarna idag och nyss förpackat allt 🙂

Rökt kött

 

Till helgen blir det nog en köttbit, både rökt och grillat, och kanske någon öl till det 🙂 Ha en trevlig helg, eventuellt långhelg! 🙂

Categories: Barn, Hemma, Hund, Jakt | Etiketter: , , , , | 6 kommentarer

Inläggsnavigering

6 thoughts on “Träning, Täkt & Tillvaratagande…

  1. Vilka härliga bilder och äventyr =) Kul med ”rävjakten” och ett stort grattis till Daniel och hans bockar! Vilken lycka för Edde att han en mamma som dig som kör stora maskiner!!! Spara en rökbit till mig, då jag kommer och hälsar på! Kram o trevlig helg på Er ♥

    • Tack tack Miranda! Jag gruvar mig dock lite för tvillingarnas tunga-fordons-träning…hur ska man rymma dem bägge i knäet? Å ja nog sparar jag en köttbit åt dig alltid! 🙂 Kram å trevlig helg på er oxå! ❤

  2. Fina bilder! Vi skall även på utstälning 26 maj o 2 juni med Vilja o Trym. Vilja har ju ett CK så det skall bli spännande o se hur det går.
    Kul med bockjakt.VI har ju först i aug. Jag är väl inte så intresserad av den utan tar rådjuren om jag vill med taxarna i okt. Rådjursjakt med taxarna är det bästa som finns.
    Gott med rökt rådjur….kolla Morbergs recept på gravad rådjursfile…..mums!!!

    • Tack Majsan och bra med rådjursrecepttips! 🙂 Jag kan tänka mig att taxjakten är rolig! Stort lycka till på utställningen och med alla små söta valpar! 🙂

  3. Skrattar när jag ser tvillingarnas rävjakt! Så kul! Och vad stora de har blivit när de tar sig runt med gåstolar! Perfekt också att Edde får nära till stora maskiner genom era jobb! Bra och seriöst med utställningsträning! Det kommer säkert att ha en positiv inverkan! =) Lycka till!

    • Tack tack Susanne! Ja tiden går verkligen fort och framåt! Jag både längtar och gruvar mig för när de små börjar gå… 🙂 Jag gruvar mig också för utställningen, det finns få saker jag blir så nervös inför :-S Kram kram!

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

