Barmarkskörning, Busväder & Bockjakt…

Vädret har inte varit nåt vidare de sista dagarna, ett riktigt absolut sista-april-väder kanske? Snö, hagel, regn och blåst för det mesta. Så här såg det ut här hemma igår:

Tjärnliden 130430

 

Och så här såg det ut idag då jag och småpojkarna var iväg för att inspektera ”sommarvägen”:

Tjärnliden 130501

 

I söndags var jag och Edde på ett nytt äventyrligt besök till finfina Susanne och sonen Leo och i vanlig ordning var det inte alls bra väder men det finns ju som sagt inget dåligt väder…Den här gången stod det barmarksvagn med draghundar på schemat och det är ju helt underskattat, hur kul som helst! Nu kommer jag att drömma om egna draghundar året om!

Hundspann

 

 

Även Edde tyckte att det var superkul och frågar nu varje dag om vi inte ska dit imorgon igen 🙂

Edde - hundspann

 

Några vattenkontroller till hundarna behövdes, själva fick vi en hel del av den varan från ovan…När man stannar av hinner man även reflektera lite över var man kan vara, jag hade fullt sjå med att hela tiden kolla in hundarna, att linan var sträckt och att Edde satt och höll i sig att jag inte egentligen har någon aning om var vi körde 🙂

Drickapaus

 

Kommande bild tog Susanne vid en annan vattenpaus och då passade våra söner på att ”klättra berg” en stund. Mitt ansikte ser för övrigt rödare ut än hundtungorna…det måste vara på grund av väderleken 😉 Stort tack till Susanne, Leo och de duktiga Rascal Huskies Blia, Kyla, Lavin, Storm, Mig och Vinter som släpade runt på mig och Edde!

Mona - hundspann

 

På tal om något helt annat så har ju vårbockjakten startat idag och eftersom vi har rätt lite av den varan här så har min make och några vänner åkt söderut där vi arrenderar lite mark för just detta ändamål. Jag är hemma med barnen i år men jag hoppas att han kan bidra med fler ”trapptroféer” (de fina sköldarna har svärfar gjort av mitt favoritmaterial ”gammladuvirke”) 🙂

Trapptroféer

 

Här hemma kämpar vi på (förmodligen är jag rätt röd i ansiktet även här hemma innan dagen är över) med att vända, snurra, sätta, lägga, mata, söva, byta blöjor och leka med bustvillingarna Henry och Harry…

H å H 130501

…och leka med storebror Edde som, när han korta stunder är inomhus, helst vill leka med fiskar och då menar jag riktiga fiskar…dessutom helst rödingar eller öringar…vilket slöseri på god matfisk kanske ni säger men jag säger att vi såklart ska uppmuntra fiskintresset! 🙂 Förra veckan då han fick välja en tidning på affären valde han dessutom ”Fiskejournalen” vilken vi nu har ”läst” ungefär tusen gånger (även som god-natt-saga)…

Fisklek

Hundarna vill också gärna leka och jag försöker klämma in lite ringträning/lydnadsträning med dem lite nu och då, bland annat inför sommarens utställningar, det vore dock bra om det var lite andra hundar med också…Mest av allt vore det dock bra om det bara blev höst snart igen! Det tror jag att Wilda och Röja också suktar efter en dag som denna då de vackert får vänta på sin tur…

Wilda å Röja i hundgården

 

Som avslutning på detta ”jaktmamma-son/söner-hundinlägg” vill jag skicka ett extra grattis till finfina Miranda och sonen Aron till deras ”jaktgenerationspris”, det är ni väl värda och hoppas ni får skjuta något stort! ❤

 

Categories: Barn, Borta, Fiske, Hemma, Hund, Jakt | Etiketter: , , , , | 10 kommentarer

Inläggsnavigering

10 thoughts on “Barmarkskörning, Busväder & Bockjakt…

  1. Tack så mkt säger Aron och jag ♥ Tänkte på räven då jag såg bilden på Wilja. Skulle nog inte klara av rävsnarning idag :-/ Tror att Edde kommer att bli en storfiskare! Fortsätt låta han leka med fisk, det uppmuntrar bara =) Beundrar dig som står i med alla små och dessutom vara lugn och inspirerande jägermamma ♥ Skulle önsk att vi träffades för tio år sedan, då Aron var liten! Gud vad du, Edde, Harry, Henry, Aron och jag skulle haft roligt i skogen! Kramen…o ta inte ihjäl dig! Vi skall ju orka med hösten också =)

    • Tusen tack Miranda! Å vi får inte sörjas att vi inte träffats tidigare, bättre sent än aldrig! 🙂 Vi har ju dessutom minst 50 år till som vi ska ”leka! i skogen 😉

  2. Kul läsning! Bra att Edde vill hit igen och köra, går jättebra, men då ska vi försöka ”beställa” liiiite snällare väder. Härligt att se de glada tvillingarnas framfart, och Eddes fiskintresse. Och lycka till med vårbockjakten, hoppas på nya fina troféer =)

  3. Kan tänka mej att det var kul att köra med hundarna! 🙂 Och så fina trofesköldar! och många ;)) Gillar också gamla brädor, de får en sån fin silvrig färg 🙂

    • Ja jag rekommenderar det verkligen Susanne! 🙂 Ja gammbrädor är grymt fina just därför å lite lagom slitna, jag hoppas jag får beställa fler sköldar av svärfar efter denna vecka 😉

  4. Ni måste haft en kanondag med alla hundarna. Här har vi +19 grader i skuggan faktiskt. Sydöstra Småland bor vi ju i o det blir varmt här när det väl är varmt.
    Valpisarna mår fin fint. Snart öppnar de ögonen

    • Ja det var en riktigt kanondag Majsan, det kan ju sällan gå fel i hundars sällskap! 🙂 Oj så varmt ni har å så roligt att de små börjar öppna ögonen! 🙂

  5. Hoppas allt är väl! Nu har jag betällt ny bössa och andra ”go´saker” (= Ha en fin vecka!

    • Här är det sådär då jag fått magsjuka alternativt matförgiftning 😦 Hoppas resten av familjen klarar sig! Ni då? Jag såg minsann på fb att du beställt riktigt fin bössa! 🙂 Ha en fortsatt bra vecka! Kram kram!

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

