Tiburtius, Töväder & Tillagning…

Det har verkligen varit töväder i veckan, allt från sol, regn, snö till hårda vindar. Gräs, lera och hundbajs tinar nu fort fram och bjuder på en inte alltför angenäm lukt men det hör ju våren till…likaså hör det nu till att bilarna ständigt är lerbruna och tvillingvagnen är i princip omöjlig att dra här hemma vid grusvägens slut…eller snarare vägens början som min goda vän Miranda brukar säga.

Väder Tjärnis v.16

Nu när det väl börjat tina ordentligt tycker jag (som ändå föredrar riktig vinter) att det ska gå fort! Vår treåring tycker nog däremot att det gärna får vara blött och slaskigt ett bra tag till…

Edde och traktor i vatten

 

Även hundarna hittar upptinade saker att glädjas och ägna sig åt…

Norma och benet

 

Norma har fått ett nytt halsband som hon inte ska kunna tugga sönder, nytt foder som ska ge henne lite mer ”kött på benen” och jag har anmält henne till utställning i slutet på maj, mest för att träna lite på detta. Norma tränar också…på att hela tiden hitta nya sätt att komma åt mat på…det gäller till exempel att ha rätt placering och ta alla tillfällen i akt då tvillingarna äter…

Norma och tvillingarna

 

Lite nyp och ryck i öronen verkar helt klart värt det…Hon är för övrigt i löpen just nu (hon började när Röja var klar och när Norma är klar börjar garanterat Wilda…suck…tänk om de var lite mer synkade) och det blev lite körigt när både hundarna och tvillingarna fick besök av små vänner…Röja axlade dock rollen att styra upp den ganska ivriga dreverpojken Klinton…

Röja och Klinton

 

Vi har ju även passerat Tiburtiusdagen då björnarna sägs stiga upp och björnar har redan setts till inte alltför långt härifrån. I äldre samisk tideräkning inleds tydligen sommarhalvåret denna dagen och en del säger att björnen och bofinken stiger upp tillsammans. Jag tror inte att jag har sett någon bofink men jag tror mig däremot ha sett en grönfink vilka, enligt lite efterforskningar, ska vara en av de tidigaste fåglarna att börja sjunga om våren…Nu vore det ju fint om jag hade någon bild på denna men det har jag inte, jag har dock en annan fin bild från fjällen där det också tinar på bra. Min man har tillsammans med Wilda, min bror Johnny och några vänner åkt dit för lite fiske och jag fick denna fina bild igår (viktigt information angående bilden är att vår vän och Eddes gudfar Stellan fick den största):

Fjällfiskar

 

Edward har varit några dagar i Skellefteå hos farmor och farfar så jag och tvillingarna har haft det ganska lugnt, lite för lugnt kan jag ändå tycka…Jag har i alla fall hunnit både baka och laga sån mat som Daniel inte skulle föredra. Jag vill tipsa om denna, lite kryddstarka, enkla och fantastiskt goda ”Älgpastan”:

Älgpasta

 

Koka lagom mycket pasta och stek lagom mycket älgkött som du kryddar med salt, peppar, chilipeppar och timjan efter egna smaklökar. När du tycker att köttet är klart rör du ner créme fraiche, pressad vitlök, mer av samma kryddor och låt det sedan puttra en liten stund. Blanda sedan i även pastan och njut!

Lite nya kaksorter har jag även provat baka och denna kaka, som jag faktiskt gjorde en hel del fel med, blev riktigt god! Nu kan jag inte säga exakt hur jag gjorde eftersom det som sagt blev lite fel (jag hade bland annat fel choklad, för mycket bakpulver, mjöl och kakao) men jag ger er originalreceptet men med ”fel choklad” och jag gissar att man där kan välja vad man vill…efter tycke och smak…”Marianneknäckiga Kärleksmums”:

Marianneknäckig kärlekskaka

Sätt ugnen på 225 grader. Vispa 5 ägg och 4 dl strösocker pösigt. Blanda 4,5 dl mjöl, 3 tsk bakpulver och 3 msk kakao i en skål. Sikta mjölblandningen i äggsmeten och vänd ihop. Smält 200 g smör och blanda det med 2 dl vatten och rör sedan ner det i smeten. Smörj en långpanna och häll i smeten. Grovhacka 200 g Mariannechoklad (Fazer) och strö över smeten. Baka kakan i 15 minuter och låt sedan svalna. Koka upp 2 dl vispgrädde, häll i 2 msk kaffe och rör i 200 g Mariannechoklad. Låt glasyren svalna och bred den sedan över kakan. Strö slutligen över kokos och skär i rutor!

Ha nu en fortsatt fin vårvecka!

 

 

Categories: Barn, Fiske, Fjällen, Hemma, Hund, Recept | 10 kommentarer

Inläggsnavigering

10 thoughts on “Tiburtius, Töväder & Tillagning…

  1. Underbara bilder som vanligt och vilken härlig bild på tvillingarna och Norma =) Skönt att höra att löser sig med Röja ♥ Ha en fin helg nu! Stora kramen till Er alla!!!

  2. Hittade hit från Miranda, fina bilder å recept jag beslut ska testa, kanske är kakan okey till födelsedagskalas, ska provbaka på måndag 🙂 Gillar verkligen bilden på Dina små å hunden.

  3. Ha ha, kul med Norma som försöker allt för att få sig en godbit. Kul också att Röja styrde upp när det blev för röjigt där hemma! Ha det gott, vi styr upp en date snart!

  4. 🙂 kan tänka mig att det kan bli en hel del extra till vovvarna som trollen slänger ner…..läckert med pastan , det ska jag prova

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

