Fikapaus, Fjällen & Fixade holkar…

Det har varit ett fortsatt strålande påskväder och jag som inte har förmånen att bli som en pepparkaksgumma utan snarare som en kräftgumma har omedvetet lyckats ganska bra med det sistnämnda här hemma…kanske beroende på ovanligt många fikapauser i solen…

Fikapaus m. bok

Boken ni ser är ”Vätten” av Mikael Strömberg, jag blev inte helt tillfreds med karaktärerna och dialogerna men det var helt klart en spännande historia helt i min smak! Anledningen till de ovanligt många fikapauserna är att jag och tvillingarna varit ”home alone” några dagar då Daniel och Edward tillsammans med farfar Bengt åkt till fjällen. Jag har fått några fina bilder av dem, bland annat från första fisketuren:

Fjällen Edde fiskar

Edde, som är vääääldigt intresserad av fiskar, har i brist på egna samlat upp allas fångst i sin egen påse…man får inte vara dum! 🙂 Han har också deklamerat att han inte vill åka hem utan att vi ska flytta till fjällstugan…jag hoppas dock att jag får se hans och pappans fina nunor här hemma imorgon! 🙂 Vår fina pulka fick visst själv åka pulka hem en dag också…en bäckravin ställde till det men som tur var gick det bra för alla utom just för pulkan…

Fjällen - pulka

Jag och tvillingarna har ägnat oss åt att få till nya rutiner sedan de för någon vecka sedan bestämt sig för att sova extra långa nätter, 13-timmars sådana, och jag ska absolut inte klaga men det har varit lite sjåigt med att komma tillfreds med hur dagarna då ska se ut. Nu har vi dock hittat en ganska bra rytm som innebär tätare måltider och 1,5 sovstund per dag…och en hel del tid i ”gymmet”…

H å H gymmar

Innan Daniel och Edward åkte till fjällen hann jag med några skidäventyr, främst med Röja som fortfarande känns lite rultig, och med tanke på den fortfarande stora snömängden (och lättja) springer hon helst efter mig i mina skidspår…

Röja i skidspår

Ibland gör hon dock några turer utanför spåret…

Röja plumsar...

Vi har även hunnit med lite konstnärligt skapande under veckan, vi hade en plan att måla fågelholkar och svärfar ”tvärsnickrade” ihop några åt oss och här kan ni se koncentrationsnivån under skapandet (fåglarna lär för övrigt hellre uppskatta omålade boenden men men…):

Mona å Edde målar

Här får ni se de färdiga alstren och nu ska vi skynda oss att sätta upp dem och hålla koll på om någon vill flytta in 🙂

Holkar

Nu är det dags för lite ”veckans hemmabilder” och den första är tidigare i veckan under dagtid då Norma var hemmavid och på äventyr…hon fick följa med till fjällen eftersom hon mest behöver lite miljöträning och eftersom hon helt klart är jobbigast att ha hemma…än så länge 🙂

Norma i Tjärnliden

Det är ljust ganska länge nu och jag tycker att det är bäst när det faktiskt blir mörkt någon gång på kvällen…”gränslandet” mellan mörker och ljus är ju dessutom alltid fantastiskt vackert!

Tjärnliden v.14

När min skaldjursallergiske make varit bortrest har jag såklart passat på att äta just det och här kommer avslutningsvis ett mycket gott recept på vad som kallas skaldjurstårta men jag skulle hellre kalla det en kall skaldjurspaj helt enkelt…

Skaldjurstårta

Mixa/blanda/knåda 4 dl vetemjöl, 3 dl riven Västerbottensost, 3/4 tsk salt, 1/2 tsk paprikapulver, 150 g smör i bitar och 1/2 dl vatten. Låt sedan degen vila i kylen i 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Kavla degen med en kruskavel och lägg i en teflonform med löstagbara sidor. Grädda cirka 20 minuter och låt sedan svalna. Blanda följande ingredienser till fyllningen (förutom kräftstjärtar och sparris): 1 dl hackad dill och persilja, 4 dl lätt créme fraiche, 1/2 krm cayennepeppar, 250 g sparris, 200 g kräftstjärtar, 1 hackat äpple, 1 liten rödlök, 1 tsk pressad citron, 1 dl gräddfil och 1 tsk salt. Koka sparrisen och dela i bitar. Blanda ner hälften av kräftstjärtarna och sparrisen i fyllningen och lägg i skalet. Garnera sedan med dill och resterande sparris och kräftstjärtar.

Categories: Barn, Böcker, Fiske, Fjällen, Hemma, Hund, Recept | Etiketter: , , , | 10 kommentarer

Inläggsnavigering

10 thoughts on “Fikapaus, Fjällen & Fixade holkar…

  1. Lite tråkigt säkert att inte följa med till fjälls. Men ändå skönt att få lite egenmys med smågrabbarna. Fågelholkarna blev jättefina, tror säkert att det blir jättepoppis bland pippisarna! 🙂

    • Tusen tack Susanne! Vi får hoppas att någon pippi vill flytta in i dem! Vi ska hålla koll! 🙂 Det var jättetrist att inte hänga med upp till fjällvärlden men jag tror inte riktigt att tvillingarna skulle uppskatta det så mycket ännu och jag skulle förmodligen bli ännu mer frustrerad där uppe än här hemma om jag inte skulle kunna vara ute så mycket som jag vill…men nästa år 🙂

  2. Vad härliga bilder o jättefina holkar ni gjorde. Här töar det sakta undan. Förra året vid denna tiden var det redan grönt på fälten.

    • Tack så mycket Majsan! Ja här töar det också sakta men det är dock inte ovanligt denna tiden här uppe 🙂 Det är verkligen spännande att det är så olika, vi bor i ett verkligt avlångt land! 🙂

  3. Men så fina holkar!! Härliga bilder från er vecka också :))

  4. Cecilia

    Men Jippi och hurra för din blogg! Hittade den och blev som klistrad. Du presenterar livets guldkanter (jakt, djur, natur, barn o recept). Tack för det, keep up the good work 🙂

  5. Vad holkarna blev fina Eddes blev verkligen en kamoholk! Jättefin!!! Vad Henry och Harry växer!!! Känns inte bra att jag har träffat dom endast engång! Ha en fin dag!!! Kramen ♥

    • Tack tack Miranda! Ja när Edde såg att jag blandade färger blev det som ingen hejd på hans egna blandningar men snyggt blev det! 🙂 Tiden går verkligen fort och du hinner garanterat se ”buspojkarna” många gånger till, när de blir lite större får de hänga med till dig och se lite Höglandsnatur 🙂 Kram kram!

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

