Påsk, pimpling & picnic..

Det var länge sedan vi firade påsk hemmavid och inte i fjällvärlden men precis som i fjällen har veckan och helgen varit fylld av trevliga människor, god mat och dryck, fiske, skoterkörning och bra väder 🙂

Edde fiskar - väder

 

Vi passar på att åka ut på fisketur på förmiddagarna när tvillingarna Henry och Harry (som nu är 5½ månad) ska sova en lite längre stund. Än så länge har de inte kommit på charmen med fiske så länge det inte innefattar sova eller äta samtidigt 😉

Fiske på Björntjärn

 

Idag fick vi även, till Eddes stora glädje, en fin gädda på gäddsax:

Edde å gäddan

 

Jag och Wilda har hunnit med lite kaffemys i solen medan småkillarna vilat lite…ofta måste jag påminna mig att det faktiskt är okej att bara sitta och ta det lugnt med en god bok ibland och på tal om god bok rekommenderar jag starkt detta nya verk ”I enslighet framfödt” av en av mina ”lokala” favoritförfattare Anita Salomonsson.

Mys med Wilda i solen

 

En dag fick vi även besök av en av mina småbröder och hans nya familjemedlem (än så länge ”lilla”) leonbergern Dio:

Dio

 

Norma tyckte det var extra roligt med en busig liten lekkompis, han fick till och med en puss 😉

Norma å Dio pussas

En hastig liten utflykt gjorde jag och pojkarna en morgon under veckan då det visade sig att Daniel skulle lasta timmerbilen i närheten och Edde ville såklart åka med pappa en sväng…

Edde i timmerbil

 

Andra utflykter har mest varit ”hemmikring” och här kommer veckans ”isiga hemmabild”…

Tjärnis genom is

 

Visst ser ni att det nu är vår och att det faktiskt töar lite?!

Dropp dropp

 

Det är inte bara istapparna och grillen som ”gått varm” under veckan, det har även miniskotern…Här ser det ut som att pappa Daniel har förmaningstal och jag skulle tro att det bara är början… 🙂

Edde å Alvin på miniskoter

Såklart har vi även påskpyntat lite (något som jag hoppat över några år från att jag själv var barn tills jag fick egna barn) och haft mer picninc…

Picnic å påskpynt

 

Inomhus har vi också pyntat lite…

Påskpynt

 

Här kommer en detaljbild på den fina vasen som min moster gjorde åt mig och Daniel i bröllopspresent. Den är inte helt lätt att fota men vi kallar den ”jaktvasen” 🙂

Jaktvasen

 

En hel del godis har vi också ätit, framför allt vår treåring Edde, jag hoppas att vi inte bidragit till någon framtida diabetes…Idag fick han ett gigantiskt påskägg av sin kära moster och så har jag och Daniel gömt en del åt honom under helgen och sagt att det varit påskharen…Hur är det där med påskharen egentligen? Vad brukar ni säga åt era barn?

Jag hoppas alla har och har haft en härlig och glad påsk och så avslutar jag detta ”bildblogginlägg” med en bild på fantastiskt goda souvasburgare som vår ”stuggranne” bjöd på till lunch idag 🙂

Souvasburgare

Categories: Barn, Böcker, Fiske, Hemma, Hund, Recept | Etiketter: | 11 kommentarer

Inläggsnavigering

11 thoughts on “Påsk, pimpling & picnic..

  1. Vilka härliga bilder du bjuder på. Vi har haft vackert med här idag. Töar så sakta här , kalla nätter ännu. Normalt är vi ju ute o krattar under påsken här i Småland….Burgaren såg ju läcker ut.
    GIllade vasen….jobbar hon med det?

    • Tack Majsan och ja krattning känns långt bort 🙂 Min moster jobbar inte med det men har haft (bland annat) ”glaskonst” som hobby i många år 🙂

  2. Härliga bilder! Ni ser ut att ha haft samma fina väder som vi :*)) Det är bara att njuta 🙂 Vacker vas!

  3. Gunnel

    Ser hur mysigt ut som helst. Och alltid fina bilder Mona!

  4. Rolig läsning. Kul att du läser Anita Salomonsson som är från Hjoggböle där mina föräldrar bor och där jag har bott ett tag. Söt leonbergervalp, bra tajmning med fotot där när de pussades =)
    Jo, även Leo har haft påhälsning av påskharen. Den var lika snabb som i fjol, plingade på dörren och stack vidare. Och när Leo öppnade hade haren lämnat ett påskägg på farstutrappan =)

  5. Nu tror inte Aron på påskharen längre, men vi har körd äggjakt enda tills ifjol =) Vi kastade äggen, där det fanns harespår =) Jättespännande! Underbara bilder du bjuder på! Vi har också haft en underbar påsk, fastän gubben var borta 😉

    • Ja det var ju smart Miranda! Klart att det är spår även efter påskharen! 😉 Så härligt att ni oxå haft en underbar påsk! Av dina bilder att döma ser det verkligen ut som att gubben din missade nåt 😉

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

