Treårskalas, Trädkojor & Tillbakablickar…

Veckans väder har mestadels bestått av kalla nätter, fina dagar och lite lätt snöfall. Eftersom det varit så pass nattkallt känns det inte som att det tinat speciellt mycket snö men jag är inte orolig, våren kommer att komma…

Väder Tjärnliden

 

När de soliga dagarna övergår till kväll och solen ska ”gå och lägga sig” får man ofta njuta av fantastiska färger på himlen. Just denna kväll var det inte så färgglatt och lite molnigt men ändå så vackert, nästan lite magiskt! 🙂

Veckans Tjärnis 1

 

Denna veckas ”uteprojekt” kan man säga ha varit trädkojor, naturliga trädkojor, vilka det ju finns gott om i skogarna…Jag och Edde (och även hundarna) har undersökt trädkojorna, suttit och myst och lyssnat på skogens ljud…

Edde i trädkoja

 

Jag och Edde har också ”tränat” på att gömma oss i trädkojan och sitta tyst och låta någon av hundarna leta reda på oss. Bra träning både för barn (som ska sitta med på pass ibland) och hundar 😉

Röja i trädkoja

 

Både rävar och mårdar har lyst med sin frånvaro även denna vecka men vi har i alla fall sett en del spår och nu börjar det ju brännas för snart är denna jakttid slut 😦 Men det är ju ändå alltid roligt att vara i skogen!

Veckans skog

 

På fredagsmorgon fick jag och maken ställa klockan tidigt, 05.15 för att vara exakt, för att ha någon chans att kunna väcka vår fina Edward (Edde) på födelsedagen med tårta, paket och ”skönsång”…

Morgonkalasväckning

 

Tre år, tre dagars kalas och naturligtvis tre ljus på tårtan (en marängtårta med bärgrädde och en riktigt god polkagristårta):

Blåsa ljus

 

Vi har såklart ätit under veckan och jag har lagat en massa mat men framför allt har jag bakat…Jag har alltid gillat att laga mat men aldrig gillat att baka speciellt mycket och jag vet egentligen inte om jag gör det nu heller men det är som roligt att kunna bjuda på något ”hemmagjort”…Mitt bakande började först efter att Edde kommit till världen och Daniel brukar säga att det är mina mammagener som ”ställt till det” 🙂

Kalasfika

 

Edde har fått massor av fina presenter och ligger just nu sovande i sin säng omgiven av skogstraktorer, jordbrukstraktorer och nya, spännande böcker. Han har även, tack vare sin farbror Fredrik och hans Elin, varit ute på sin första skidtur på egna skidor vilket ju gick fantastiskt bra 🙂

Första skidturen

 

När ens barn fyller år tänker jag alltid tillbaka på dagen han föddes (16 dagar för sent och med akut kejsarsnitt efter två dygns kämpande), på åren som gott och på det faktum att man aldrig ens kunde ana vilken kärlek man kunde känna…Jag tittade igenom lite arkivbilder och bjuder här på några från Eddes allra första (jakt)säsong:

Edde å mamma på jakt

 

På bilden ovan var jag och Edde ute på en aftontur med vår finnspets Wilda och vi fick lyssna till ett lysande ståndskall på tjäder på typ 20 meters håll (trots den knallblå bärselen och Eddes nynnande sovljud). På bilden nedan var vi ute på harjakt med vår beagle Röja och just denna gång lyssnade vi bara på drevet men barnvagnen var ibland ett helt utmärkt transportfordon när man skjutit en hare, det var bara att kasta den under i den där korgen…det är väl det den är till för 😉

Edward - harjakt

 

Jag avslutar med en liten dikt (av Hans & Monique Hagen) till Eddes ära och önskar er alla en fantastisk vecka!

Jag letar efter ett ord

ett helt nytt ord

ett ord som ingen

någonsin hört.

Jag letar efter ett ord

som betyder

att du är det finaste.

 

Categories: Barn, Hemma, Hund, Jakt, Recept | 11 kommentarer

Inläggsnavigering

11 thoughts on “Treårskalas, Trädkojor & Tillbakablickar…

  1. Gunnel

    Så fint du skriver Mona! Och vilka fantastiska bilder med din ”nya” kamera. Åren går så fort. Vips fyller han 30. Tur att du är expert på att fånga dagen 🙂

    • Tack snälla Gunnel och detsamma! 🙂 Ja usch, det är sedan man fick barn som man verkligen förstår hur fort tiden faktiskt går och att ”carpe diem” verkligen är det som gäller! 🙂

  2. Vackra bilder. Och jag gillar verkligen Eddes tapeter! Coola =) Och jisses vad du har bakat, men det är klart, är det treårskalas så är det!

    • Tack tack Susanne! Ja du borde ju oxå ha såna tapeter! 😉 Visst är det extra värt att lägga ner en massa tid på bakning till treåringar som egentligen bara vill ha chokladbollar… 😉

  3. Vilka härliga bilder och vilken härlig dikt ♥ Den rörde mitt hjärta! Här har räven varit förbi, men har inte haft bra skjut läge på den :-/ Mården har inte varit det minsta nära min fälla, men jag har gott med spår överallt annars….Järven är för stor att gå i 😉 Ha en fin dag, vi hörs! Kramen

  4. Vilka härliga bilder…..gillade tapeterna med , hel coola.
    Det var ingen dålig födelsedag han fick.
    Säg det till andra mammor så får du nog höra….:-)

  5. Vilken härligt treårskalas! Och vad ni hinner med, med småttingar och allt! Passar på att önska dig och de dina en trevlig påskhelg!!

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

