Paket, pulka & puré…

Det har varit riktigt kyliga nätter och morgnar under veckan men också väldigt fina dagar. Jag fick tips om en fantastiskt rolig app som verkligen passar mig och andra som är lite extra intresserade av fotografering, väder och alla dess prognoser…kanske beror det på att jag är jägare, ”utemänniska”, jobbar på ett åkeri som sysslar med bland annat snöröjning eller så är det helt enkelt ett åldertstecken?! 🙂 Här kommer i alla fall ett exempel från veckan som gått:

VäderWilda

Under veckan har vi också firat busiga Norma (Bergvattnets Dakka) som fyllt ett år! Grattis till alla kullsyskon också! Vår treårige son Edward (och jag) tyckte såklart att hon skulle få några paket och så blev det…På bilden ”kämpar” Norma med ett paket med en stor korvbit i och Edde följer efter för att hjälpa henne 🙂

Norma 1 år

Den dominerande aktiviteten under veckan har helt klart varit skidåkning…med pulka…det är jag som fått vara draghund denna vecka och jag lovar att det är effektiv träning! Det hela började en afton i början av veckan då jag lovat Edde en liten åktur:

På väg på skidtur

Edde tyckte att detta ”äventyrande” var jättekul och det finns ju alltid så mycket att se på i skogen. Han ville inte åka på skoterspår utan ”i skogen” och har sedan velat göra detta så ofta det bara går. Jag tycker såklart att detta är något att uppmuntra så jag har dragit och dragit 🙂

Edde i skidpulka

Edde är väldigt intresserad av spår och vissa spår tycker även Röja är väldigt intressanta…

Edde å Röja på skidtur

Röja är den som prioriterats på de längre skidturerna i veckan eftersom hon snart löpt färdigt och hon, precis som många av oss mänskliga tikar, går upp flera kilo under dessa perioder…

Röja på skidtur

Det finns som sagt mycket annat att pyssla med i skogen…och skogarna här i Träsklandet är väl inte ultimata för skidpulkturer eftersom det fort kan bli lite trångt och det finns många spännande diken men det tycker i alla fall Edde bara är roligt…att man kör fast, måste gå en bit, lyfta och dra…

Edde pysslar i skogen

Blir man ute länge och har glömt något drickbart kan man i bästa fall hitta finfina istappar 🙂

Edde å istappen...

Men det är inte bara skidorna vi luftat utan även skotrar och fyrhjuling…

Edde å pappa på fyrhjulingen

Även jag fick ett paket under veckan, av snällaste (och starkaste) Heidi Andersson med en massa fina saker, bland annat dessa fantastiska sängkläder (ekologiska såklart) till tvillingarna som under veckan hunnit bli hela fem månader!

Harry - sängkläder

Henry - sängkläder

En present som man får varje dag när man bor här är utsikten man möts av varje morgon då man slår upp ögonen och som man dessutom kan njuta av resten av dagen 🙂

Veckans Tjärnliden

Medan jag sneglar ut genom fönstren har jag fullt sjå med att laga och puréa bäbismat, mitt mål är att själv tillverka det mesta av deras mat, jag säger inte att det går men jag ska försöka (förutom välling då). Är det någon som har bra tips på mellanmål och grötar får ni gärna dela med er! Vi andra i familjen med tänder vill ju också äta och det är inte ofta vi äter fisk eftersom min man är allergisk mot det men ibland händer det 🙂 Lax (eller röding) med krämig västerbottensost:

Lax

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg 500 g fiskfiléer i en oljad ugnsform. Smaksätt med salt, peppar, citronpeppar och dill. Rör samman 200 g Philapelphiaost och 2 dl finriven Västerbottensost och fördela sedan krämen över fisken. Tillaga mitt i ugnen i ca 20 minuter, tills den är genomstekt. Strö lite gräslök över fisken och servera med smörstekta kantareller och potatismos eller potatis.

Smaklig måltid och trevlig vecka!

Categories: Barn, Hemma, Hund, Recept | Etiketter: , , , , | 9 kommentarer

Inläggsnavigering

9 thoughts on “Paket, pulka & puré…

  1. Underbara bilder! Tänker på den tiden jag åkte med Aron i skogen och vi åkte på ett björnide. Tror aldrig jag har åkt så fort hem. Tänkte på Aron som låg längst bak…..Fina paket pojkarna har fått och var stora dom har blivit! Ha en fin söndagskväll! Kramen på Er!

  2. Solan

    Å vilka härliga bilder å visst tänker jag tillbaka på den tiden när jag själv åkte ut med pulkan å vilken frihet å upplevelse som naturen där upp ger. Håll igång å fortsätt i samma stil Kram till er alla

  3. Härliga pulkåkarbilder 🙂 och så fina påslakanset till de gulliga gossarna! 🙂

  4. Vilka härliga bilder från norr. Vilka sängklader!!! Hur häftiga som helst ju….får se om det blir snö i natt eller det går söder om oss

  5. eli

    Så himla fina bilder, bäst var såklart dom på H&H och de fina påslakanseten. Vet du vilket märke det är? Skulle vara en kul bebispresent istället för d vanliga klädsetet … 🙂

  6. Tittar in för att önska en trevlig helg! Håll tumma åt Eiko imorgon =)

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

