Finväder, Fulväder & Fastkörningar…

Under veckan och helgen har det verkligen varit alla möjliga olika väderlekar, från kallt och snöigt till varmt och ”blia” (töväder), lite snöblandat regn och sedan kallare och en massa snö igen…Harjakten är nu slut för denna säsong (jag längtar redan till hösten) men vi har hunnit njuta av några sista drev i alla fall. Toppfågeljakten är ju också över och såklart satt orrar på andra sidan ”lägdan” från vårt hus varje dag förra helgen…förmodligen bara för att retas 😉

Orrar i topp hemmavid

 

I början på veckan var det riktigt vårväder och jag och pojkarna var ute på en hel del ”äventyrspromenader”…här är Edde med en av hans mest använda ägodelar vilket väl kan visa på att det inte behöver vara bäst med det nyaste och dyraste, en gammal kälke och kottar som last räcker lång väg! Det är bara fantasin som sätter gränser heter det väl 🙂

Edde å kälken

 

Det blev lite kämpigt ibland med tvillingvagnen efter solvarma skoterspår men Edde var väldigt hjälpsam vid alla fastkörningar 🙂

Fastkörning med vagnen

 

Norma gillar också att ”gå” på äventyr…

Norma på språng

 

Norma springer

 

Norma och Edde drar inte så sällan iväg på egna äventyr men det är tur att de, efter en hel del träning och mycket belöning, numera är riktigt bra på inkallning 🙂

Norma å Edde drar på äventyr

 

De mindre molniga kvällarna har man även kunnat njuta av fullmånens sken vilket osökt gör att jag tänker på rävjakt, det kanske är en myt att de rör sig mer då och den enda räv jag kanske skulle kunnat skjuta for Röja med då hon en kväll skulle kvällspinka en extra gång och hon hann se räven före mig…typiskt…

Fullmåne

 

Fullmånen har inte heller ställt till med mindre sömn i detta hus, tvärt om, tvillingarna sover då bara längre och längre nätter och eftersom de passerat fyramånadersstrecket har jag börjat laga lite mat för att kunna bjuda dem på smakportioner…morotspuré har varit det bästa hittills 🙂

Morotspureätande

 

Jag inledde ju med en hemmavybild men jag kan inte låta bli att bjuda på en till…en afton då det började snöa igen vilket kanske inte framgår av bilden men vackert är det! 🙂

Tjärnis...

 

Wilda njuter också av hemmavyn och håller vakt oavsett väder…

Wilda håller vakt

 

Wilda håller snövakt

 

Igår, lördag, var det riktigt ”fulväder” med blåst och snö så då passade vi på att åka till ”staden den stora” (Skellefteå) för att hälsa på farmor och farfar, inhandla både nödvändig och mindre nödvändig ”proviant” samt lite egentid för mig med nära och kära. Jag har ju tidigare sagt att det kommer att straffa sig med en tvåhjulsdriven bil och igår när vi kommit oss hem inträffade vinterns första mer rejäla fastkörning…på gården…Sådana här dagar känns det också riktigt bra att en del av hundgården är lyxigt inglasad!

Fastkörning med bilen

 

Snön fortsätter vräka ner idag men nu hoppas jag faktiskt på lite mer vårväder vilket dock inte väderprognoserna alls lovar, inte till veckan i alla fall, tur det finns sol i sinnet 🙂 Ha en bra vecka!

Categories: Barn, Hemma, Hund | Etiketter: , , , | 11 kommentarer

Inläggsnavigering

11 thoughts on “Finväder, Fulväder & Fastkörningar…

  1. Halloj där uppe i norr! Jo man har ju hört om ert väder….här blåser det med men strålande sol. Det tar på den snö som är kvar nu med någon plusgrad.
    Var på Kronobergs taxklubbs årsmöte igår och blev invald i styrelsen där och dessutom fick 2 vandringspriser för Ayla vid Engaholms drevprov. Det var ju dessutom extra kul att det ena har jag haft 2009 med Tyra.
    Tyra är säkert dräktig då hon är hungrig hela tiden nu 🙂

  2. Ja det har verkligen varit varierat väder…men jag vill ha lite mer vinter än 🙂 Hade hoppats kunna följa med på harjakt iår, men hann inte med, men som tur är finns det ju kvar 🙂

  3. Ja vilket konstigt väder vi haft. Först tokblia, sedan snöstorm och nu lagom igen =) Hoppas vi kan lyckas boka in en till slädhundstur innan nästa vårperiod kommer =)

    • Ja det måste vi göra! Säg till när du har nån helgdag (inkl. fredagar) då du inte är fullbokad! 🙂 Nu måste det ju vara toppenföre för hundarna?!?

  4. Ja, du vet ju hur läget har varit här i Högland. Vill ge dig ett litet tips….det är inte lätt att läsa din text tillsammans med den bakgrund du har. Den var bättre förut. Var stora Harry o Henry har blivit! Stora kramen på er….Nu tar vi sportlov här efter allt bök!

  5. Mmm….märkligt, nu syns ett vit papper, så det gick bra att läsa texten….Det är nog min uppkoppling som strular som vanligt :-/

    • Ja jag blev som fundersam på vad du menade men det var nog som sagt ditt nät som spelade ett spratt 🙂 Ha ett jätteskönt sportlov! Kram kram!

  6. Tittar in för att önska Er en trevlig helg! En mård till, men inte så som jag önskade det :-/

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

