Hundbok, Hundspann & Hundutsikt…

Det har varit relativt kallt under veckan och helgen men i förrgår kunde man faktiskt höra och njuta av det allra första takdroppet för detta år då solen låg på och det faktiskt var i alla fall någon plusgrad på solsidan 🙂 Under helgen har vi haft dop för våra tvillingsöner och vi tackar ödmjukast för alla fina presenter och allt trevligt sällskap! 🙂 På måndagen var det dock dags för ett helt annat äventyr som tvillingarna än så länge är lite små för så jag och Edward lämnade av dem hos farmor och farfar för att bege oss till en väldigt imponerande och inspirerande Susanne! Jag tycker att jag har många järn i elden men här tror jag att jag ligger i lä…Förutom man och två fina barn jobbar hon heltid som journalist (hennes man jobbar också heltid), har 20 hundar som de även driver företag (Rascal Huskies) med (18 draghundar varav en ”skötehund”, 1 vorsteh och 1 portugisisk vattenhund) och jagar! Fantastiskt! Susanne har dessutom på något vis hunnit skriva en bok  och här är en bild på den vilken jag såklart hoppas att alla vill äga:

Susannes bok

 

Jag och Edde fick till vår stora lycka hänga med på en hundspannstur när vi var där på besök. Jag har i flera år velat äga ett eget spann och jag kan berätta att suget inte blev ett dugg mindre trots norrländskt mörker och kraftigt snöfall…

Edde å hundspannshundar

 

Edde tittar intresserat på när Susanne selar på hundar för att sedan släppa ut dem i den omgärdade rastgården:

Susanne selar på...

 

Edde provsatte släden redan i ett tidigt skede (flera gånger) och Susannes son Leo berättade förmodligen för honom att det var ett tag kvar innan avfärd…

Edde å Leo å hundspann

 

Jag sade åt Edde att hålla sig vid mig om hundarna var lite väl kärleksfulla men det struntade han fullständigt i…det märks att han är van våra tre hundar hemma och kanske framför allt vår unga stövartik…

Edde å hundspannshundarna

 

Jag och Edde sitter på släden, redo att åka! Vi drogs av ett finfint 10-spann och efter körde/åkte Susannes barn med ett 6-spann. Jag hade såklart med mig kameran under åkturen men hade som fullt upp med att hålla i mig, det är verkligen full fart och helt magiskt! 🙂 Jag provkörde några meter i slutet och jag lovar att jag ska träna mer på detta när jag får tillfälle! 🙂

Jag å Edde på hundspann

 

Dagen efter var jag grymt ”lämmen” (hade träningsvärk) i ryggfiléerna och framför allt i innanlåren…jag försökte motverka detta med en rejäl promenad/eventuell jakttur med tvillingarna och Röja…det fungerade väl sådär…det fanns inga färska spår och jag fick huvudvärk på det…men fint väder var det 🙂

Barnvagnspromenad

 

Ett problem med vår Beagle, ett ganska angenämt sådant måste jag väl säga, är att hon går fot hela tiden vi är ute på en ”vanlig promenad”…om jag säger ”hopp och lek” springer hon iväg några meter och gör en cirkel för att sedan komma tillbaka…hon skulle nog göra så ända till månen om hon kanske en gång skulle få en godis…

Röja på prommis

 

Och här kommer veckans hemmabild nummer ett (till höger ser ni Norma nosa av omgivningarna och på lägdan ser ni spår efter några av helgens mer ”lekfulla” gäster):

Veckans Tjärnliden 1

 

Här kommer veckans hemmabild nummer två…ganska exakt samma läge men senare på dagen och med andra hundar; Röja och min kära systers samojed Jenna:

Veckans Tjärnliden 2

 

Avslutningsvis vill jag önska alla en trevlig vecka och helg och tipsa om en smaskig vardagsrätt som jag gissar att många köper i princip färdig men som är så mycket godare att göra själv; ”Pyttipanna”:

Pyttipanna

 

Använd (stek) helt enkelt lite rester som finns i kylen, just i denna och just idag blev det potatis, sidfläsk, bacon, älgstek, rallare (en lite starkare korv från Topp Chark) och fetaost istället för ägg (som jag och Edde bakat upp idag och som maken ju är ellergisk mot)…Ni som gillar Bearnaisesås kan med fördel ha det till och gärna en kall sådan!

 

 

Categories: Barn, Borta, Hemma, Hund, Recept | Etiketter: , , | 10 kommentarer

Inläggsnavigering

10 thoughts on “Hundbok, Hundspann & Hundutsikt…

  1. Härlig berättelse, tack för alla snälla ord =) Det var roligt att ha er här, nästa gång ska du förstås få köra mer själv … vi åker ut med tre sexspann vetja!
    Fetaost i pyttipannan såg gott ut, bra tips! Äter förresten dina Rallare du kom med med god aptit. De piffade upp korvstroganoffen på ett bra sätt! =)

  2. Vad underbart med hundspann. Saknar skidåkningen med Wiggo och spann körningen….Det kanske återkommer då jag blir äldre och har mera tid. Jag låter fortfarande som Janis Joplin, så jag känner inte för att samtala med dig nåt. Har så halsont :-/ Sköt om dig och varma kramar ♥

  3. vi får köpa massa huskeys i framtiden kära syster =D

  4. Va kul! Det hade jag gärna velat prova. Parningen med Tyra gick bra igår så nu blir det valpar i huset v 17. Det skall bli skoj
    Fina bilder på vyn från hemmat

  5. Vad kul med hundspann! Köpte en släde och försökte köra med jämtarna för flera herrans år sedan men de var alldeles för lata och det blev mest trassel och bök! Trevlig helg!

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

