Stycka, Skiva & Snapsa…

Idag är det som bekant alla hjärtans dag och i år är faktiskt första året som jag sparat och fryst in ett älghjärta…tanken är att röka det men jag behöver både tips på en bra rök och ett bra recept! Jag önskar er alla en trevlig och kärleksfull dag! Här kommer en liten glimt av ”mitt frusna hjärta”… 😉

Älghjärta

 

 

På tal om kött har vi haft en hel del kötthantering i helgen, det är inte bara att jaga och panga som gäller när man är jägare! Jag tycker att man ska ta hand om så mycket man kan och jag önskar att jag var ännu bättre på det själv…till exempel önskar jag att jag kunde både bereda skinn och konservera…det önskar jag mig i allahjärtansdagspresent! 🙂 För övrigt är faktiskt hare det värsta jag vet att just ta hand om (men ack så gott), oftast gör jag grytbitar direkt men det är en hel del pyssel (och en hel del ludd) med det kan man lugnt säga så jag tar gärna emot läsares tips på recept baserat på hel hare! 🙂

Kötthantering

 

 

Och har jag sagt det förut så säger jag det igen; köp en vakuumförpackare! Snåla inte utan köp en ordentlig direkt, till exempel en FoodSaver; jägarens och ätarens bästa vän! 🙂

FoodSaver

 

 

Ätandet tar inte slut här…vi har ju firat min make Daniel som fyllt hela 34 år och han är ju, som jag skrivit tidigare, allergisk mot bland annat ägg men det gick minsann att göra en traditionell gräddtårta ändå 🙂

Älgtårta

 

 

Jag var själv förvånad att botten såg så pass bra och hög ut…här kommer receptet på den och så kan ni fylla med det ni gillar mest 🙂 Smält 50 g smör och låt det svalna lite. Blanda ihop 4½ dl mjöl, 3 dl socker, 2 tsk vaniljsocker och 3 tsk bakpulver. Rör sedan ner 2 dl mjölk och sist smöret. Häll i en smord och bröad form och grädda den sedan i nedre delen av ugnen i 45 minuter i 175 grader.

Förutom tårta fick Daniel såklart en del presenter, vi brukar oftast inte köpa något åt varandra utan köpa något tillsammans som en ny bössa, en kikare eller något annat (oftast jaktrelaterat) men jag ville visa lite födelsedagstraditioner för vår snart 3-åriga förstfödde så vi beställde en skiva och slog in den i ett paket. Denna skiva hör absolut i hemma i var jägares hem 🙂

Skiva

 

 

Han fick även fantastiskt fina snapsglas och en ”snapskåsa” som hans far Bengt själv snickrat till samt finfina öl som hans lillebror Fredrik beställt dagen till ära 🙂

Snapsglas...

 

 

Som variation till viltkött köper vi ibland korv, korv som man kan grilla på harpasset eller korv som man kan äta till middag och självklart köper vi den lokalproducerade korven från Topp Chark! Här kommer ett vardagskorvrecept för er som gillar vilt och korv och som kan kallas”Vild Korvstroganoff”:

Vild korvstroganoff

 

 

Skär 400 g falukorv i bitar. Skala och hacka löken. Fräs korven och löken i en stekpanna. Blanda 2 dl créme fraiche, 2 msk vinbärsgelé, ½ dl vatten, 1 köttbuljongtärning, 5 krossade enbär och 1 tsk timjan i en skål. Häll allt i stekpannan och låt koka några minuter. Smaka av med peppar och soja. Servera med kokt ris.

Avslutningsvis vill jag gratta min goda vän och världens bästa armbryterska flera gånger om, Heidi Andersson, till det fantastiska rekordet av 172 vunna armbrytarmatcher på 10 minuter! Här kommer en fin bild på henne då hon, höggravid men lika stark som alltid, var här i Träsklandet och hälsade på:

Gravid Heidi

 

 

Categories: Hemma, Recept, Uncategorized | 6 kommentarer

Inläggsnavigering

6 thoughts on “Stycka, Skiva & Snapsa…

  1. Dororöken är en bra rök! Har några bra recept på hare, men jag veta tusan vart dom ligger. Så fort jag hittar dom mailar jag över dom =) Jävelsk fina snaps glas! Vill ha!!! Ha en fin helg, jag tror jag håller på att åka på magflusan…mår illa och har värk i kroppen :-/ Kramen!

  2. Solan

    Har precis investerat i en vacumpackare men ett annat fabrikat men hoppas att den kommer att fungera. Var kan jag beställa de suuperhäftiga snapsglasen å kosan ? Hoppas att ni oxå hade en fin alla hjärtansdag Kramis Solan me familj

  3. Jag har flera älghjärtan i frysen o skulle behöva röka dem….är är det superförskylt….hosta o näsa som rinner är inget kul….
    På tisdag ska vi med Tyra till Gustav. Hoppas på flera valpar då jag redan har 4 tingade. Jag har inte ens lagt ut annons utan via hemsidan hittade de mig,jättekul som ny uppfödare .

  4. Jättefina snapsglas av älghornet! Så mycket roligt det finns att göra bara man har ideerna :)) ha det så bra!

  5. Kul läsning! Jo, jag gillar också att ta vara på så mycket som möjligt från djuren. Tog några tungor vid älgjakten och kokade dem. Men huvva, gott var det inte och jag kan inte släppa tanken på att jag typ kysser en älg … Det fick bli hundgodis istället – mycket uppskattat. Har några älghjärtan som jag vill prova röka också. Hoppas på bättre lycka där. En jaktkompis har en rök så jag ska nog få vara med där!

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

