Flygge, Färd & Födelsedag!

Jag verkar ofta börja mina inlägg med en liten tillbakablickande väderprognos och varför bryta ett mönster?! Denna vecka och föregående helg har bestått av riktigt fint väder och ganska snöigt väder…Norma har drivit hare riktigt bra men har skurit sig på frambenen av skaren så hon har fått påtvingad jaktvila men ändå fått busa lite…bland annat med min pappas och bonusmammas hund Niko som varit på besök:

Norma å Niko 1

Norma å Niko 2

Några skogsskidturer har jag till min stora glädje hunnit med, bland annat var jag och Röja på utflykt till ”Flygge”, med Tegsnässkidor funderade jag dock inte ens på att försöka ta mig upp…jag måste nog köpa snöskor som Susanne tipsat om…

Flygge

Jag verkar ju ofta misstro vår beagle Röjas jaktliga förmåga när snömängden är stor men även denna helg förvånade hon mig…jag fick kämpa med skidorna men hon kämpade efter mig och vi åkte på efterlämningarna av ett riktigt harpartaj vilket resulterade i i alla fall en timmes ansträngande drev 🙂

Harpartaj

Jag har såklart fotat en massa bilder hemmavid också så här kommer veckans Tjärnlidenbilder:

Veckans Tjärnis 1

Mot N.Tjärnliden

Några bilburna utflykter har vi också hunnit med och idag när vi skulle iväg hade såklart ”minibussen” frusit ihop och jag kan inte med ord beskriva irritationen och styrkepasset det innebär att få på plats två tremånadersbäbisar och en treåring endast genom förardörren…flera gånger dessutom…nåväl; Edward kom sig på förskolan (till slut) och jag, Henry och Harry kom oss till jägarfrun Martina i Storklinten 🙂

Storklinten

Om man kunde köra isväg över det stora Lidsträsket vore det ganska nära mellan oss men det kan man såklart inte…inte med bil i alla fall 😉

Storklinten 2

I farten hann jag även ta någon bild på deras fina unga dreverhanne Klinton som vi hoppas kan bjuda på många fina drev framöver 🙂

Klinton 1

I morgon väntar massvis med ärenden i Norsjö och lite kalasfirande eftersom min käre make fyller år, jag och Edward har slagit in presenter och förhoppningsvis lyckas jag fixa till någon slags tårta utan innehåll av ägg (eftersom födelsedagsbarnet själv är allergisk mot sådana) och utan choklad (eftersom han märkligt nog inte gillar det)…har ni tips så hör av er! Här väljer jag att fira honom med en ”fin” bild av honom i sitt rätta element (men med ont i sina vackra ögon tyvärr) samt en ovanlig och titellös dikt som jag skrev för något år sedan då jag gick en kurs på Umeå universitet i skapande svenska och uppdraget var just icke traditionell kärlekslyrik och såklart hade jag Daniel i mina tankar ❤

Daniel

 

Rött torp

brinnande brasa

icke isolerad hall.

Jag hänger din tvätt

i ordnade rader.

 

Utanför var hösten frusen

morgonen just vaken

med fotspår i frosten.

Du hade pluggat i

min motorvärmare.

 

Gnistrande asfalt

eko av kedjor

vid inbromsning.

Jag hade fyllt din matlåda

till brädden.

 

Ljuset mörknar

när kvällen föds

med hastiga steg hemåt.

Du hade burit in ved

till uppvärmningen.

 

Natten tar vid

stjärnorna glimmar

av goda drömmar.

Vi ligger sked

tätt tillsammans.

Categories: Uncategorized | Etiketter: , , , | 11 kommentarer

Inläggsnavigering

11 thoughts on “Flygge, Färd & Födelsedag!

  1. Härligt inlägg och god skratt jag fick av bilden på Daniel =D Dikten förstår jag inte, men det kan bero på att jag är en utlänning :-/ Kram på Er och en grattis kram till Daniel!

  2. Jätte fina bilder! Som tips på tårta har jag som förslag en äggfri sockerkaksbotten, glasscreme (3dl vispgrädde+3dl vaniljsås/pulvermarsansås) och en god sylt! Annars så kolla in denna sidan, finna massor med smarrigt! http://sockerrus.se/recept-2/ 🙂

  3. Gunnel

    Grattis till Daniel! Vilken otroligt fin dikt Mona. Fick en tår i ögat här!

  4. eli

    Vilken fin dikt, Mona! Du får gratta Daniel så mkt från mig i morgon. Förut innebar hans födelsedag att jag alltid på allvar kunde börja räkna ner och längta till min egen, men jag har slutat med d nu :p

    Till chokladvägraren, gör världens enklaste glasstårta åt honom: Mixa frysta hallon (eller andra bär) med matlagningsyoghurt, florsocker och lite lime (och basilika om man vill). ”Glassen” ska serveras genast och gärna på typ krossad digestive- eller kakbotten för att få en tårtig känsla.

    • Tack Elisabeth! Jag håller med, nu längtar man verkligen inte till födelsedagarna längre…tvärt om… 😉 Jag har lyckats göra nån glasstårta tidigare som han gillat men man vill ju gärna variera sig så ditt tips låter toppen! 🙂

  5. Hej där uppe! Vilka fina bilder, solen över snötunga träd är kanonfin. Ett stort grattis till din jägarman 🙂
    Uhh jag har en som fyller jämt i april…va ska man hitta på?
    Idag hämtade jag min nya studsare Browning X-bolt 30-06, o nästa blir i vår en lerduvebössa , Beretta är det tänkt.
    Tyra har börjat löpa. Jag kommer inte iväg till Finland som tänkt (se min hemsida http://www.jaktvallens.se)
    alla hytter slutsålda. Men jag har fått tips av min uppfödarmentor ang en kanonhane. han bor nära dessutom.
    Ha en fin helg där uppe. VI skall få mer snö imorgon…..suck!!

    • Ja det är inte lätt med presenter men du kommer säkert på något! 🙂 Nya vapen är alltid kul, hoppas de kommer hjälpa dig att fälla mången vilt! 🙂 Jättefin kennelhemsida å stort lycka till med parningen! Här kommer det oxå mer snö…det känns faktiskt som att det räcker nu…

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

