Mård, Månpromenader & Mat…

Jag avslutade ju förra inlägget med att vi skulle ut och kolla till mårdfällorna och minsann där satt det en rackare 🙂 Även en skata har ”åkt dit” under veckan. Jag kämpar på nu då jag för första gången fått ”tummen ur” och börjat skicka in till Jaktjournalens rovdjurskamp (jag var för övrigt med där på bild, i förra numret tror jag) och såklart har vi aldrig haft så lite rovdjur som nu men men…

Mona m. mård å skata

 

Efter önskemål kommer här lite bilder på hur våra fällor ser ut, de är förmodligen inte alls optimala men vi brukar ju få mårdar i dem så…Själva slagjärnet heter Trapper 90 och finns att beställa på nätet. Som lockbete har vi ofta slaktreser från vilt vi skjutit och så brukar vi strö ut lite småkulehundmat samt locka med doftmedel vi köpt på Z-aim.

Mårdfälla 1

 

Mårdfälla 2

 

De hundar som inte direkt har jaktsäsong just nu vill såklart ändå ha stimulans så det blir just nu (kvalietstid med hundarna för min del) en hel del skidturer,  promenader,  lydnadsträning och bus. Jag kan inte säga tillräckligt många gånger hur viktigt det är att hålla hundarna i form, det är viktigt med alla hundar beroende på ras och ändamål och jakthundar vill man såklart att de ska vara i toppform till jakten och det blir de INTE om de bara får sitta i hundgården! Detta gäller dessutom året runt! Här kommer lite bilder från veckans kvalitetstid med hundarna:

Myrtur m. Wilda

Mot Lidmyran (tror jag att det heter)…Någon dag ska jag skriva en bok kring alla namnsättningar på myrar och pasställen! 🙂

Mot Lidmyran

 

Här har jag, Wilda och Röja just kommit ut på vägen efter en ”äventyrspromenad” som jag brukar kalla det. Jag har nämligen svårt att hålla mig efter vägar och framför allt svårt att gå fram och tillbaka…många vänner och kanske mest min man har blivit lidande av detta då man aldrig vet hur svårt det är att ta sig fram eller hur lång tid man blir borta men det är det värt (tycker jag)! 🙂

Promenix m. Wilda

Promenix m. Röja

 

Här kommer en bild från vår sommarväg vilken vi inte riktigt hunnit med att ploga upp i vinter men det går bra att gå där efter skoterspåret (just nu är den så välpackad att den till och med håller för tvillingvagnen) och den är så vackert naturligt inramad 🙂

Sommarvägen

 

Vi har stundvis haft en del del slagugglor i närheten och jag var säker på att jag såg en efter ”gamla landsvägen”, kolla in björken en bit bort och till höger, jag förfrös nästan mina fingrar beredd på att fånga den på bild då den till slut visade sig vara en tjurig snöklump 😦

Ugglan...

 

Även barnen har ”motionerats”, jag får nästan panik eller i alla fall ångest om jag inte fått ut alla barnen åtminstone en gång per dag…just nu är Edde inne i en sparkperiod 🙂

Edde sparkar

Huset, omgivningen och ”bytesväggen” ser i alla fall näst intill perfekt ut efter denna vecka 🙂

Bytesväggen

 

Kolla speciellt in orrarna och tänk er dem i en god gryta….här kommer ett påhittat favoritrecept tillägnat de fantastiska människor som vi fick köpa vår paradisgård av:

Monas Skogsfågelgryta:

4 bröst av orre eller tjäder

1 gul lök

1 paket bacon i bitar

2 pressade vitlöksklyftor

1,5 dl rött vin

1 msk kycklingfond

2 tomater i små bitar

1 knippe hackad gräslök

1 msk torkad timjan

3 msk rårörda lingon

2 dl grädde

2 msk soja

Salt och pepparmix

Vetemjöl till panering

Smör till stekning

Skär köttet i små bitar, salta och peppra och vänd det i mjöl. Bryn det sedan i smör, plocka upp och bryn sedan lök, bacon och vitlök.

Tillsätt fågelköttet, häll på vin, fond, soja och grädde och koka upp. Lägg i tomater, gräslök och timjan och låt sjuda.

Smaka av med rårörda lingon, salt och peppar. Servera med kokt potatis eller ris.

 

 

 

 

 

 

Categories: Barn, Hemma, Hund, Jakt, Recept | Etiketter: , , , | 4 kommentarer

Inläggsnavigering

4 thoughts on “Mård, Månpromenader & Mat…

  1. Halloj! Härliga bilder!! ja nu e väl vår jaktsäsong med taxarna slut. Sista helgen..o vi går inte ut….Ser fram emot 1 okt redan.
    Vi har ju hare o räv men med andra hundar då…

  2. Härligt Mona!!! Så skall det vara, meeeeeen, jag ser bara en mård och fyra orrar =) Så du är skyldig skogen 3 mårdar till om inte mera 😉 Samma gäller för mig…jag är nog skyldig naturen fler än fyra mårdar. Hoppas jag hinner ta några till innan parningstiden kör igång. Underbara bilder! Kram på Er allihopa

  3. Solan

    Tack snälla för receptet på orrgrytan nu kan jag åxå laga nåt smarrigt å bjuda de mina på och blir de för lite orre så vet jag ju var dom hänger, nä jag skojar bara lite.ha de bra å sköt om er. kramis från oss

  4. Vilka härliga utflykter du gör, gillar inte heller att gå rakt fram och tillbaka utan vill gärna kolla lite bakom den stigböjningen och den och den … 🙂
    Kul se mårdfällan också, den verkar fungera som den ska! 🙂

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

