Byten, bus & besök…

Ännu en vacker…och iskall…vintervecka har passerat vilken inleddes med trevligt besök av en hund- och bloggvän, Susanne, samt hennes son och två av måååånga hundar (de har även draghundar vilka jag hoppas få besöka live inom snar framtid). Kolla in Susannes jaktliv. Norma gav järnet med sina två nyfunna vänner Hagel och Trassel:

Norma, Hagel å Trassel

 

Årets hittills kallaste vecka har även innehållit en massa bilkörning hit och dit; Skellefteå, Norsjö, Umeå, Bastuträsk och Renbergsvattnet. Ett tips för riktigt kalla bilturer är att ha med värmeljus och tändstickor om du skulle bli stående med bilen…Här är en bild från när jag och tvillingarna var på väg till Renbergsvattnet för att mysa med Annelie (som för övrigt är en av deras blivande faddrar) och bilens motortemperatur aldrig kom över 65 grader:

På väg mot Renbergs...

 

Natten mot fredag då Daniel steg upp vid tre för att göra sig klar för jobb såg han en räv på gården, han väckte mig och jag gjorde mig redo med 222:an. Jag behövde inte vänta länge förrän en fin röd yngre rävhanne visade sig från sin bättre sida 🙂 Edward ville vara med på bilden så här poserar jag med räven och Edde med en nötskrika jag sköt tidigare i veckan:

Mona, Edde å byten.

Lördag var vädret helt plötsligt mycket mildare så Daniel gick ut och släppte Norma, efter en liten stund fick hon upp ”träningsharen” vilken buktade fint i Tjärnlidenskogen och gäckade Daniel genom att som vanligt komma i full fräs mot och över vägen…Tredje gången den visade sig blev tredje gången gillt och Daniel fick skjuta den efter 3,5 timmes klockrent och tapptfritt drev av Norma (Bergvattnets Dakka som hon heter på stamtavlan):

Norma å hare

 

Jag är så glad över att bo här och känner lycka och njutning varje dag jag skådar ut över vårt paradis i träskens land i Västerbottens inland. Jag har lite svårt att förstå att inte alla vill bo så här enskilt omgiven av skog men det finns förmodligen många som inte förstår mig heller…här är i alla fall veckans fantastiska hemmavy:

Hemmavy

Nu ska jag klä på tvillingarna, som redan blivit tre månader och som för det mesta sover hela nätterna, för att förhoppningsvis lyssna på mer hardrev (med Röja idag) och kolla till mårdfällorna 🙂 Jag önskar er alla en toppenvecka!

Categories: Barn, Hemma, Hund, Jakt | Etiketter: , , , | 10 kommentarer

Inläggsnavigering

10 thoughts on “Byten, bus & besök…

  1. gunnel o robert

    Härligt Mona! Är så glad för er skull. Ni verkar trivas som fisken i vattnet! Får man önska? Jag vill gärna se en bild av mårdfällorna och så undrar jag varifrån (i huset) ni skjuter utan att räven hinner bli misstänksam och sticka. Blir faktiskt så inspirerad att nu är det n ä s t a n så att jag är lite sugen på att faktiskt greppa bössan för första gången sedan jägarexamen och ta en av alla våra rävar! ha en fin söndag! Hälsa alla dina killar!

    • Tack Gunnel! 🙂 Klart att du ska greppa bössan, det kanske är det som saknas 😉 Det gäller att ha ett hus/koja med ett fönster eller lucka som går att öppna i princip ljudlöst 🙂 Jag kan lägga ut några mårdfällsbilder på nästa inlägg 🙂

  2. malin

    Joo…jag förstår 😉 tack för alla härliga bilder hemifrån 🙂

  3. Grattis Norma med haren och grattis Mona med räven!!!! Härligt! Roligt att se att det finns även god jaktlust hos matte! Ser ju lovande ut för Norma! När tänker du starta henne på jaktprov? Fick en mård igår, men lon han dit förre…. =( finns att läsa på min blogg. Kram på Er och vi hörs imorgon, så får du höra veckans resultat 😉

  4. JIHOOOOO! Grattis med mården! Härligt! Nu får Wilda jaga fler fåglar, tack vare Er =)

  5. Fnissar när jag ser bilden med dig, Edde, räven och nötskrikan. Kul att Edde är så laddad för det här med jakt han med! ”Inte så underligt” tycker säkert många och tänker på de föräldrar han har. Men mina barn är, hittills, i alla fall inte så heta på det här med hundarna. Det är så vanligt liksom 🙂 nåja, om jag inte pressar på för mycket så kanske det tar sig! 🙂
    Kul att hälsa på dig! Ni är sååå välkomna hit vid tillfälle, jag ska se ut en ledig vardag så får vi se om det passar, eller en helg.
    Kul också att du hälsat på i Renbergsvattnet. Vi har köpt en schäfertik av henne en gång för läääänge sedan!

    • Ha ha, ja det gäller att hålla allt på lagom nivå…inte helt lätt alltid 😛 Vi får se vad det blir av våra avkommor 😉 Ja kolla in en dag som passar, gärna en fredag om du är ledig någon veckodag eller på helgen såklart då är det lättare för mig att få bäbishjälp 🙂 Kram kram å hälsa hela stora familjen!

  6. Strömlöst i Högland precis nu p.g.a ett fälld träd på el ledningen i Bredsele…Mit i Arons bakningen inför klassdiscot :-/ Tittar in för att önska en fortsatt trevlig kväll!

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

