Norma, Njure & Naturfenomen…

Det har varit en fantastiskt fin vintervecka då träden varit vackert frostiga och solen visat sig allt mer och eftersom vi bor så högt har det inte varit speciellt kallt heller, kring tio minusgrader. Nästan varje dag känner jag mig som min vän Annelie brukar uttrycka det; naturreligiös. Vädret har bjudit på vad man nästan kan kalla naturfenomen, ena dagen bjöd himlen på en kombination av sol och snö:

Solsnö 2

Och nästa dag en vinterregnbåge vilket ju borde vara omöjligt eftersom det krävs vattendroppar för det…men om jag har förstått det rätt kan det i sällsynta fall inträffa då det regnar på högre höjd!? Vackert var det i alla fall!

Vinterregnbåge

I detta fina väder har vi såklart jagat en del och Norma (Bergvattnets Dakka) slutar inte att imponera…i jaktsammanhang…hon kan fortfarande trötta ut mig med sina hyss men är näst intill outtröttlig i skogen och bjuder på fantastiska drev. Hon är ju bara tio månader och jag längtar rent ut av tills det är dags för jaktprov för hennes del…och utställning för visst är hon grann? 🙂

Norma

Vi har en perfekt ”träningshare” som håller sig ganska nära vår gård, igår fick Norma upp henne nästan direkt vi släppte och drev sedan i hela fem timmar med cirka femton minuters tappt totalt. Tidigare i veckan då jag och sönerna var ut med henne bjöd hon på ett liknande drevscenario men då vågar jag inte säga något om eventuell tappt eftersom jag var tvungen styra barnvagnen (som för övrigt borde ha skidor som tillbehör) hemåt för att mata bebisar…jag hade dock koll på henne via pejlen (och under pejlen ser ni för övrigt min nya fina duk som jag fått av svärmora):

Norma jagar 2

Igår bestämde sig i alla fall min make för att skjuta haren för henne, han såg den fem gånger…och den lever ännu…Det är en av få harar som faktiskt helst undviker vägar och när den nu kom mot vägen hoppade den direkt över med ett långt skutt. Norma måste nu tvångsvila och igår var hon faktiskt riktigt trött och med en sårig nos:

Sårig nos 2

Idag skulle jag ut på en skidtur helt själv, ja inte utan hund förstås så jag tog med Röja (Snälle-Jägarens Röja). Jag tog på henne pejlen men eftersom snön inte riktigt bär henne räknade jag inte med att det skulle hända så mycket så jag tog kameran med istället för bössan och det skulle jag såklart inte ha gjort…Jag hann bara till ”Måsabacken” så började hon väcka och det fanns massor av harspår:

Måsabacken - harspår

Hon fick upp haren och kämpade på och drev den i ungefär två timmar, bra jobbat! Om ni tittar noga på följande bild ser ni henne:

Röja vinterjakt

Det har varit en toppenvecka och tvillingarna har börjat sova så himla bra att jag inte ens känner mig speciellt trött 🙂 Till veckan ser jag fram emot trevliga besökare och utflykter där en dock känns väldigt gruvsam då vi ska till Umeå och göra en njurscintigrafi på lille Henry som endast har en njure men förhoppningsvis en väl fungerande sådan. Jag kommer i alla fall få många tillfällen att packa min nya skötväska som väl måste vara perfekt för en jägarmamma som dessutom alltid har för mycket saker med sig…

Ny skötväska

Categories: Barn, Hemma, Hund, Jakt | Etiketter: , , , | 9 kommentarer

Inläggsnavigering

9 thoughts on “Norma, Njure & Naturfenomen…

  1. Kul att se, vilka uthålliga jakthundar ni har! Imponerande!
    Men låter inte kul att ena pojken bara har en njure? Det får jag kanske veta mer om vid vår dejt?
    Ha det gott så länge!

  2. Camilla Nilsson

    Skidor till barnvagn:
    http://axso.se/sv/

    🙂

  3. Du, bilden på regnbågen ser ut som en Halo (naturfenomen)…googla! Stackars voffs med sårig näsa =) Bra jaktlust! Hoppas allt går bra med Henry…skall hålla tumma. Varma kramar till Er ♥

    • Tack Miranda! Ja det kanske var en halo, en sån där vertikalpelare i så fall för den var ganska långt från solen och inte alls en ring…det jag hann se i alla fall 🙂 Kram kram!

  4. Vad härligt ni har. Duktig harhund ni har…..kämpa i denna snön. Vi ställde in jaktprovet för Ayla , snön i veckan o kallt idag.
    Helgens jakt blir inte heller av med taxarna pga kylan….liten kropp kyls ju ner fort.
    Ha en fin kväll!

  5. Tittar in för att önska dig och familjen en trevlig helg!

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

