Förlovning, Fjällvärld & Fjälljakt…

Just denna dag för exakt sju år sedan förlovade jag och Daniel oss långt uppe i de förtrollande vackra Arjeplogsfjällen. Tidigt på morgonen  satte vi på varandra ringarna medan vi fikade frukost och laddade inför toppfågeljakt i Tjärnberg. Tanken var att så klart att detta skulle ge en massa jakttur men så blev det inte, det var över 30 minus och inte en fågel i sikte…men det var vackert och vi fick tur i kärlek istället 🙂

PICT0489

Detta får bli ett inlägg hyllat till kärleken och till fjällen. I vinter blir det inte så många turer till vår fjällstuga på Sandvikens Fjällgård eftersom tvillingarna är lite för små för att njuta av fjällvärlden ännu men jag saknar det helt klart! Tur att stugan och fjällen finns kvar! Nu tänkte jag bjuda på lite vinterarkivbilder från våra vykortsfjäll 🙂

Här är jag och Edde utanför stugan på väg ut på en skidtur, jag undrar verkligen hur jag ska lyckas få ner tvillingarna i pulkan? Jag har i och för sig två pulkor men jag tror det är svårt att dra dem själv…jag ska klura på detta!

DSCF5736

Man kan verkligen bjudas på en fantastiskt utsikt över Tjaktjaure då man kliver ut på den lilla fjällstugealtanen 🙂

130

På den tiden jag ”körde skoter på riktigt” gjorde vi många och långa turer och ett favoritresemål var och är Sulitjelmaglaciären där det dessutom alltid är fint väder 🙂 Min önskan är att kunna gå dit och tälta en vacker sommar- eller höstdag 🙂

DSC00173

DSC00176

En del jakt har vi också hunnit med i fjällvärlden men jag måste säga att det blev mycket sämre sedan Länsstyrelsen bestämde sig för att dra in på ställen där man kan köpa jaktkort! Det underlättade såklart när man förr kunde vakna, kolla in vädret och sedan köpa jaktkort på plats, nu måste man istället köra drygt 12 mil enkel väg till Arjeplog för att köpa eller köpa för flera dagar i förväg och ni vet ju hur vädret är i fjällen; mycket oförutsägbart. Tanken var, om jag har förstått det rätt, att det även skulle gå att köpa jaktkort på nätet och det vore ju jättebra men jag tror tyvärr fortfarande inte att det fungerar…Mycket jaktande har vi gjort tillsammans med vår vän Alf-Inge och hans fina engelska settrar:

PICT0498

Många kullerbyttor på skidorna har vi också gjort, i mitten på bilden ser ni mig kravla runt i snön tillsammans med en förvånad vovve (hans husse är, till skillnad från mig, mer som en norsk Gunde Svan) 🙂

PICT0493

Men ibland lyckas vi både stå upp och fixa god middagsmat 🙂

PICT0497

Förlovningsdagen har vi firat med diverse jakt med avbrott för kalas i grannbyn och sedan god middag till i alla fall Daniel och Edward, själv har jag börjat på en kur Cambridge för att snabbare komma vidare till toppform eller i alla fall till en smalare form 🙂

Categories: Fjällen, Jakt | 10 kommentarer

Inläggsnavigering

10 thoughts on “Förlovning, Fjällvärld & Fjälljakt…

  1. gunnel o robert

    Grattis turturduvor! Önskar er många lyckliga år tillsammans! Sandvikens Fjällgård hälsar till hela familjen!

  2. Grattis till Er båda och vilka underbara bilder ♥ Vi har nog mer gemensamt än va vi visste om (= Får gåshud av att läsa inlägget (=

  3. Bengt

    Vilken underbar kärleksförklaring till familjen, fjäll – och friluftslivet. Grattis, grattis, grattis……..

  4. Så härligt att läsa. Och läckra bilder. Vi har faktiskt varit en sväng till Sulitjelma – när vi var på bilsemester i Norge. Men inte begett oss ut på fjället – bara spanat och längtat till dess det kan bli en annan gång =)

  5. Solan

    Å vilka fina bilder du har tagit å visst börjar man längta till fjälls de är bara såå vackert där. Ser åxå att pulkan ser ut att funka va bra att den kom användning. Å Grattis till er båda vilken Härlig bild på er Förlåvning Kramis Solan m Familj

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

