Hundar, Husdjur & Helgläsning!

Nu är vi alltså inne på år 2013, åren flyger förbi och det känns som att det tar längre och längre tid att lära sig skriva rätt årtal vilket man ju behöver lite nu och då. Upplegorna har hunnit tina alternativt blåsa bort, snön har sjunkit ihop något och några centimeter ny snö har hunnit anlända. Det nya årets ankomst firade vi här hemma i Tjärnliden tillsammans med goda vänner. Vi inledde firandet med hamburgerlunch och sedan lämnade jag och Jennie alla ”grabbar” hemma för en nyårsskotertur:

Nyårsskotertur

Sedan började mat- och drickorgien…Till förrätt gjorde vi små rösti som serverades med gräddfil, rödlök och löjrom. Till varmrätt blev det älgfilé med ”potatiskakegratäng” och svartvinbärssås och efterrätten (som för övrigt måste vara 2012 års mest tillagade efterrätt i hela vårt avlånga land) bestod av vaniljpannacotta med hallon och riven choklad. Jag ska inte tråka ut er med bilder på allt eller ens recept (hör av er i så fall) utan väljer att visa en glimt av huvudrätten:

Älgfile m. potatiskaka

Även hundarna hade vänner på plats under nyårsfirandet och Wilda var speciellt glad som hade en likasinnad att leka med, Ricko, och speciellt glad var även jag (för alla hundars skull) som förutom det trevliga sällskapet inte hörde en enda raket eller smällare 🙂

Wilda å Ricko

Förutom våra tre hundar har vi nu ett till husdjur, en julklapp till Edde i form av en guldfisk (han skulle bestämt ha en röding men i brist på det ville han ha en fisk som var orange) som heter Kalle…eller rättare sagt hette Kalle…han avled tyvärr i morse. Jag och Edde begravde honom i soptunnan och så var det inte mer med det. ”Nu måste vi köpa en ny fisk” sa Edde bara. Jag måste säga att det faktiskt känns lite jobbigt med en liten skål med en fisk i, det är förmodligen nära djurplågeri? Men Edde är/var glad i att se på den och ge den mat och jag försöker inbilla mig att det faktiskt är sant att fiskar bara har ungefär 1 sekunds minne…

Fisken Kalle

 

Vilda djur har vi också sett en hel del av; tjädrar, orrar, älgar och nötskrikor där jag endast lyckats döda en av den sistnämnda arten och inte fått ett vettigt foto ens på de andra. Man skulle ha en kamera som var ungefär som en ”Transformers” – med en snabb knapptryckning skulle den veckla ut sig ur sitt väldigt skyddande lilla skal och genast vara redo att fotas med. Många djur har vi sett när vi varit ute på skoterturer hela familjen då vi bland annat sett till mårdfällorna samt spanat in diverse spännande spår och plumsat i snön (tvillingarna föredrar att sova gott i pulkan) 🙂

Edde på skotertur

 

På drevhundssidan har Norma faktiskt gjort några riktigt bra och långa drev trots att snön inte riktigt bär henne och hennes tassar verkar hålla fantastiskt bra. Vi undviker såklart riktigt skarpt före och det är väldigt skönt att hon kan ”jaga av sig” lite av sin extrema energi, hon är i princip outtröttlig! För Röja är det lite svårare, hon kämpar på i snön men har det verkligen inte lätt och får nog vila lite tills snön satt sig mer…

Röja jagar i snö 2

 

På tal om något helt annat glömmer jag hela tiden bort att jag tänkte ge boktips på bloggen också och nu har jag såklart hunnit avverka en massa böcker men jag tog en liten bild på några av mina senast lästa böcker som jag faktiskt rekommenderar och även här får ni höra av er om nu vill ha utförligare recensioner…

Boktips

 

Edde har också ett boktips på en bok han fick av ”tomten”: ”Ella på älgjakt” som är skriven av en ganska lokal (debuterande tror jag) förmåga; Elisabeth Berggren. Jag kan tycka att den är lite väl pedagogisk men passar nog barn i många åldrar och den beskriver faktiskt hur älgjakt kan gå till i verkligheten 🙂

Eddes boktips

 

Avslutningsvis blev jag tipsad om en ny bildcollageapp till mobilen och testade den idag efter ett lydnadspass med hundarna där belöningen kanske var i bästa laget i form av julmatsrester såsom pressylta och leverpastej 🙂

Lydnadsträning 2

 

Dela gärna med er till mig om ni har tips på roliga bildappar eller andra bra-att-ha-appar och ha en fortsatt trevlig vecka!

Categories: Barn, Böcker, Hemma, Hund, Jakt | Etiketter: , , , , | 6 kommentarer

Inläggsnavigering

6 thoughts on “Hundar, Husdjur & Helgläsning!

  1. Fredrik

    En bra bild-app: https://play.google.com/store/apps/details?id=nz.co.activedevelopment.picframe_android&hl=en

    Du kan göra collage med mera, kostar 7 kronor, simpel och bra=)

  2. gunnel

    God fortsättning! Blir nyfiken på den appen. Vad heter den?

  3. Här bär snön bra! Tänkte på dig igår då jag ränne, att du o hunna skulle vore med (= Vad Wilda såg liten ut jämnförd med Ricko (= Hoppas att allt rullar på och att det nya året startade bra! Imorgon skall vi ta oss en fisketur! Kram på Er alla…och appar har jag noll koll på, eftersom jag äger en stenålderstelefon :-/

  4. Kul att läsa om er…vi hade älgkalvsfilé med 🙂
    haft härliga dagar 2 dar i rad nu med fina drev för Ayla och Trym.
    Tyvärr fick vi inte skjuta för dem men nära var det för 4 skyttar ….

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

