Upplegor, Uppblåst & Uppklädd…

Efter i morgon, nyårsafton alltså, kan man väl säga att perioden då man aldrig känner hunger är över. En god vän, Jocke, brukar säga att människan är det enda djur som äter utan att vara hungrig och visst är det väl så och inte känns det som ett vidare smickrande karaktärsdrag heller. Ganska uppblåst är känslan just nu men ändå när jag ser på bilder från julafton (som för övrigt firades här hemma på ”ranchen” med många av våra nära och kära) skulle jag lätt kunna äta julbord en gång till 🙂

Julmat

 

Vår förstfödde, Edward, motionerar dock bort allt på dagarna, bland annat med sin nya julklapp som han sällan vill skiljas från (möjligen för en tur på någon av de större modellerna)…Vi var i valet och kvalet men bor man här måste man så klart ha en miniskoter förr eller senare så varför inte förr?! 🙂 Stort tack även till farmor och farfar som bidrog till att ytterligare utöka vår maskinpark!

Edde å miniskotern

Förra året kom tomten på en Ockelbo men i år kom han på fyrhjuling…med släp för att rymma alla klapparna. Edward har aldrig förstått det där med att tomten har renar av någon outgrundlig anledning…Han undrade även varför tomten hade vår fyrhjuling och varför det bland annat fanns julklappar från farmor och farfars hus i stan…de är smartare än vad man tror de små 🙂

Tomten på fyrhjulingen

Som ni förstår är det Polaris som gäller på vår ”ranch” och funderar ni på att inhandla någon maskin föreslår jag att ni besöker Hällgrens Motor AB i Burträsk!

”Edde” har haft som en ”blygperiod” vilken dock börjar bli bättre och tomten gick faktiskt bra, han hjälpte honom gärna att dela ut paket. När vi sedan kom till öppningsprocessen tog det tid minsann för han ville leka med varje sak innan han öppnade nästa och jag som trodde själva öppnandet var det roliga?

Edde å tomten

Henry och Harry tog det mesta med ro i sina babysittrar (kan det verkligen heta så i plural?) uppklädda som de var av mormor Lena 🙂

Uppklädd Harry

Uppklädd Henry

Men nu lämnar vi julfirandet för detta år och ger oss in i jakten; min käre make Daniel har skjutit två orrar till på toppfågeljakt…

Daniel å orren

Daniel å orre 3

…medan jag då fått/valt (vilket går att diskutera) eftermiddagspassen då fåglarna gått och lagt sig…men jag är glad bara jag får mig ut på en tur med mina kära Tegsnässkidor och framför allt är jag glad att få ge hundarna en match motionsmässigt i det nu tjocka snötäcket, eller rättare sagt ge vår finnstövare Norma en match vilken är i det närmaste outtröttlig…

Tegsnässkidor

Röja å Norma i snön

För Norma är det ingen konst att ta sig fram, hon fick till och med upp en hare i förrgår då vi var ute medan vår Beagle Röja kämpar järnet bara för att ta sig upp efter att ha luktat under alla granar och vår prinsessa finnspetsen Wilda som är väldigt bekväm…eller smart…väljer att gå efter i mina skidspår…Och såklart har jag lyckats komma riktigt nära och skrämma upp fåglar som lagt sig till ro, här är vingslagen från en riktigt fin orrtupp som i princip flög upp mellan mina skidspetsar (det var tur jag såg spåren av honom innan):

Orrvingslag

Jag har sagt det förut och jag säger det igen; vi bor i ett paradis! Ett för denna dag upplyst sådant! 🙂

Upplyst hemma

Vi har även firat Wilda som denna vintermånad fyllt hela 5 år…tiden går fort…och här bjuder jag på en superfin bild av en ganska nyhämtad liten Wilda som vår vän Tommy tagit när vi var på skoterutflykt till Stavträsk:

Wilda valp

På tal om hundar önskar jag att alla kunde tänka på våra fyrfota vänner (av alla sorter och storlekar) och strunta i fyrverkerier och smällare i morgon! Om inte den omtanken hjälper så tänk då på att det är som att ”kasta pengar i sjön” och att denna vinter faktiskt bjuder på ovanligt många norrsken! 🙂

Gott Nytt (Jakt)År på er alla!

Categories: Barn, Hemma, Hund, Jakt | Etiketter: , | 4 kommentarer

Inläggsnavigering

4 thoughts on “Upplegor, Uppblåst & Uppklädd…

  1. O vad söt Wilda är!!!! Klart att Edde skall ha skoter! Bara bra att dom lär sig medans dom är unga, så har dom lite mera vet då dom blir 16 och får en större maskin! Grattis Edde, Aron är nog bra avis =) Det ser ut att Ni har haft en underbar jul och jag säger som dig, magen är konstant uppblåst! Skall väl köra igång med lite träning efter alla helgar =) Härligt att det har gått bra på toppjakten, jag skall ut idag, men det är klubbsnön, så det kommer nog att kännas….Ha nu ett gott nytt år du o din fina familj ♥ Klappa hundarna, ge Edde och tvillingarna en riktig go kram från mig ♥

  2. Härliga bilder du visar….miniskoter…coolt! Visste inte att det fanns. Ja här nere är det ju inte så vanligt med skoter även om det finns de som har.
    Nu töar det på bra och gräsmattan visar sig här o där i trädgården. Det går nog att släppa taxarna snart vilket är kul. Lite rädd är jag dock då det blir mycket vatten i skogen, inte så lätt för en tax att klättra upp i ett dike med vatten.
    Ha ett Gott Nytt År hela familjen!

  3. Fnissar när jag läser om att Tomtens fyrhjuling kändes bekant, och ler åt de söta tvillingarnas kläder! Är sugen att hälsa på och se hur ni har det, och ev kolla in den där jakthundslitteraturen vi pratat om. Kanske när alla högtider lugnat sig att det kan passa … 🙂

  4. Härliga bilder!! och så önskar jag dej ett gott nytt år tillbaka :))

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

