Pannlampa, Pepparkakor och Polaris…

Mellan andra och tredje advent har vi fått ännu mer snö och ett tätare men ack så mysigt mörker. En pannlampa (och gärna en stor sådan) är att rekommendera om man har småbarn och hundar och gärna vill hinna ut på en promenad 🙂

Mona med pannlampan

 

Under veckan har vi såklart jagat och haft en hel del trevliga besök, bland annat av min syster Petra och hennes nya hundförvärv: samojeden Jenna (SamoNatts Silvermist of Highway Diva) vilken Edde direkt sa var en isbjörn och vilken inbjöd till extremt mycket lek och mys från hans sida 🙂

Petra å Jenna

 

Vi har även hunnit med Luciamorgon vilket jag ser fram emot varje år, hur mysigt som helst och detta år fick jag ju än en gång åka på förskolans Luciamorgon 🙂 I fjol var Edde mer som en hund (kröp runt och skällde) och jag vet inte men det kanske ändå var bättre än detta års Luciatåg vs. Edward?!

Edde på luciatåget

Efter Luciamorgon var det dags för det traditionella pepparkaksbaket med mormor Lena, resultatet blev både många pepparkakor, ett raserat pepparkakshus och en fortfarande stående pepparkakstraktor 🙂 Jag kan inte låta bli att minnas och längta efter min finfina ängel och plastmormor Thyra som sista året in i den förödande Alzheimers gjorde de mest gigantiska pepparkaksdegar till våra traditionella julbakardagar! Jag hoppas hon tittar hitåt när jag nu visar henne och resten av världen mina små stjärngossar som för dagen är sponsrade i nya kläder av sin farbror Fredrik:

Stjärngossarna 121214

 

Vi har även hunnit sätta ut alla mårdfällor, hela sex stycken och som en gemensam aktivitet för hela familjen 🙂 Vill ni ha utförliga tips kring detta så tänker jag inte ge det för det har min goda vän Miranda gjort så bra på sin blogg: Mirandas Jakt- & Fiskeblogg. Här är i alla  fall hela vår familj på väg ut i skogen:

Mona med söner i skoterpulka (1)

Daniel kör skoter

 

Röja har under denna dag faktiskt drivit rådjur igen, i 45 minuter minst och sedan hare i typ två timmat men bytet fick än en gång leva och Röja verkar helt nöjd framför vår lilla inburade men ack så varma öppna spis 🙂

Röja framför brasan

 

Jag måste också visa en bild på vad som skulle varit min och Daniels julklapp till varandra men som bara blev till Daniels julklapp: en helt superfin jaktoverall som såklart inte finns i damstorlek och inte i någon liten herrstorlek heller…Hur svårt ska det egentligen vara att göra funktionella jaktkläder för damer? Alltså inte extremt figursytt, gigantiskt hög midja, snäva benslut och en jäkla pälskrage? Skärpning tack! Det är klart att ingen säljer mycket av bra jaktdamkläder eftersom det faktiskt inte finns så mycket bra jaktdamkäder!!! God jul till Daniel i alla fall!

Daniel i nya overallen

 

På tal om utekläder finns det ju irriterande lite sådana även till bäbisar, det är som inte tänkt att de ska vara ute. Här tror jag faktiskt att vårt grannland Norge är mycket bättre! Och på tal om småbarn vill jag dela med mig av ett recept som ursprungligen är för småbarn och något som jag egentligen inte är så mycket för men detta är faktiskt riktigt gott:

KÖTTFÄRSLIMPA MED ALLT á la Tjärnliden

Köttfärslimpa

 

Blanda 4 msk ströbröd och 1 msk potatismjöl med 1½ dl mjölk i en bunke. Låt svälla minst 10 min. Lägg i 500 g älgfärs och 1 tsk salt och blanda väl. Rör sedan ner 1 ägg, 1 tsk svartpeppar och 2 msk finhackad lök. Blanda väl men inte för mycket! Smaksätt med Oregano och Timjan. Forma sedan färsen på ett smort ugnssäkert fat till en knubbig limpa. Värm ugnen till 250 grader. Skala 8-10 potaisar, 3-4 morötter och 2-3 rödlökar, skär dem sedan i mindre bitar och lägg dem runt köttfärslimpan. Blanda 2 msk smält margarin och 1 msk soja och pensla allt. Sätt in fatet i mitten av ugnen, sänk genast temperaturen till 175 grader och stek 30 min. Ös sedan med 1½ dl köttbuljong och stek sedan i ugnen ytterligare 30 min. Strö avslutningsvis över hackad persilja.

Smaklig måltid och trevlig vecka! Hoppas att ni, liksom glesbygdsjag, använder er av nätet för att slippa julhandel ”in reality”! 🙂

 

Categories: Barn, Hemma, Hund, Jakt, Recept | 7 kommentarer

Inläggsnavigering

7 thoughts on “Pannlampa, Pepparkakor och Polaris…

  1. Gunnel o Robert

    Vilka underbart fina små stjärngossar ni har. Man upphör aldrig att förundras över er härliga familj och era mysiga aktiviteter. Här kommer en för tidig julklapp i form av ett stort paket med extra ork, starka ryggar och tålamod. Kram från oss i Sandviken!

    • Tack så hemskt mycket, det var precis vad jag önskade mig! Jag passar på att skicka en likadan tillbaka med ett tillägg i form av gott läkningskött 😉 Kram på er!

  2. Oj, vad Henry och Harry har blivit stora. Verkligen markant skillnad från då jag såg dom sist!!! Fin fina ♥ Håller med dig ang. jaktkläder och bebiskläder för utevistelse, bedrövligt! Vi köpte mycket från http://www.janus.no/index.php?lang=no till Aron och behöver du nåt från Norge, skrika till, så kan jag köpa med mig, då jag är där! Jag som har stor rumpa och byst, har extrema problem ibland. Får köpa herrstorlek, men då hamnar oftast byxan långt ned på rumpan p.g.a. låg midja, den passar utmärkt runt bysten, men d¨å blir det en säck runt magen och långa armar :-/ Tack för dom fina orden och att du länkade från din sida till min, men jag skall inte ta åt mig äran för allt, för det är Bernt Karlsson som har gett mig många av dom tipsen som finns på min hemsida =) Tycker det är så roligt att du inte slutar att jaga/vara ute, trots din, nu, stora familj! Ni gör det bra!!! Jag hade bara en liten…..puh med tre! Stora tummen upp! Kramen till Er alla och ha en underbar tredje advent ♥

  3. Vilka gulliga småkillar 🙂 Ser härligt ut när ni ger er iväg hela familjen 🙂 Här är snön så mjuk att det knappt går att köra skoter än, men den sätter sej väl 🙂 Snygg overall, synd att inte du fick nån…ha det!

  4. Kul att du är ute även med småttingar. Man behöver inte förändra hela livet bara för det kommer smått.
    Vi har för mycket snö för rådjursjakt….nu är det mildväder o blir minus i veckan vilket leder till skare…Det blir inte bra för djuren och hundar kan vi inte alls gå ut med

  5. Hej, synd på overallen. Vet int om du vill ha en vit/camo men annars kanske den här kan vara intressant? http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17360&plats_id=1457

    / Susanne

  6. Det går inge vidars med Thais tass….slipperhälge kan inte ge tusan i att slicka. Hade på sock och den sprang han bort hela tiden. Sen är det till att tvätta i såpa, sodapaxa in det, ha på antibac.salva och på med kragen….och det är ju så trist för Thai…men, men…vi får hoppas den går till sig snart :-/

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

