Vinter, Vapen & Vägning…

Nu kan man verkligen säga att vintern är här, det har i princip snöat halva veckan och hela helgen och träden har ljudisolerat dreven rejält med kraftiga ”upplegor”. Det har varit riktigt kallt också vilket inte bara är dåligt, det blir ju sånt fantastiskt ljus ute! Och ni vet väl att det inte finns något dåligt väder, bara dålig inställning 😉 Edde har varit riktigt förkyld under veckan men någon liten skogstur har vi hunnit med när inte kylan varit alltför påtaglig 🙂

Edde i vinterskog

Wilda skäller

Edde

Wilda spanar 2

 

 

Många har senaste året klagat på polisväsendet vad gäller utfärdandet av vapenlicenser men jag som nu har utökat min vapengarderob med ytterligare två vapen tycker att det gick riktigt snabbt, två veckor ungefär 🙂 Tillskotten består av en Husqvarna 9,3×57 samt en ”liten” Suhl kaliber 16 🙂

Vapenlicenser

 

Trots all snö är det som tur är inte för mycket för Röjas små ben ännu 🙂 Hon och Daniel var på rådjursjakt med några goda vänner och Röja gjorde sina bästa drev hittills på rådjur 🙂 Efter totalt fyra mils drev (enligt pejlen) på tre olika rådjur lyckades som vanligt de rackarna lura passarna både på långt och på nära håll 😦

Röja sitter

 

Medan de var på rådjursjakt var jag ute med Norma, jag hade väl inga stora förhoppningar på grund av det ihållande snöfallet men redan andra söksvängen nosade hon upp en hare 🙂 Nedan står jag efter ”sommarvägen” (med frusna fingrar) hem till oss i förhoppningen att i alla fall få en bild på hare och Norma men haren ville inte det…

DSC_2256

Gammlada

Tvillingarna har inte jagat så mycket i veckan men de växer och frodas och har nog passerat tjädertuppsvikt vid det här laget…på tisdag får vi se då ett besök på BVC stundar 🙂 De kan nu bjuda på lite joller, fantastiska leenden och rent av något skrattliknande ljud 🙂 De har introducerats både babysitter och babygym där en viss konkurrens råder…

Norma i babygymmet

 

 

Det är inte bara på tvillingarna vikten ska kontrolleras utan även på mig, jag tänker inte avslöja några siffror här men kanske ungefär som en älgkalv en bra bit in i september…önskvärt vore cirka 15 kilo mindre men jag jobbar ju på det…med hjälp av PT Fia Reisek 🙂 Jag undrar vad hon tycker om mitt (innovativa?!?) hemmagym…

Semper å bilmatta

 

Hantlar kan bestå av många olika saker men denna vecka har de alltså bestått av Baby Semp och som underlag funkar bilmattan i lekrummet finfint, då kan man dessutom kombinera träning och lek med barnen…och det borde väl dessutom funka utmärkt till just ”mammaträning” 🙂 Otåliga jag vill såklart ha rejäla resultat direkt men så funkar det ju inte riktigt, jag känner dock att det ger resultat på grund av nästan konstant träningsvärk 🙂

Nu hoppas jag snart på att få träna ögonen på att sova och jag hoppas alla haft mysigt denna andra advent och fortsättningsvis också!

Andra advent

 

Categories: Barn, Hemma, Hund, Jakt, Uncategorized | Etiketter: , | 6 kommentarer

Inläggsnavigering

6 thoughts on “Vinter, Vapen & Vägning…

  1. Härliga vinterbilder!! Här har vi äntligen fått snö, nu är det bara solen som fattas 🙂 Här går det faktiskt alltid snabbt med licenserna, ca 5 dagar, har ju läst om de som får vänta flera veckor, ja månader ibland!

    Svar ang snöskorna : Ja de funkar hela vintern och absolut i mycket snö och i olika sorters snö, även när det inte burit med skidorna (tegsnäs)(men i den kall snö som vi har just nu, så finns ingen bärighet, men då funkar ju inte skidorna heller) De är definitivt ett bättre alternativ i snårig terräng, eller där det är brant uppför eller tätt med träd. Ja man tar sej ju fram överallt, men det går ju inte lika fort som med skidor, spec inte nerför :)) TSL (Escape)är mycket lätt och smidig och har en BRA bindning, så den rekommenderar jag. De är ju också perfekta att ta med på skoterturen 🙂

  2. Underbara bilder! Härlig bild på Edde och Röja =) Idag har jag ledig och har bestämd mig för att åka ut på lite toppfågeljakt =) Kram på Er!

  3. Märtha Elfstedt

    HEJ. Jag läser din blogg ofta,de är Snälle Jägaren som har berättat om er.De är vi som har ”farsan” till Röja hon är väldigt fin,Bonzoo har börjat bli grå nosen han är över 6 år nu.De är roligt att se dom små killarna å se hur dom växer,å den större grabben jätte gullig. MVH. MÄRTHA-

    • Hej Märtha! Så himla roligt att du hittat hit! 🙂 Jag förstår att Bonzoo börjar gråna lite men än är han väl i sina bästa år? 😉 Det skulle vara kul att se en bild på honom! 🙂 Ha det bäst å klappa om Bonzoo!

  4. Fina bilder du visar. Vi har minst 3 dm hemmavid, på jaktmarken lite mindre men taxjakten är ju slut nu. Älg har vi kvar så det lär väl bli en sväng till då vi inte skjutit fullt.
    Vi har harhundar i laget så en harjaktblir det med och så har vi ju vildsvinen vilket är jakt på ett bra tag till.
    Hoppas dock inte kylan sätter stopp för oss ….
    Sambons lerduvebössa tog 5 veckor i Eksjö

  5. Tittar in för att önska Er och vovvarna ett Gott Nytt År ♥ Krama o pussa Edde och tvillingarna ♥

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

