Mata, Möblera & Motionera!

Den lilla snö som kommit är nu nästan helt borta och plusgraderna har härjat i Tjärnliden i flera veckor känns det som. Nu vill jag verkligen ha lite kyla och framför allt lite snö. En gammal man sade en gång till mig att man nog kunde ringa till EU och beställa väderleken eftersom de liks bestämmer allt annat 😉 Utbyggnaden är nu som sagt helt klar och mycket tid har gått till att fixa med det roliga, själva inredningsbiten 🙂 Det är inte helt klart ännu, det kommer förmodligen att ta lång tid men jag har utlovat bilder så här kommer några:

 

Hallen/korridoren där man kommer ner från det ”gamla” huset och där man sedan kan gå in i ett lekrum, ett sovrum och en tvättstuga med groventré.

 

Ja nu vore det ju bra med något slags vidvinkelobjektiv men i brist på det ser ni här del ett av lekrummet…

 

Och det där är då del två av samma rum…med nya fina barnmöbler som sönerna fått i tidig julklapp av farmor och farfar.

 

Här blir det så småningom ett barnrum (ja det kommer även lekrummet att bli) och svärfar ska bygga våningssängar men tills vidare har vi en provisorisk gästsäng där.

 

Här är samma sovrum sett från ett annat håll 🙂

 

Som synes är detta tvättstugan med en groventré till höger och en massa hyllor och krokar efter min mans önskemål 🙂

 

Hundarna poserar fint och de har även skött sig fint i skogen under veckan som gått. Wilda har skällt två tjädertuppar, Norma har drivit hare och Röja har drivit både hare och rådjur, det senare faktiskt två gånger under en jakt med några vänner. Rådjuret passerade skytten men det verkar tyvärr inte som att det är meningen att hon ska få sig en rådjursbelöning 😦 Röja har även haft återbesök av Lillemor från Ytterstfors Hundcenter och det gick över förväntan 🙂

 

Det är tur att man även har harar i frysen så här kommer ett recept på Hargryta á la Tjärnliden:

Bryn 1 hare styckad i små grytbitar, tillsätt sedan lite vatten samt ½ dl rödvin, 4 dl créme fraiche, 1 msk soja, salt, peppar och timjan och låt detta puttra på svag värme i 30 min. Stek under tiden 1 hackad gul lök och tillsätt sedan detta och låt allt puttra ytterligare 30 min. Nu kan du steka 1 paket tärnad bacon och 100 g kantareller var för sig och sedan tillsätta i grytan i slutet av koktiden. Smaka av så att köttet är tillräckligt mört och tillsätt eventuellt mer kryddor.

Som tillbehör kan man välja fritt men jag valde denna gång att göra potatismos med Västerbottensost, salt, peppar och muskot (och såklart även smör och mjölk).

 

Ja äta bör man ju och det gäller även djuren, här är det fåglarna som får påfyllning i ett av sina ”foderbord” 🙂

 

Rådjuren och älgarna har också fått sitt och som extra kosttillskott en hel ”kasse” med äpplen 🙂

 

Letat julgran har vi också gjort och hur mycket man än anstränger sig ser de mycket sämre ut när man kommer hem men men den luktar då gott i alla fall 🙂

 

På tal om en massa mat och ätande så måste man ju förbränna det också och jag lovar att det tar på att dra tvillingvagnen upp och ner och ner och upp hemmavid…gärna off road också…Visst är det förresten märkligt att det finns hundratals olika cityvagnar men inte en enda terrängvagn??? En sådan önskar jag mig också av tomten och gärna med ett camouflageöverdrag till 😉

När det gäller träning tänkte jag nu vara extra duktig och har faktiskt fått en egen PT tack vare finfina vännen och superduktiga armbryterskan Heidi Andersson. PT:n i fråga är även hon en duktig armbryterska och Heidis kusin, också från Ensamheten, Fia Reisek. Jag återkommer med rapport! 🙂

Nu önskar jag avslutningsvis alla en trevlig vecka samt några minusgrader och några centimeter snö (-4,5 visar faktiskt vår termometer just nu)! 🙂

 

Categories: Barn, Hemma, Hund, Jakt, Recept | 8 kommentarer

Inläggsnavigering

8 thoughts on “Mata, Möblera & Motionera!

  1. Gud så fint det blev!!!! Vad Ni har hunnit mycket! Konstigt att Ni har så mycket mindre snö än vi! Berättade ”försiktigt” för Aron att vi kanske skulle till Er i helgen och hämta pulkan. -”o, då hinner jag och Daniel med våran pojktur medans du snusar på bebisarna, mamma!” :-/ Gud, så besviken han kommer att bli att Ni inte har snö! Vet inte om jag kommer ensam eller med familjen, för nu är vi lite inne på att åka och fiska till helgen. Eftersom jag endast är ledig på helgen, vill man ju passa på….det återstår att se….Sen vill vi inte plåga Er med övernattning och allt då Ni har fullt upp med Piff o Puff….Skulle vilja ta med min åtelkamera, för den är inte som den skall vara. Tänkte du kanske kunde hjälpa mig IGEN =) Varma kramar på Er allihopa ♥

  2. Ett litet tips finns på min hemsida 😉 Ses imorgon!

  3. Tittar in här och tänkte göra en liten hälsning 🙂 Så fint ni har det och tapeten i barnrum två var jättefin! Bra tränat med barnvagnen, det tar på! Mvh Susanne

  4. Vad duktig du är som sjåar på med inredning och allt möjligt samtidigt som du har småtvillingar och en lite äldre son! Och sen träning med Heidi låter tufft, kul men tufft. Men det fixar du! Don efter person liksom =)

    • Tack Susanne! 🙂 Jag gör och ska göra så gott jag kan 🙂 Egentligen handlar det kanske om att aldrig stanna upp för då kanske man inte vaknar på läääänge 😉

  5. Tittar in för att önska dig, hunna och familjen en underbar 2:a advent!

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

