Prov, Pyssel & Pajer…

Början av veckan startade med jättefint höstväder och jag hade svårt att hålla mig från skogen. Blir dock ganska frustrerad över kroppen som är tung och det är faktiskt svårt att ta sig fram över stock och sten när benen tar i magen fortare än man anar…Lövfällningen är som synes i full gång och under veckans senare dagar kom riktigt blåsväder med regn som fick ner de flesta. Lika bra tycker jag om man ska se det ur trädskällarperspektiv 🙂

 

 

När det blev sämre väder och jag haft ett galet pysselil under veckan har jag bland annat ägnat mig åt att göra nya postlådor…ja två stycken eftersom vi faktiskt behöver två stycken. Posten vill nämligen inte köra hit upp med posten under vinterhalvåret så då får vi hämta vår post i Norra Tjärnliden, ca 2 km längre ner efter vägen. Jag gullade med svärfar att han skulle snickra ihop två postlådor i mitt favoritmaterial; ”gamladuvirke” och sedan har jag ägnat mig åt att måla framsidorna med lite lekfulla motiv 🙂 På bilderna nedan har jag inte lackat dem ännu och den senare saknar sitt lock men ni ser ju ändå resultatet 🙂

 

 

Massvis med äpplen har jag fått av svärmor och svärfar så en hel del tid har gått till att göra något av dem, man vill ju helst inte kasta bort någonting. Vad brukar ni göra av äpplen? Jag behöver fler uppslag! Jag har hunnit prova några pajrecept, kakrecept och kräm. Här kommer två av pajfavoriterna:

 

KNÄCKIG ÄPPELPAJ

Sätt ugnen på 175 grader. Smält 150 g smör i en kastrull. Dra från värmen. Blanda i 3 dl havregryn, 2 dl socker, ½ dl ljus sirap, 1½ dl vetemjöl, ½ tsk bakpulver och 2 msk mjölk.

Skala, kärna ur och skiva 5-6 äpplen tunt. Lägg äppelskivorna i en smord ugnssäker form och fördela sedan smeten över.

Ställ in i ugnen i ca 30 minuter eller tills pajen är gyllenbrun och knäckig. Servera med glass eller vaniljvisp.

 

DAJMÄPPELPAJ

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en springform med smör. Täck botten av formen med en del av en ströbrödsblandning bestående av: 2 dl ströbröd, 1/3 dl farinsocker och 1/3 dl strösocker.

Skala 4-5 äpplen och skär dem i smala klyftor. Lägg dem i botten av formen och strö över lite socker blandat med vaniljsocker. Hacka 1 Dubbeldajm och blanda detta med äppelklyftorna.

Smält 30 g smör på svag värme och tillsätt sedan 1 dl socker, 1 msk vetemjöl, 1 msk mjölk samt 1 dl hackad sötmandel. Värm till en flytande blandning, får ej koka! Slingra sedan detta över äpplena och avsluta med resten av ströbrödsblandningen samt någon smörklick överst.

Grädda i ca 25 minuter och låt den sedan svalna något. Serveras med vaniljvisp.

 

En trött liten Röja (som för övrigt också gillar äppelpaj) var ju den största anledningen till att jag absolut inte hade tid att fara på BB före denna helg. Ett viktigt utlyst jaktprov stod på schemat idag 🙂 Vi har inte fått protokollet ännu men hon gjorde ett riktigt bra jobb och det blir i alla fall ett 2:a pris på hare samt mycket fina EP-poäng 🙂 Jag fick ju frustrerande nog följa detta hemifrån med fåordiga sms från maken under dagen…suck…Tur att svärmor och svärfar är här i helgen och hjälper till med otaliga projekt så man haft något att ägna sig åt 🙂 Jag är i alla fall väldigt stolt över Röja, att ens finna hare under denna onödiga harpesthöst…

Nu väntar jag med spänning på nästa jaktprovsresultat då min vän Miranda och hennes finnspets Thai är på Skallkungen (som SM för trädskällare). Jag håller alla tummar och tår för dem!

 

Categories: Hemma, Hund, Jakt, Recept | Etiketter: , , | 3 kommentarer

Inläggsnavigering

3 thoughts on “Prov, Pyssel & Pajer…

  1. Oj, vilka fina brevlådor! Kanonsnygga. Ja, nog är det rätt kämpigt att gå med stormagen mitt i brinnande jakttid och du som dessutom har två i magen! Önskar dig stort lycka till med det som väntar, följer bloggen med intresse!

    • Tack så mycket och detsamma! 🙂 Jo det är tungt men nu är det inte så länge kvar 🙂 Jättejättegrattis till er och lycka till med den nya fina familjemedlemmen! 🙂

  2. O, vad jag älskar lådan med räven på ♥ Täner på Thai (= Otroligt fina lådor! Grattis Röja!!!! Hon ser så underbar skön ut, där hon sover! Kolla klockslaget :-/ Har just kommit hem =) Men nu skall jag sova o tack för att du höll tumma ♥ Kramen!

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

