Utfodring & Viltspårning!

Jag måste ju börja med att, med stor glädje, meddela att gråhunden jag efterlyste i förra inlägget har kommit hem. Han hade varit på riktigt långväga äventyr men är nu som sagt hemma, lite mör i kroppen och hungrig men annars i bra form 🙂 Vi har ju i princip inga vargar här i trakterna utan det jag oroar mig mest över när en hund är borta är om de blivit påkörda eller stulna…det senare verkar dessutom tyvärr bli mer och mer vanligt 😦 Jag gläder mig över våra välbehållna och utfodrade hundar 🙂

På tal om utfodring har vi köpt en foderautomat på Z-aim i Lycksele. Den står nu uppställd på rävåteln och ska servera rävarna mat under kvällstid…då behöver inte vi vara där och klampa och hundarna behöver inte äta upp all mat innan räven hunnit dit 🙂

Hundarna har jagat bra under helgen och Röja har dessutom varit ute på sitt första viltspår (älg) i skarpt läge och hon gjorde ett fantastiskt bra jobb! 🙂 Jag var såklart på lite dåligt humör som har tränat en massa med henne och nu när det gällde kunde jag inte ens gå det…nåväl, hon fick i alla fall jobba och visa vad hon kan 🙂

 

Min man har också lyckats med konststycket att själv plurra i en myr samt att köra fast fyrhjulingen i en myr…så här ”fin” var den när den kom upp:

 

Under veckan och helgen har vi även haft en massa besök och hjälp av nära och kära, tack för allt! ❤ Utbyggnaden har även börjat ta form, den har fått väggar och tak 🙂 Utfodring har vi sysslat med till oss själva också, det har varit mycket färsrecept på sistone så här kommer ett med korv som man kan tillaga antingen ute eller inne…”Fylld Falukorv”:

 

Rör ihop lite pepparrotsvisp, 1 liten finhackad rödlök, 1 msk senap, 1 dl créme fraiche, 2 msk finklippt dill och 3 msk grädde. Skiva 2 tomater. Gör en djup skåra i korven och fördela fyllningen. Stoppa ner tomatskivorna och toppa med lite riven ost. Slå in korven väl i folie och kasta på elden alternativt lägg in mitt i ugnen i 200 grader i ca 30 min. Serveras med fördel med hemmagjort potatismos.

 

Categories: Hemma, Hund, Jakt, Recept | Etiketter: , , , , , | 4 kommentarer

Inläggsnavigering

4 thoughts on “Utfodring & Viltspårning!

  1. Fina bilder, kul att se hur fyrhjulingen såg ut efter äventyret. Synd att du inte kunde hänga med på viltspåret … vet hur det svider … men roligt att hon gick bra – det var säkert mycket din förtjänst =)

    • Ja den behövde rent av gnuggas ren :-S Ja det var jättekul att hon gick så bra och jag ska väl förhoppningsvis få fler chanser att gå själv med henne 🙂 Det är extra roligt när ingen förväntar sig att det ska gå bra…typ ”en beagle jagar ju inte älg” o.s.v. 🙂

  2. Oj, så 4-hjulingen såg ut!!! Vilken go korv! Jag som är så hungrig nu! Håller på att puttra en köttgryta ♥ Ha det bäst underbara vän ♥

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

